تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
کارگردان و مستندساز ایرانی:
فیلمهای آخرالزمانی، در پی منجی نشان دادن غرب
اسلاملو در پاسخ به این سؤال که چرا در فیلمهای آخرالزمانی همواره غرب ناجی جهان معرفی میشود گفت: آمریکا از ابتدا برای یک نوع نگاه منجی گرایانه از جنس مادی تشکیل شد؛ یعنی قبل از ژانر آخرالزمانی که سالهای اخیر بیشتر شده است در فیلمهایشان دو چیز دنبال میکردند یکی قهرمان (نجات دهنده و سوپرمن) و دوم «امید».
کارگردان مستند «جعبه سیاه ۱۱ سپتامبر» با بیان اینکه غرب پوسته ظاهری آخرالزمانی (یعنی قهرمان و امید) را گرفته و بر اساس آن تفکرات خود را القا میکند، از نحوه پرداختن فیلمسازان ایرانی به بحث مهدویت انتقاد کرد.
محمدرضا اسلاملو کارگردان و مستندساز در مورد اهداف غرب از تولید فیلمهای آخرالزمانی گفت: غرب متوجه گرایش عمومی به این موضوع شده و بدون در نظر گرفتن دلایل منطقی و تنها بدنبال بازار، این موضوع را در اولویت کارها قرار داده است.
وی افزود: امروز غرب احساس کرده که خواست و نگاه مخاطب، فیلمهای ماورایی از جنس آخرالزمانی است و از آنجایی که کار آنها عرضه و تقاضا است آنها تقاضا را دیده و عرضه میکنند اما نکته مهم این است که آنها علت این تقاضا را نمیدانند.
کارگردان مستند «جعبه سیاه ۱۱ سپتامبر» تصریح کرد: آنها نمیدانند سی سال پیش چه اتفاقی در جهان افتاد به نام «انقلاب اسلامی» که همه نظم و معادلات جهان را به هم زد. وقتی انقلاب اسلامی ایران واقع شد بیش از هر چیزی نگاه آخرالزمانی داشت و اعلام میکرد که برنامه من نجات جهان به دست منجی جهان است و بعد با صدای بلند اعلام میکرد که این انقلاب زمینه ساز اتفاق بزرگ جهانی یعنی ظهور حضرت
” به غیر از یک فیلم دیگر ما فیلمی که به بحث مهدویت بپردازد نداشتهایم. البته دو سه فیلم ادعا داشتند که وارد این مبحث شدهاند یکی «قدمگاه» و یکی هم «اینجا چراغی روشن» است. در حالیکه این دو ناقص بودند و در برخی از بخشهای فیلم ضد معارف شیعی بود. “
مهدی (عج) است.
اسلاملو در پاسخ به این سؤال که چرا در فیلمهای آخرالزمانی همواره غرب ناجی جهان معرفی میشود گفت: آمریکا از ابتدا برای یک نوع نگاه منجی گرایانه از جنس مادی تشکیل شد؛ یعنی قبل از ژانر آخرالزمانی که سالهای اخیر بیشتر شده است در فیلمهایشان دو چیز دنبال میکردند یکی قهرمان (نجات دهنده و سوپرمن) و دوم «امید».
کارگردان فیلم مستند «حقوق بشر» افزود: در واقع این فرهنگ پوسته ظاهری آخرالزمانی (یعنی قهرمان و امید) را گرفته و در فیلمهایشان از ابتدا به نوعی به مخاطب امید میدهند که پایانی خواهد بود و قهرمانی. پایان آن چیزی که آنها معرفی و قهرمان آن نیز فردی که آنها میگویند.
این مستندساز با طرح این سؤال که چرا آنها این جرأت را پیدا میکنند که خود را ناجی جهان بخوانند، گفت: به خاطر اینکه تمام بسترهای چنین برداشتی را آماده کردهاند کسی که غول اقتصادی، تبلیغاتی، سیاسی- نظامی و... است خود به خود این باور در او به وجود میآید که میتواند آخرالزمان را تغییر دهد و برای همین باورش شده که صاحب آخرالزمان است و الان دعوای اصلی آنها با ما بر سر همین است و باورش نمیشود یک قوم و فرهنگ دیگر حرف از آخرالزمان بزند. برای همین با شدت در مقابل افرادی که تئوری آخرالزمانی دارند، ایستادهاند.
وی در مورد رویکرد فیلمسازان ایرانی به بحث آخرالزمان نیز گفت: به غیر از یک فیلم دیگر ما فیلمی که به بحث مهدویت بپردازد نداشتهایم. البته دو سه فیلم ادعا داشتند که وارد این مبحث شدهاند یکی «قدمگاه» و یکی هم «اینجا چراغی روشن» است. در حالیکه این دو ناقص بودند و در برخی از بخشهای فیلم ضد معارف شیعی بود.
اسلاملو افزود: چرا ما در فیلمهای آخرالزمانی برای پرداختن به آدمهای متفاوت تنها
” بیشتر آیات قرآن آخرالزمانی و مهدوی است بنابراین خدا در قرآن دعوت به آینده و مهدویت میکند اما متأسفانه به دلیل عدم اشراف ما به مباحث مهدویت کمتر به این مسائل اساسی پرداختهایم. “
دنبال یکسری آدمهای غیرعادی و از جنس عقب افتاده هستیم که مردم اصلا به آنها توجه ندارند، چرا باید این نوع تفسیرها بیان شود که هرکسی که از نظر ظاهر غیرعادی و عقب افتاده است تنها منجی را درک میکنند و دیگران نمیفهمند که این نگاه به آخرالزمان ناقص است؛ چرا ما چیزی را که هنوز درک نکردهایم دربارهاش فیلم میسازیم؟
وی با بیان اینکه در طول این سالها تنها فیلم «ملک سلیمان» در این حوزه وارد شد و کارگردان بر اساس آیات قرآن به این فیلم پرداخت تأکید کرد: بر اساس آنچه که بنده از گفتههای علمای دینی شنیدم بیشتر آیات قرآن آخرالزمانی و مهدوی است بنابراین خدا در قرآن دعوت به آینده و مهدویت میکند اما متأسفانه به دلیل عدم اشراف ما به مباحث مهدویت کمتر به این مسائل اساسی پرداختهایم.
این مستند ساز با تأکید بر علاقه شخصی خود به مباحث آخرالزمانی گفت: مهدویت حقیقت نابی است که همیشه جریان داشته است از همان ابتدای ظهور اسلام وقتی پیامبر (ص) مبعوث شدند فرمودند من پیامبر آخرالزمان هستم و آخرین دین را آوردهام و تمام ائمه (ع) هم به این مسئله ما را هدایت کردهاند. پس مکتبی که حامل پیام مهدویت است همیشه میتوان به آن پرداخت.
اسلاملو در پایان تصریح کرد: ما در کارهایمان باید نگاهی به مهدویت داشته باشیم، بنده در اکثر مستندهایم چنین کاری کردهام چه مستقیم چه غیرمستقیم؛ در مستند جعبه سیاه ثابت کردهایم که نگاه آخرالزمانی بوش بود که فاجعه ۱۱ سپتامبر را رقم زد. حقیقت مهدویت سیال است و در تمام اعصار و سالها جاری است و در فیلمسازی هر کسی به حد ذوق و توانش از این مسئله در کارهایش بهره ببرد.
مرجع : خبرگزاری مهر
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.