روش صحیح در روابط اجتماعی با مردم دو رو (هزار رنگ) / اخلاق و تربیت اسلامی / ضد ارزش ها / ریا /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

جدیدا یک مشکل پیدا کردم که نگرانم کرده، نمی دانم چرا نمی توانم مردم و حرفهایشان را تحمل کنم؟ می ترسم تو روابط اجتماعی خودم مشکلی بوجود آید. راهنمائیم کنید چطوری با این آدمهای هزار رنگ کنار بیام؟.


انسانها مجموعاً کرامت ذاتی دارند و آن چنان کرامتی که خداوند متعال به خاطر همین انسانها پیامبر(ص) می فرستد دستور می دهد و پیامبر(ص) او به راهنمایی و هدایت آنان سخت حریص است و گاهی از شدت ناراحتی که اینان هدایت نمی شود نزدیک است که قالب تهی کند و آن مخاطبین پیامبران از جنس همین انسانهایی بودند که مخاطب ما هستند و چون انسان مظهر خداوند می باشد هرگز بد و تاریکی محض نخواهد بود و همیشه ابن ملجم ها و یزیدها و... در نهایت اقلیت هستند از سوی دیگر بالأخره خلق خدا همین ها هستند آدمیانی چونان ابوذر و سلمان دارند و افرادی چون ابوسفیان و ابولهب هم یافت می شود. نردبان خلق از این ما و منی است                     عاقبت زین نردبان افتادنی است. به هر تقدیر وظیفه ما حرمت نهادن به انسانها است و رعایت حقوق آنان.  حقیقت مطلب آن است که افرادی که در این دنیا از غفلت بیدار می شوند و به سوی خدا عزم حرکت می کنند و می خواهند مهاجر الی الله و اهل سیر و سلوک باشند بسیاری از مجالس معهود و معمولی را مجالس بطالین و مجالس غفل ت و دوری از ذکر و یاد خدا می دانند و معمولاً از مجالس این گونه اجتناب می کنند. تقوای واقعی و مهم این است که در عین حالی که ما در میان جامعه هستیم در آن هضم نشویم (هرگز شنیده ای حدیث حاضر غایب من در میان جمع و دلم جای دیگر است) و اگر ما بتوانیم در چنین فضایی پاکدامنی خود را حفظ کرده و دامن عصمت را چاک چاک نکنیم هنری عظیم است و الا اگر در غاری و دور از مردم و عدم شرایط گناه ، گناه نکنیم این ترک گناه هست، ولی صیانت نفس و طهارت روح و تقوای الهی محسوب نمی شود بدیدم عابدی در کوهساری                قناعت کرده از دنیا به غاری  بدو گفتم به شهر اندر نیایی             که باری بند غم از دل گشایی  بگفت کآنجا پریرویان نغزند              چو گل بسیار شود پیلان بلغزند.  این هم یک نوع ترک معصیت است که ارزش چندانی ندارد پس در میان خلق بودن و رعایت تقوای الهی ارزشمند است وقتی که مردم به نزد پیامبر(ص) می آمدند و مطالبی می گفتند که بار حقوقی نداشت پیامبر(ص) به ظاهر آنان را تأیید می کرد منافقین شایع کردند که پیامبر اکرم(ص) دهن بین است قرآن کریم فرمود که دهن بین بودن پیامبر اکرم(ص) را برای شما بهتر است . َو مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ، از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می‏دهند و می‏گویند:(او آدم خوش‏باوری است!) بگو: (خوش‏باور بودن او به نفع شماست! (ولی بدانید) او به خدا ایمان دارد؛ و (تنها) مؤمنان را تصدیق می‏کند؛ و رحمت است برای کسانی از شما که ایمان آورده‏اند!) و آنها که رسول خدا را آزار می‏دهند، عذاب دردناکی دارند.) [1] .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image