حدیث /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا حدیثی از حضرت رسول ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ مبنی بر این که اگر مومن باشید می توانید روی دریا (بحر) راه بروید،نقل شده است؟


قبل از پاسخ سوال لازم است به این مطلب توجه شود که روایات فراوانی در منابع روائی از جمله اصول کافی به این مضمون وجود دارد که... ایمان یک درجه بالاتر از اسلام و تقوی یک درجه بالاتر از ایمان و یقین یک درجه بالاتر از تقوی است ؛و کم ترین چیزی که مردم به آن رسیده است یقین به خدا و قوانین الهی و معاد است. و نیز در روایات آمده است که هر یکی از این امور دارای ارکان و درجاتی می باشد لذا ممکن است کسی به يک درجه از ایمان برسد و دیگری به درجه بالاتر از آن. اسلام برای رسیدن انسان به مقام والای ایمان از دو طریق او را دعوت نموده است: یکی از طریق تفکر و تعقل و تعلیم و تعلّم . انسانی که این مسیر را طی می نماید، مانند حوضی است که از بیرون باید به او آب برسد. و دیگری از طریق تصفیه و تذکیه باطن و اخلاص و دور کردن هوی و هوس که اثر این تصفیه جوشش علم و نور از درون انسان است . انسانی که این راه را طی می کند مانند چشمه است که از درون می جوشد. با پیدایش ایمان و تقوی تحولی در درون انسان ایجاد می شود که او وظائف الهی خود را با اشتیاق انجام می دهد. بنابر این آن چه گفته شد معلوم شد که ایمان مقام برتر از اسلام است و برتر از ایمان، تقوی و برتر از آن یقین است و آن مرتبه از بصیرت و نور باطنی می باشد که از آن به شهود تعبیر می شود. انسان آن گاه می تواند به این مقام نائل شود که درجات تقوی را طی کرده باشد و با نیل به این مقام انسان با چشم دل حقائق اسلام را دیده و مشاهده می کند، چنانکه محسوسات را با چشم سر و معقولات را با دید عقل می بیند ؛این ادراک شهودی نسبت به دیگر ادراکات دلنشین تر و بی شبهه تر است ،زیرا یافتن و شهود است و همین مقام یقین است که امام علی ـ علیه السلام ـ به آن افتخار می کند و می فرماید: «اگر پرده کنار رود بر یقین من افزوده نمی شود». روایتی که در پرسش به آن اشاره شده، به همین مقام یقین و یکی از آثار آن پرداخته است. در بحار و در بسیاری از منابع دیگر آمده است:(( که مردان مومنی از اصحاب پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به حضرت عرض کردند که یا رسول الله وقتی در محضر شما هستیم و شما موعظه می کنید و راجع به استغفار، آخرت و خداوند صحبت می کنید، حال بسیار خوبی برای ما دست می دهد و روح ما اوج می گیرد و نسبت به دنیا بی رغبت شده و نسبت به آخرت بصیرت پیدا می کنیم، به گونه ای که کأنّ آخرت را، جهنم و بهشت را بالعیان می بینیم. اما همین که از نزد شما رفته و با زن و بچه های خود می نشینیم و بچه های مان را می بوئیم، می بینیم ، حال ما عوض شده و دیگر آن حالت لذت بخش را نداریم. یا رسول الله آیا این نشانه نفاق نمی باشد، می ترسیم این نفاق باشد؟ پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: «هرگز این نشان نفاق نیست، نفاق دوروئی است، ولی این دو حالتی است و در اثر ترغيب شیطان به دنیاست که آن حالت را از دست می دهید واگر به آن حالتی که وصف کردید باقی بمانید ،می بینید که ملائکه می آید و با شما مصافحه می کند و شما بر روی آب می توانید راه بروید....» در روایت دیگری این گونه آمده است که به پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ گفته شد حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ بر آب راه می رفت؟ پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: «اگر یقین او محکم تر از این بود قطعاً بر هوا می توانست راه برود». .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image