آفرینش معلولان و کودکان ناقص الخلقه /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا آفرینش افراد معلول که دلیل معلولیت آنها از نظر پزشکی وقوع حادثه ای برای جنین تشخیص داده شده، با اینکه می گویند خدا در آفرینش آنها نقش دارد متناقض نیست؟ آیا خداوند در خلق افراد معلول یا کم توان (ذهنی - جسمی) نقش دارد؟ چرا باید زحمت و مشقت حمایت از این افراد بر دوش افراد سالم بیفتد و انسان هایی که سالم هستند از برخی حقوق روانی خود (نشاط و شادابی، نیاز به حرف زدن و افزایش خلاقیت ها و مهارت های خود) و خیلی از موارد دیگر که با وجود چنین فردی در یک خانواده به کلی از بین می روند بگذرند و به قول معروف «بسوزند و بسازند»؟


درباره ى علت تفاوت ها در میان افراد بشر و نیز پیدایش انسانهاى ناقص الخلقه و ارتباط آن با خداوند، باید به نکات زیر توجه کنید:1. خداوند، عالم هستى را بر اساس نظام علت و معلول (اسباب و مسببات) استوار کرده است. هیچ پدیده اى بدون علت به وجود نمى آید، هر آنچه در عالم هستى محقق مى شود ناشى از علت و سبب خاصى است. آتش علت سوزاندن است، پیدایش درخت میوه معلول قرار گرفتن نهال درون خاک با شرایط و کیفیت خاص و آب و هواى مناسب و غیره است. پیدایش انسان سالم و زیبا نیز معلول یک سلسله امورى است همچون شرایط خاص هنگام انعقاد نطفه، کیفیت تغذیه مادر در هنگام باردارى نوع مواد و غذاها و داروهاى مصرفى هنگام باردارى، حرکات فیزیکى مادر در هنگام باردارى و غیره مى باشد هر یک از امور فوق در پیدایش نوزاد سالم و زیبا مؤثر است. بینا و نابینا تولد یافتن یک فرد لازمه ى حتمى مجموعه ى علل و عواملى است که در به وجود آمدن وى مؤثر بوده اند.2. این اراده ى حکیمانه ى خداوند که تحقق هر پدیده اى را معلول علت خاصى قرار داده است، موجب قوام زندگى موجودات و از جمله انسان است اگر اصل علّیت بر جهان هستى حکمفرما نبود ما هیچ کارى نمى توانستیم انجام دهیم و هیچ تصمیمى براى انجام کارى نمى توانستیم بگیریم. در آن صورت، پدید آمدن هر چیزى از هر امر نامربوطى ممکن و محتمل مى بود. به تعبیر معروف، اگر قانون علیت نبود، سنگ روى سنگ نمى ایستاد.3. لازمه ى نظام علت و معلولى حاکم بر جهان هستى، تحقق پدیده ها به دنبال علت آنهاست. یعنى همان گونه که بر اساس نظام علت و معلولى، استفاده ى بیمار عفونى از آنتى بیوتیک موجب سلامت یافتن و بهبود بیمار است، استفاده از این دارو در هنگام باردارى بر روى جنین اثر مى گذارد و موجب اخلال در آن و ناقص الخلقه شدن نوزاد خواهد شد. همان گونه که قانون جاذبه زمین موجب آسایش انسانها و ساختن بناهاى مرتفع و زندگى و حرکت بر روى کره زمین است، قانون جاذبه باعث مى شود که اگر کسى از ارتفاع بپرد، با زمین برخورد کند و بمیرد. همان طور که آتش علت سوزاندن است و براى انسان منافعى مانند روشن کردن کوره هاى ذوب آهن و یا پختن غذا دارد، اگر این آتش به خانه یا بدن انسان برسد علت و سبب سوزاندن و از بین رفتن آنها مى شود و...4. اینکه همه ى آنچه را در جهان هستى رخ مى دهد به خداوند استناد مى دهیم از جمله تولد نوزاد را بدین جهت است که خداوند است که جهان را بر اساس نظام علت و معلول و اسباب و مسببات استوار کرده و هم اوست که به علّت، وجود و قدرت تأثیرگذارى را داده است و هر آن و هر لحظه وجودِ علت و قدرت تأثیرگذارى آن، از خداوند و وابسته و قائم به اوست. بنابراین پیدایش افراد ناقص الخلقه مستند به علل و اسباب خاص آن است و هیچ منافاتى با مسأله عدالت الهى ندارد. 5. تاثیر علل جزئی و زمینی در پبدایش چنین اموری منافی تاثیر خدا نیست \ زیرا خداوند به طور جزئی و بدون حساب در این امور مداخله نمی کند .نحوه تاثیر گذاری خدا از طریق نظامات و قوانین حکیمانه ای است که بر جهان حاکم کرده است . بنابر این اگر آتش می سوزاند در درجه اول مستند به خداست که آتش را آفرید و همه شرایط سوزندگی را در آن و در نظام طبیعت فراهم ساخت و در مرتبه دوم به خود آتش منسوب است که فاعل مباشر سوزندگی بر اساس همان قابلیت خدا داد است.برای آگاهی بیشتر ر.ک: عدل الهى، شهید مطهرى، بحث راز تفاوت ها. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image