منابع و مراجع فقهی و اصولی درباره استعمال دخانیات / احکام / خوردنی ها و آشامیدنی ها /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

منابع و مراجع فقهی و اصولی را درباره استعمال دخانیات معرفی نمایید و چنانچه مقاله ها یا پایان نامه ای در دسترس هست ارسال فرمایید.


در اسلام در مورد عادت به دخانیات به صورت اختصاصی حکم عینی وجود ندارد. اما از ردیف احکام کلی موارد متعددی وجود دارند که در صورت بذل توجه بیشتر و وجود حوصله ی تعمق در اصول و مبانی هر یک ، در کمال سهولت مشخص می گردد که به طور ضمنی تکلیف امر  روشن شده است. اصول و ارکان مورد استفاده در استنباط و استخراج نظر اسلام درباره دخانیات را در آیات قرآن کریم ، روایات، اقوال فقها، سیره عقل و متشرعه می توان بدست آورد. کتاب: طیار، عبدالله: «مواد مخدر در فقه اسلام»، انتشارات احمد جام (تربت جام)، 1381. پایان نامه: بررسی مبانی فقهی حقوقی واجتماعی دخانیات استفتاء از آیت الله مکارم شیرازی: ادله فتوای تحریم استعمال سیگار  اخیراً در محافل مختلف سخن از این است که جنابعالی سیگار را تحریم کرده اید، مایل بودیم توضیح بیشتری در این زمینه از حضرتعالی بشنویم.  این جانب از چند سال پیش این فتوا را به صورت مشروط ذکر کرده بودم، و در رساله توضیح المسائل موجود است که: «اگر کشیدن سیگار (و سایر دخانیات) به شهادت اهل اطّلاع ضرر مهمّی داشته باشد حرام است.» ولی اخیراً با شهادت و گواهی جمعی از پزشکان آگاه، و اساتید متعهّد دانشگاه، و با توجّه به آمارهای تکان دهنده ای که از مرگ و میر ناشی از سیگار، و بیماری های خطرناکی که از آن نشأت می گیرد به ما رسیده، ثابت و مسلّم شد که خطرات مهمّ دود سیگار یک واقعیّت است، که حتّی فرزندان افراد سیگاری و معاشران آنها از آن در امان نیستند! لذا فتوای تحریم به طور مطلق را دادیم، و از خدا می خواهم همه مسلمانان جهان، مخصوصاً جوانان عزیز را که نخستین قربانیان این بلای خانمان سوز هستند، از شرّ آن حفظ کند، و با هوشیاری تمام مراقب خویش و اطرافیان و دوستان خود باشند. ان شاء الله زنده بمانیم و ببینیم که جامعه ما از لوث وجود این دود آلوده پاک شده است. در این جا به مناسبت تقاضای مکرّر فضلا اشاره کوتاهی به مدارک مسأله می شود: 1 قرآن مجید در آیه 195 سوره بقره می فرماید: (وَلا تُلْقُوا بِایْدیکُمْ اِلَی التَّهْلُکَةِ)طبق آمارهایی که از سوی پزشکان متخصّص اعلام شده، مرگ و میر ناشی از دود سیگار در سال به پنج میلیون نفر می رسد! و آمار بیماری های خطرناک قلبی و تنفّسی و سرطان ناشی از دود سیگار نیز بسیار بالاست. بنابراین، کشیدن سیگار مصداق إلقاء نفس در تهلکه است. 2 قاعده «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» مستفاد از روایات متعدّد گرچه شأن ورودش اضرار به دیگران است، ولی می دانیم شأن ورود مفهوم عام، قاعده را محدود نمی کند، و إضرار به نفس را نیز شامل می شود. 3 در حدیث معروف فقه الرضا(علیه السلام) آمده است: «کُلُّ اَمْر یَکُون فیهِ الْفَسادُ مِمَّا قَدْ نَهَی عَنْهُ … فَحَرامٌ ضارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسادٌ لِلنَّفْسِ» و در روایت تحف العقول نیز شبیه آن دیده می شود. طبق این روایات هر چیزی که ضرر مهمّی برای بدن داشته باشد حرام است. (البتّه ضررهای جزئی که در همه چیز هست و قابل اجتناب نیست، از آن خارج و منظور ضررهای کلّی است). 4 بعضی عادت به خوردن گِل دارند، که در روایات اسلامی به نوعی وسواس تعبیر شده، و از آن شدیداً نهی شده است. به خاطر این که برای انسان ضرر دارد، در روایتی آمده است: «اِنَّ الطّینَ یُورِثُ السُّقْمَ فی الْجَسَدِ وَ یُهَیِّجُ الدّاءَ (خوردن گل سبب بیماری و تهییج درد است) لذا مرحوم شهید در کتاب مسالک نخستین دلیل تحریم آن را بما فیه من الاضرار الظاهر للبدن شمرده است، اینها نشان می دهد که حرمت اشیای مضرّه از مسلّمات بوده است. حتّی روزه واجب اگر ضرر داشته باشد باید ترک شود، و غسل و وضوی واجب در صورت ضرر تبدیل به تیمّم می شود. 5 از همه اینها گذشته طبق قاعده مسلّم اصولی «کلما حکم به العقل حکم به الشرع» (هر چیزی که عقل قطعی به آن حکم کند، شرع هم به آن حکم خواهد کرد) مسأله حرمت سیگار و انواع دخانیّات در عصر و زمان ما، که زیان های مهم آن بر همه دانشمندان ثابت شده، جای تردید باقی نمی گذارد. فتوای همه مراجع به حرمت مواد مخدّر نیز از همین جا سرچشمه می گیرد[1]. .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image