تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
طرب انگیز آن صوت یا صدایی است که حالت سبکی و سبکسری به انسان بدهد که با کرامت ذاتی و انسانی او ناسازگار است و محرّک [2] آن صوت و صدایی است که موجب بر انگیختن شهوات جنسی آدم می شود. و لذا گفته می شود صدای زن باید نازک و همراه با ناز و خضوع در بیان نباشد و الا حرام است قرآن کریم در آیه 32 سوره احزاب صریحاً از آن نهی کرده است: « یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفًا ، ای همسران پیامبر! شما هم چون یکی از آنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونهای هوسانگیز سخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید! » بنا بر این موسیقی مورد نظر و این خوانندگی حرام و خلاف شرع و محرّک شهوات جنسی هستند. علامه طباطبایی در جلد 16 صفحه 309 المیزان در ذیل این آیه می فرماید: خضوع در قول عبارت از ترقیق، نرم کردن کلام با مردان به گونه ای که او را به ریبه و بر انگیختن شهوات می خواند. امام خمینی(ره) سخن گفتن زن را با مردان به این کیفیت حرام دانسته است. [3] و قهراً گوش دادن مرد هم به چنین صدایی حرام خواهد بود. 2- موسیقی اگر مناسب مجالس لهو و لعب نباشد و (در ضمن از جهت دیگری مانند مدح ظالم، ترویج کذب و تقویت باطل ممنوع نباشد، مباح و بدون اشکال است البته ممکن است دسته ای از فقها مطلق موسیقی را حرام بدانند که آن خود حدیث دیگری است ولی مشهور فقهاء این نظر را ندارند. مقصود از موسیقی و غنا چیست؟ جواب: غنا یعنی ترجیع صدا به نحوی که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولی موسیقی، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فی نفسه جائز است و اشکال ندارد. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.