تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
اکثر دانشمندان اسلامی معتقدند که این دو هم اکنون وجود خارجی دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تائید میکند. به عنوان نمونه: 1- آیات فراوانی که در مورد بهشت و یا دوزخ تعبیر به «اعدت» (مهیا شده) نظیر آیه 133 از سوره آل عمران [1] و یا تعبیرات دیگری که از همین ماده آمده است. از این آیات استفاده میشود که بهشت و دوزخ هم اکنون آماده شدهاند اگر چه بر اثر اعمال نیک و بد انسانها توسعه مییابند. 2- در آیات مربوط به معراج در سوره «والنجم» میخوانیم: بار دیگر پیامبر (ص) جبرئیل را نزد « سدره المنتهی » که در بهشت جاویدان قرار دارد مشاهده کرد. [2] 3- در سوره تکاثر میفرماید: اگر علم الیقین داشتید، دوزخ را مشاهده میکردید پس به عین الیقین آن را میدیدید.» [3] ... اما اینکه بهشت و جهنم در کجا هستند؟ پاسخ این سوال را از دو راه میتوان داد: نخست اینکه بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. همانطور که در این عالم موجودات بسیاری هستند که با چشم و گوش و لامسه عادی و غیر مسلح قابل درک نیستند، نظیر امواج رادیویی که تا دستگاه گیرندهای نباشد، صدائی از آن امواج به گوش ما نمیرسد. البته این مثال هر چند از جهاتی رسا نیست ولی برای مجسم ساختن چگونگی وجود بهشت و دوزخ، در باطن این جهان، مؤثر به نظر میرسد. دیگر اینکه: عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محیط بر این عالم است و به اصطلاح این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته است. درست همانند عالم جنین که در درون عالم دنیاست، زیرا میدانیم عالم جنین برای خود عالم مستقلی است، اما جدای از این عالمی که در آن هستیم نیست، بلکه در درون آن واقع شده است. عالم دنیا نیز نسبت به عالم آخرت همین حال را دارد، یعنی در درون آن قرار گرفته است و اگر میبینیم قرآن میگوید وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمانها و زمین است به خاطر آن است که انسان چیزی وسیعتر از آسمان و زمین نمیشناسد تا مقیاس سنجش قرار داده شود ، لذا قرآن برای اینکه وسعت و عظمت بهشت را ترسیم کند آن را به پهنه آسمانها و زمین تشبیه کرده است و چارهای غیر از این نبوده، همان طور که اگر کودکی که در شکم مادر قرار دارد، عقل میداشت و میخواستیم با او سخن بگوئیم باید با منطقی صحبت کنیم که برای او در آن محیط قابل درک باشد. از آنچه گفتیم پاسخ این سؤال نیز روشن شد که اگر وسعت بهشت به اندازه زمین و آسمانها است پس دوزخ کجا است ؟ زیرا طبق پاسخ اول دوزخ نیز در درون همین جهان قرار گرفته و وجود آن در درون این جهان منافاتی با وجود بهشت در درون آن ندارد (همانطور که در مثال امواج فرستنده صوتی ذکر شد) و اما طبق پاسخ دوم که بهشت و دوزخ محیط بر این جهان باشند جواب باز هم روشنتر است زیرا دوزخ میتواند محیط بر این جهان باشد و بهشت محیط بر آن و از آن هم وسیعتر. [4] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.