آزادی بیان در اسلام-آزادی عقیده-رفتار کلیسا /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقایسه برخورد اربابان کلیسا با مخالفان خود با برخورد اسلام با افراد مرتد به هیچ وجه صحیح نیست زیرا اربابان کلیسا بر اصول و مبانی ای پافشاری می کردند ومی کنند که فاقد مبانی روشن و منطقی است و در این راستا با هرکسی که با این اصول مخالفت می نمود هرچند سخن او مورد پذیرش عقل و منطق بود, این چنین برخورد می نمودند این برخورد یادآور برخوردی است که بت پرستان زمان حضرت ابراهیم (ع) با استدلال روشن ایشان نمودند که بجای پذیرش سخن حق حضرت بر اینکه بتان نه نفعی می رسانند و نه ضرری را از خود رفع می کنند بنابراین قابل پرستش نیستند گفتند: حرَقوه وانصروا الهتکم ان کنتم فاعلین او رابه آتش بیفکنید و معبودانتان را


مقایسه برخورد اربابان کلیسا با مخالفان خود با برخورد اسلام با افراد مرتد به هیچ وجه صحیح نیست زیرا اربابان کلیسا بر اصول و مبانی ای پافشاری می کردند ومی کنند که فاقد مبانی روشن و منطقی است و در این راستا با هرکسی که با این اصول مخالفت می نمود هرچند سخن او مورد پذیرش عقل و منطق بود, این چنین برخورد می نمودند این برخورد یادآور برخوردی است که بت پرستان زمان حضرت ابراهیم (ع) با استدلال روشن ایشان نمودند که بجای پذیرش سخن حق حضرت بر اینکه بتان نه نفعی می رسانند و نه ضرری را از خود رفع می کنند بنابراین قابل پرستش نیستند گفتند: حرَقوه وانصروا الهتکم ان کنتم فاعلین او رابه آتش بیفکنید و معبودانتان را یاری کنید ( سوره انبیاء , آیه 68) و این بسیار متفاوت است با اسلام که بر پایه مبانی روشن استوار شده است و کاملترین و جامعترین دین الهی و مورد رضایت خداوند ( سوره مائده , آیه 3) محسوب میگردد و سخنانی را که بر پایه منطق باشند رامی پذیرد و باسوالات و سخنانی که برای فهم ودرک واقعیات بیان می شود براساس دستور خداوند ادع الی سیبل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن مردم را با برهان و اندرز نیکو به راه پروردگارت فراخوان و در این رهگذر بابهترین شیوه با آنان مجادله کن ( سوره نحل , آیه 125)بارویی باز ومنطقی استوار برخورد می کند . در حقیقت تفاوت برخورد کلیسا با مخالفان وبرخورد اسلام در تعصب کورکورانه کلیسا بر مبانی و اصولی است که ارزش دفاع ندارند و پافشاری اسلام بر اصولی است که از منطق روشن برخوردار بوده و برپایه عقل و فطرت آدمیان استوارشده است . اما علت برخورد شدید اسلام با مرتدان این است که افراد مرتد خارج از چازچوب فهم ودرک حقایق و بمنظور خدشه وارد نمودن به اعتقادات مردم, مسائلی رادر محافل غیر علمی و با روشهای دوراز منطق وهمراه با فریب اذهان مطرح می کنند که در واقع محیط پاک عقیده و ایمان را آلوده میسازند و از این منظر جامعه را در معرض تباهی قرار می دهند از این منظر ارتداد محصول یک خطای فکری نیست تا برترمیم عقلی نیازمند بوده و با رفع شبهه بر طرف شود مرتدی که در قرآن مورد خشم الهی قرار گرفته کسی است که کفر را بر ایمان ترجیح داده تا در پناه آن عیش دنیوی بیشتری کسب کند البته چنین انحرافی آثار نامطلوب اجتماعی نیز بهمراه دارد مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: با توجه به آیات مربوط به ارتداد شاید این گونه به نظر می رسد که اسلام با این کار در صدد آن است که حصار ایمان اسلامی را حفظ کند , در حقیقت اسلام بعد از اینکه مردم ایمان آوردند نظام اسلامی را مکلف کرده است که از ایمان مردم حفاظت و حراست کند این وظیفه نظام وحکومت اسلامی است ( مقام معظم رهبری , آزادی از نظر اسلام وغرب , مجله اندیشه حوزه , سال 4, شماره 2 , ص39) در واقع خداوند از انسانها خواسته است که با آگاهی کامل از اسلام و با انگیزه های پاک و آزادی اسلام را بپذیرند و لذا نفی اکراه در سوره بقره آیه 256 با آشکار شدن حق از باطل قد تبین الرشد من الغی همراه شده است ازاین رو کسی که با آزادی و آگاهی حق را از باطل بازشناسی و انتخاب می کند سپس اجازه بازگشت ندارد زیرا این بازگشت هرگز با انگیزه های پاک و بر مبنای درک صحیح و منطق استوار صورت نمی گیرد , بلکه صرفاَ گمراهی است ولذا با آن شدیداَ برخورد می شود . در موضوع احکام مرتد قید جحود( انکار) اخذ شده است و جحود وقتی است که با وجود روشن شدن حق از باطل حق انکار می شود ومرتد مجازات جحود وانکار عالمانه خود از حقیقت را می بیند. ( سیف الله صرامی , احکام مرتد از دیدگاه اسلام و حقوق بشر , ص 260) ( معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: آزادی در فقه و حدود آن , محمد حسن قدردان قراملکی , قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ,1382, آزادی , عقل و ایمان , محمد سروش , قم: دبیرخانه مجلس خبرگان , 1381, آزادی در اسلام و غرب , سید حسین اسحاقی , قم: مرکز پژوهشهای صدا وسیما , 1384) (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 1/100107261) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image