جعلی بودن حدیث «هیچ درختى نیست جز آن که بر هر برگى از آن نوشته شده «لا اله الاّ الله، محمّد رسول الله، ابوبکر الصدیق، عمر الفاروق، عثمان /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

اهل سنت از ابن عباس نقل کرده اند که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: «هیچ درختى نیست جز آن که بر هر برگى از آن نوشته شده «لا اله الاّ الله، محمّد رسول الله، ابوبکر الصدیق، عمر الفاروق، عثمان ذوالنورین».در پاسخ مى گوییم: این حدیث از جعلیّات على بن جمیل رقّى است. طبرانى آن را نقل کرده و گفته است: جعلى است، و على بن جمیل، وضّاع و بسیار جعل کننده حدیث است. او متفرد به این حدیث است.و از او معروف بن ابى معروف بلخى و عبدالعزیز بن عمرو خراسانى که مردى مجهول است سرقت نموده است.(۱)ابونعیم اصفهانى نیز این حدیث را از طریق على بن جمیل وضّاع نقل کرده است.(۲)


اهل سنت از ابن عباس نقل کرده اند که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: «هیچ درختى نیست جز آن که بر هر برگى از آن نوشته شده «لا اله الاّ الله، محمّد رسول الله، ابوبکر الصدیق، عمر الفاروق، عثمان ذوالنورین».در پاسخ مى گوییم: این حدیث از جعلیّات على بن جمیل رقّى است. طبرانى آن را نقل کرده و گفته است: جعلى است، و على بن جمیل، وضّاع و بسیار جعل کننده حدیث است. او متفرد به این حدیث است.و از او معروف بن ابى معروف بلخى و عبدالعزیز بن عمرو خراسانى که مردى مجهول است سرقت نموده است.(1)ابونعیم اصفهانى نیز این حدیث را از طریق على بن جمیل وضّاع نقل کرده است.(2)و نیز ختّلى در «الدیباج» از طریق عبدالعزیز بن عمرو خراسانى نقل کرده، که به تصریح ذهبى در او جهالت است. و روایت باطل است، و آفت آن عبدالعزیز است.(3)ابن عدى نیز آن را از طریق معروف بلخى نقل کرده، ولى بعد از آن مى گوید: «این معروف غیر معروف است و شاید آن را از على بن جمیل سرقت کرده باشد».(4)ذهبى نیز در «میزان الاعتدال»(5) مى گوید: «این حدیث موضوع و جعلى است ولى مشهور به على بن جمیل است. ابوالقاسم بشران نیز در امالى خود از طریق محمّد بن عبد بن عامر سمرقندى نقل کرده است ولى او انسانى بسیار دروغگو و بسیار جعل کننده حدیث بوده است.ابن عدى مى گوید: «او احادیثى را دنبال کرده که نمى توان از آن متابعت کرد».(6)خطیب بغدادى نیز از طریق حسین بن ابراهیم احتیاطى از على بن جمیل وضّاع نقل کرده است.(7)ذهبى بعد از ذکر این حدیث از این طریق مى گوید: این حدیث باطل است و متهم به آن حسین احتیاطى است.(8) و در جایى دیگر مى گوید: این حدیث باطل است.(9)و نیز ابن کثیر در «البدایة و النهایة» از طریق طبرانى نقل کرده و آن گاه مى گوید: «این حدیث ضعیفى است که در سند آن کسانى اند که راجع به آن ها حرف است و خالى از منکر نیست».(10)(11) 1. المعجم الکبیر، ج 11، ص 64، ح 11093.2. حلیة الاولیاء، ج 3، ص 304، رقم 249.3. میزان الاعتدال، ج 2، ص 633، رقم 5120.4. الکامل فى ضعفاء الرجال، ج 6، ص 325، رقم 1806.5. میزان الاعتدال، ج 4، ص 145، رقم 8660.6. الکامل فى ضعفاء الرجال، ج 5، ص 371، رقم 1534.7. تاریخ بغداد، ج 5، ص 4 و ج 7، ص 337.8. میزان الاعتدال، ج 1، ص 540، رقم 2018.9. میزان الاعتدال، ج 4، ص 146، رقم 8660.10. البدایة و النهایة، ج 7، ص 230، حوادث سنه 35 هجرى.11. على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات(2)، ص 434. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image