تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
معمولا این گونه مسائل و مشکلات در ادوار مختلف تاریخی روی می دهد و به محض رخ دادن آنها ، نمی توان حکم کرد که از علایم ظهور است یا نه؟! قبل از اینکه به حوادث مربوط به اوضاع اخیر اشاره کنیم، باید بدانیم که ما پیش از ظهور امام عصر (عج) دو نوع علامت داریم؛ اول علائم حتمی و دوم علائم غیرحتمی ظهور. علائم حتمی ظهور مثل خروج سفیانی، یمانی، قتل نفس زکیه و صیحه آسمانی هستند که ظهور امام عصر (عج) در گرو این علائم است و زمانی که این علائم حاصل شود، ظهور امام، حتمی خواهد بود. سایر علائمی که ذکر میشود، علائم غیرحتمی است. در روایتی که از امام علی (ع) نقل شده حدود ۴۰ علامت ذکر شده است. علائم غیرحتمی همانطور که از اسمش پیداست، علائمی هستند که در پی آن علائم امکان دارد ظهور اتفاق بیفتد و ممکن است ظهور اتفاق نیفتد؛ یعنی ظهور امام عصر (عج) در گرو این علائم نیست. ممکن است علائم به وقوع بپیوندد، اما امام (عج) ظهور کنند و ممکن است علائم اتفاق نیفتد، اما امام (عج) ظاهر شوند. به همین جهت از آنها به علائم غیرحتمی تعبیر کردند. پس اگر علائم غیرحتمی اتفاق افتاد، ولی امام ظهور نکردند، نباید بگوییم چرا آقا نیامدند؟ چون این علائم حتمی نیست و ظهور در گرو اینها نیست. علائم ظهور اعم از حتمی و غیرحتمی ای نطور نیست که همیشه متصل به ظهور باشند. علامت وجود دارد، اما لازم نیست حتماً متصل به ظهور باشد. ممکن است علائم آشکار شود، اما صدها سال بعد ظهور رخ دهد. مانند سقوط حکومت عباسی که یکی از علائم ظهور است و حدود ۸۰۰ سال قبل و در سال ۶۵۶ هجری قمری حکومت عباسی سرنگون شد، اما هنوز ظهور اتفاق نیفتاده است. برخی علائم مثل صیحه آسمانی متصل به ظهور هستند و ممکن است مثلاً ۳ ماه قبل از ظهور باشد یا مثلاً ظهور سفیانی که با ظهور امام (عج) نزدیک به ۹ ماه فاصله دارد یا خروج یمانی و قتل نفس زکیه که به ظهور امام متصل هستند. بسیاری از مسائل مانند بیماریها که اکنون شاهدش هستیم، جنبه قطعی ندارد. وقتی این علائم را میبینیم، نمیتوانیم بگوییم بعد از این علائم ظهور اتفاق میافتد. علائمی که در روایات است نمیتوانیم تطبیق قطعی بدهیم. البته به عنوان احتمال میتوان گفت، اما به عنوان قطع خیر.نکته دیگر اینکه حوادث مرتبط با قبل از ظهور امام زمان (عج) مانند بهم ریختگی بهداشت، امنیت، اقتصاد، وضع اعتقادات و دیانت مردم، ضعف حکومتها، کشتار و... ارتباطی با حاکمیت امام زمان (عج) ندارد؛ یعنی این رخدادها برای قبل از حکومت امام (عج) است و نمیتوانیم اینها را به حساب ظهور بگذاریم. این موارد مربوط به حکومتهای ظالم است که بر اثر جنایتهای آنها و برخی امور دیگر چنین مشکلاتی برای جامعه رخ میدهد. در روایات اشارات زیادی به مسائل جهان قبل از ظهور شده است ؛ مثل وضع دینی مردم و مساجد، فقها، ضعف اعتقادات، مسائل اقتصادی مردم، وضع اخلاقی، عواطف انسانی، انتشار اعمال مخالف عفت، آرزوی کمی فرزند، کم شدن مردها در جامعه، نبود امنیت راههای دریایی، زمینی، هوایی، اتفاقات و جنایات وحشتناک و فشار بر مسلمانان، کشتار و قتل، نبود پناهگاه برای مستضعفان، کمبود باران و بارندگی در غیرموقع، گرانی، فقر و فساد بازار و... هر روز در یک گوشهای از جهان مخصوصاً مسلمانان گرفتار قتل میشوند؛ یک روز در هند، یک روز در عراق و افغانستان و ... بالاخره این اوضاع کشتار، ناامنیها و جنگها در روایات آمده است. از پیامبر اکرم (ص) روایت داریم که ۴ فتنه در آخرالزمان است؛ فتنه اول: خون مباح میشود، فتنه دوم: گرانی زیاد میشود، فتنه سوم: بیارزش شدن خونها، اموال و فروج (نوامیس) و فتنه چهارم که از همه بدتر است و فتنه کر و کوری که عالمگیر است و همانند حرکت کشتی در دریاست و یک موج و صدای وحشتناک تولید میکند که شام و عراق و ... را در بر میگیرد. مثال دیگر درباره واقعه «حره» است که یزید در زمان امام حسین (ع) به راه انداخت و ۱۰ هزار نفر را کشت و به نوامیس مسلمانان در مدینه تعدی و تجاوز کرد. حال در روایات مطرح میشود که حوادثی مثل واقعه حره در برابر حوادث آخرالزمانی هیچ است. روایت دیگری است که میگوید ظهور امام عصر (عج) محقق نمیشود؛ مگر اینکه دو ثلث مردم کشته شوند یا روایت دیگر میگوید که نُه دهم مردم کشته میشوند. البته اینها حتمیات نیست، ممکن است اتفاق نیفتد.از مجموع روایات بر میآید که خونریزی و کشتار زیادی رخ میدهد و این کشتار از کجا شروع میشود، چه کسانی پشت پرده هستند و به کجا ختم میشود، خیلی مشخص نیست. ولی به هر حال وقتی انسانهای جانی دنیا را اداره کنند که منافعشان برایشان مهم باشد و جان مردم برایشان بیارزش باشد، مشخص است که دست به کشتار هم میزنند. جنبه دیگر قضیه این است که کشتار مردم گاهی بر اثر جنگ است که روایات متعددی دارد، اما گاهی بر اثر جنگ نیست، مرگ است که از آن در روایات به «موت الابیض» تعبیر شده است. در روایتی از امام علی (ع) درباره مرگ سفید سؤال میکنند. امام فرمود: ۲ نوع مرگ قبل از ظهور است؛ نوع اول مرگ سفید و نوع دوم مرگ قرمز. بعد امام بیان کرد: مرگ قرمز به معنای کشتاری مثل جنگ است، اما «موت الابیض» مثل طاعون است. در برخی روایات امیرالمؤمنین (ع) درباره حوادث ظهور گفتند؛ کشتارهای وحشتناک یا در روایت دیگر کشتارهای سریع یا فجیع، قتلهایی با زجرکشی و دردآور که تند تند مرگهای سریع رخ میدهد و طاعون شدید فراگیر میشود. از امام باقر (ع) روایت داریم که امام (عج) ظهور نمیکند، مگر با فراگیر شدن ترس و طاعون. در روایت دیگری است که امام (عج) زمانی خروج میکند که مردم دیگر مأیوس شوند. البته نمیخواهم بر شرایط کنونی کشور تطبیق دهم، اما شما نگاه کنید مردم چطور در برابر یک بیماری که میگویند خطرش از زکام کمتر است به هراس افتاده و تمام کشور را درگیر کرده است. از امام کاظم (ع) روایت داریم که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: از علائم ظهور و قیامت، مرگهای ناگهانی و جذام، یعنی بیماریهای واگیردار است. از علائم دیگر اینکه انسان بدون درد بمیرد، فرض کنید یک تب مختصر میکند و میمیرد. در روایت دیگر به صاعقههای آخرالزمان اشاره شده است. «صاعقه» یعنی در کما رفتن و اینکه احساس و درکی از چیزی ندارد که بر اثر صدای وحشتناک یا مسائل دیگر رخ میدهد. ما باید در برابر این حوادث، شکیبا و صبور باشیم تا از این امتحان با سربلندی بیرون بیاییم. یادمان نرود که خداوند در برابر حوادث طبیعی برای ما راه گذاشته، دعا مشخص کرده و اگر به این مسائل معنوی توجه کنیم، خداوند بلا را دور میکند و اگر مقدر است که این قضایا منتهی به ظهور شود، منشأ امیدواری برای همه ماست. هر چیزی هست، مسأله امتحان است. خداوند عزوجل گاهی بشر را در امتحان میاندازد که خود انسان بفهمد کجا قرار دارد و این سنت الهی از طوفان نوح (ع) تا حضرت ایوب (ع) و قوم بنیاسرائیل، قضایای فرعون و... در طول تاریخ جاری بوده است. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.