زیارت عاشورا /

تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه

آیت اللّه شبیری زنجانی، از مراجع تقلید می‌گوید: «یکی از چشم‌های فرزند آقای حاج سید محمد بجنوردی بر اثر عارضه‌ای نابینا شده بود و به نظر پزشکان ـ حتی پزشکان خارج از کشور ـ به علت رشد آن عارضه، چشم دیگرش نیز نابینا می‌شد. ولی آن شخص شفا یافت. یکی از بستگان وی، سیدالشهداء را در عالم رؤیا دید که به وی فرمود: «ما به جهت اینکه او به زیارت عاشورا مداومت داشت، سلامتی چشم دیگرش را از خدا گرفتیم».امام صادق علیه‌السلام :زیارت امام حسین علیه‌السلام را فرو نگذار که خدا عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند و زندگی باسعادت و مرگ با شهادت به تو خواهد بخشیدامام صادق علیه السلام به صفوان می‌فرمایند:زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن ، به درستی که من چند چیز برای خواننده آن تضمین می‌کنم :۱ - زیارتش قبول شود.۲ - سعی و کوشش او مشکور باشد.۳ - حاجات او هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از درگاه خدا برنگردد .بعد فرمود: ای صفوان ! هرگاه حاجتی برای تو به سوی خداوند متعال روی داد، پس به وسیله این زیارت به سوی آن حضرت توجه کن از هرجا و مکانی که هستی و این دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار خود بخواه که برآورده می‌شود و خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد. امام محمد باقر(ع) به علقمه فرمود: پس از آنکه به آن حضرت با سلامی اشاره کردی، دو رکعت نماز بخوان و سپس زیارت عاشورا را بخوان. هنگامی که این زیارت را خواندی در حقیقت او را به چیزی خواندی که هر کس از ملائکه که بخواهند او را زیارت کنند، به آن می خوانند و خداوند برای تو هزار هزار حسنه می نویسد و از تو هزار هزار سیئه محو می نماید و تو را هزار هزار مرتبه بالا می برد و همانند کسانی می باشی که در رکاب آن حضرت به شهادت رسیدند. حتی در درجات آنها هم شریک می شوی. (کامل الزیارات- ص ۷۴)در روایت دیگر می خوانیم : اگر مردم می دانستند زیارت امام حسین(ع) چه ارزشی دارد، از شدت شوق و علاقه می مردند و حسرت رسیدن به آن پاداش ها، جسم و روح آنها را پاره پاره می کرد. (بحارالانوار-جلد ۱۰۱ –ص ۱۸) اگر کسى بتواند زیارت عاشورا را روزى دو بار بخواند خیلى خوب است ؛ یعنى یکبار اول شب و یا آخر روز و یک بار هم اول صبح و قبل از طلوع آفتاب ؛ زیرا از عارف بزرگ و جمال العارفین حضرت آیة اللّه سید على آقا قاضى تبریزى منقول است که بعد از ارتحالشان کسى ایشان را در عالم رؤ یا دید و سؤ ال کرد: چه عملى در آنجا از همه مهمتر است ؟ مى فرماید: ((زیارت عاشورا. بعد مى گوید: من پشیمانم که چرا روزى یکبار زیارت عاشورا را قرائت کردم و دوبار نخواندم )).حضرت امام صادق(ع) فرموده: هرکس بوسیله خواندن زیارت عاشورا، جدم حسین(ع) را زیارت کند چه از راه دور یا نزدیک به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد. سلام علیکمدر رابطه عظمت زیارت عاشورا خیلی صحبتها و مسایل هست که بنده نمیفهمم و درک نمیکنم. بنده با خودم عهد کردم هر روز یک بار بعد از نماز صبح و یک بار قبل از خواب زیارت عاشورا را بخوانم. هدف و مقصود اصلی بنده از این نیت و خواندن زیارت عاشورا تنها علاقه داشتن به ایشان و سایر معصومین هست و ثوابش برای بنده زیاد مهم نیست با وجود انکه میدانم شدیدا محتاج ثواب هستم.سوال اول : اگر برای ثواب بخوانم ان را قطعا ترک خواهم کرد. اما بنده هدفم شادی خود حضرت اباعبدالله و سایر معصومین مخصوصا صدیقه طاهره هست. ایا خواندن زیارت عاشورا باعث شادی این


به پاسخ پرسش های مطرح شده توجه کنید . پاسخ پرسش اول 1.بدون شک خواندن زیارات که عامل تقویت ارتباط و پیوند ما با اهل بیت و زیاد شدن معرفت ما نسبت به آنها است علاوه بر داشتن منافع و برکات بسیار برای ما موجب شادی و سرور آنها نیز می باشد . 2. به علاوه چون خود انها ما را ترغیب و تشویق به خواندن این زیارت ها کرده اند اطاعت امر و عمل به دستور و سفارش انها موجب سرور و خوشحالی انها است .   پاسخ پرسش دوم 1.خواندن زیارت عاشورا در هر وقت و زمانی مناسب و دارای آثار و برکات بسیار است و در سفارش معصومین ع بر مداومت بر آن تاکید شده است که معنایش این است زمان خاصی برای خواندن ان وجود ندارد . 2. البته به لحاظ محتوا و نام ایم زیارت خواندن ان در روز عاشورا مناسبت بیشتری دارد . 3. برخی بزرگان مانند حضرت ایه الله بهجت همه روزه این زیارت را با صد سلام و لعن می خوانده اند . 4. به طور کلی زیارت عاشورا عملی مستحب است و در مستحبات حالت بایدی و حتم وجود ندارد . در اینگونه اعمال به هر مقدار که انسان در هر زمان اهتمام بورزد از ثواب و نورانیت که نتیجه عمل است بهره مند می گردد . به طور مثال صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا لازم نیست در یک مجلس به جا آورده شود، بلکه می توان آن را با فاصله و به تدریج در طول روز خواند، یعنی می توان مثلا صبح زیارت عاشورا را شروع کرد وقتی به لعن زیارت رسیدیم، صد لعن را می توان در طول روز به تدریج انجام داد تا نوبت به صد سلام برسد و آن را نیز با فاصله و به تدریج می توان انجام داد و بعد از سلام، بقیه زیارت را خوانده و در پایان دو رکعت نماز زیارت به جای آوریم . یکى از ملازمان آیت الله العظمى اراکى در حالات ایشان نقل نموده که برنامه معظم له ایـن بـود که هر روز بالاى بام مـى رفتند و به حالت ایستاده به خـوانـدن زیارت عاشورا مـى پرداختند و صد لعن و صـد صلـوات(سلام)که در زیارت عاشـورا وارد شده است مقید بـودند بطـور کامل قرائت کنند و ایـن برنامه ایشان به همیـن نحـو یعنى بالاى بام و رو به قبله حتى در روزهاى برفى و سرد هم بدون کـم و کاست ادامه داشت تا موقعى که توانایى جسمى داشتند .)   پاسخ به پرسش سوم دو رکعت نماز زیارت امام حسین ع جانشین نماز قضای پدرتان نمی شود و از ان کفایت نمی کند .     پاسخ پرسش چهارم 1.از روایات استفاده می شود که اگر انسان نیت عمل خیری را داشت و به هر دلیل موفق به انجام ان نشد پاداش آن عمل را به او می دهند . مثلا در مورد نماز شب در روایت امده که اگر قصد خواندن نماز شب را داشت اما موفق نشد ثواب نماز شب را می برد . 2. حال که شما چنین نیت خیر و زیبایی دارید بعد از عمر طولانی اگر از دنیا رفتید ثواب این اعمال در نامه عمل شما نوشته می شود .     پاسخ پرسش پنجم 1.حضرت امام صادق(ع) فرموده: هرکس بوسیله خواندن زیارت عاشورا، جدمحسین(ع )  را زیارت کند چه از راه دور یا نزدیک به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد . 2.امام محمد باقر(ع) به علقمه فرمود: پس از آنکه به آن حضرت با سلامی اشاره کردی، دو رکعت نماز بخوان و سپس زیارت عاشورا را   بخوان . هنگامی که این زیارت را خواندی در حقیقت او را به چیزی خواندی که هر کس از ملائکه که بخواهند او را زیارت کنند، به آن   می خوانند و خداوند برای تو هزار هزار حسنه می نویسد و از تو هزار هزار سیئه محو می نماید و تو را هزار هزار مرتبه بالا می برد و همانند کسانی می باشی که در رکاب آن حضرت به شهادت رسیدند. حتی در درجات آنها هم شریک می شوی .  ( کامل الزیارات- ص 74 ) 3.   امام صادق(ع) به صفوان می فرماید: زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند خیر را برای خواننده   آن تضمین   می کنم، اول زیارتش قبول شود. دوم سعی و کوشش او شکور باشد. سوم حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و   نا امید از درگاه او برنگردد زیرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد . ( بحارالانوار-جلد  98- ص 300 )     پاسخ پرسش ششم بر طبق ایات و روایت برخی گناهان موجب حبط و از بین رفتن اعمال می شوند . به مواردی از حبط عمل توجه کنید :  1 ـ امام رضا می فرماید: «رسول خدا(ع) فرمود: هنگام انتخاب، بهشت را بر جهنم برگزینید و کردارتان را باطل نسازید و گرنه از سر به آتش در افکنده خواهید شد و درآن همیشه جاوید خواهید ماند .»( بحار 68/174، ح9 .)      2 ـ حرام خواری و پرهیز نکردن از مال دیگران نیز سبب از بین رفتن کردار نیک انسان است. امام باقر(ع) فرمود: خدای سبحان در روز قیامت گروهی را برمی انگیزد که پیش پای آنان نور سفیدی همچون پارچه ای بسیار سفید وجود دارد. سپس فرمان می دهد: «کُنْ هَباء مَنْثورا» [ذرات پراکنده و ناچیز شو]، آن گاه امام باقر(ع) به ابو حمزه ثمالی فرمود: ای ابا حمزه ! صاحبان این نور که به فرمان خداوند نورشان گرفته شد و از بین رفت کسانی هستند که د ردنیا اهل نماز و روزه بودند، لیکن هر گاه مالی حرام بر آنان عرضه می شد می خوردند و هرگاه فضل و منقبت امیر مؤمنان(ع) را یاد آوریشان می کردند آن را انکار می نمودند. آن گاه فرمود: هَباء مَنْثور، ذرات بسیار ریزی است که در شعاع خورشید هنگامی که از روزنه تابش می کند مشاهده می شود . ( نورالثقلین 4/9، ح32 )      3 ـ آتش معصیت، همه کردار نیک انسان را می سوزاند.از امام باقر(ع) نقل شده که پیامبر اسلام(ع) فرمود: کسی که «سبحان الله» «الحمدلله» «لاإله الا الله» یا «الله اکبر» بگوید خداوند برای هر کدام از آن ها برای او نهال درختی در بهشت می نشاند. مردی از قریش گفت: ای رسول خدا(ع) پس ما در بهشت صاحب درختان زیادی خواهیم بود. فرمود: آری، لیکن بترسید تا آتشی نفرستید آن ها را بسوزاند و این است معنای آیه «یا اَیُها الَذِینَ امَنُوا أَ‌طِیعُو ا الله و أَطیعوا الرّسول ولا تُبْطِلوا أَعْمالَکُم » ( نور الثقلین 5/45، ح85 ) [ ای کسانی که ایمان آورده اید: اطاعت کنید خدا را و رسول خدا را و اعمال خود را باطل نسازید .]  محمد/33        4 ـ سر پیچی از ولایت علیِّ بن ابی طالب(ع) از مصادیق بارز حبط عمل فی نفسه و احباط اعمال صالح دیگر است. امام باقر(ع) می فرماید: گروهی از مردم، از ولایت علی نا خرسند بوده، آن را مکروه می داشتند، حال آن که خداوند ولایت اورا در روز بدر، روز حنین، د ربطن نخله، روز ترویه (هشتم ذیحجه) و روز عرفه بیان فرمود و در سالی که کفار قریش رسول خدا را از مسجد الحرم ممنوع ساختند پانزده آیه درباره ولایت علی بن ابی طالب نازل گشت ... ( نورالثقلین 5/43، ح70 ){ V ازاین رو حضرت باقر(ع) فرمود : « کَرِهُوا ما أَنزَلَ الله فی حَقِ عَلی(ع )»  ؛ ( نورالثقلین 5/31، ح 22 )       ابو حمزه ثمالی گوید: از امام باقر(ع) از معنای این آیه پرسیدم : « وَ لَقَد أوحَیِ إِلَیْکَ... مِنَ الْخاسِرین »  فرمود: تفسیرش این است: هرگاه ولایت کسی را با ولایت علی(ع) بعد از خودت همراه سازی کردارت تباه گشته و از زیان کاران خواهی بود . ( نورالثقلین 4/498، ح105 )       آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 5 (معاد در قرآن )       به نقل از سایت تبیان     پاسخ پرسش هفتم 1.     بر طبق روایات اعمال خیر ما به اموات می رسد و شریک کردن آنها در کار خیر و هدیه دادن ثواب اعمال خیر به انها برای انها مفید و گارگشا است و موجب سرور و خوشحالی انها می شود . 2.     اصل بهره مند شدن آنها از اعمال خیری که ما به نیت آنها و یا با هدیه کردن ثوابشان به انها انجام می دهیم مسلم است اما بهره مند شدن آنها به همان میزان ثوابی که خود ما از این اعمال می بریم امر مسلمی نیست . 3.     البته اگر نیت ما این باشد که تمام ثواب این اعمال به انها برسد بعدی ندارد که آنها از تمام این ثوابها بهره مند شوند در عین حال که خود ما نیز از ان بهره و حظ خواهیم داشت .   .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image