تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
انتظار در ابعاد گوناگون حيات انسانى آثار ژرف مىگذارد، و بيشترين اثرگذارى آن در بُعد تعهدها و مسئوليتهاى اجتماعى و احساس ديگرخواهى و احساندوستى عينيت مىيابد؛ زيرا كه در مفهوم انتظار، انسانگرايى نهفته است. انسان منتظر پيوندى ناگسستنى با هدفها و آرمانهاى امام منتظر و موعود خود دارد و در آن راستا گام برمىدارد و همسان و همسوى آن اهداف و آرمانها حركت مىكند و همه جهتگيرىها و گرايشها و گزينشهايش در آن چارچوب قرار مىگيرد. امام موعود، غمگسار راستين غمزدگان و يار و ياور واقعى مظلومان و حامى حقيقى مستضعفان است. پس جامعه منتظر انسانهاى داراى خصلت انتظار بايد در زمينه خواستها و هدفهاى امامشان عمل كنند و به يارى انسانهاى مظلوم و محروم بشتابند و دل آزردگان را مرهم نهند و دشوارىها و مشكلات مردم را تا حد توان طبق خواسته و رضاى امامشان برطرف سازند. و اگر چنين شد در قلمرو جامعه منتظر، محروم و تهيدست و بيمار بىدرمان و دلتنگ و افسرده و اندوهگين و گرفتار باقى نخواهد ماند.شايد يكى از معانى برخى از احاديث درباره انتظار فرج كه گفتهاند: «انتظار فرج خود فرج است» همين معنا باشد كه جامعه منتظر اگر انتظارى راستين و صادقانه داشته باشد دست كم در حوزه خود، مشكلات و نابسامانىهاى مردم را برطرف میكند و خواستهها و آرمانهاى امام موعود را در محيط خويش تحقق مىبخشد لذا امام رضا علیه السلام فرمود: «... انتظار الفرج من الفرج(1)؛ ... انتظار فرج جزء فرج است.» پینوشت:1- بحارالانوار، ج 52، ص 131، ح 29.منبع: موعود شناسی وپاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.