تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
مصلحت در امور شخصی که در پرسش به صلاح تعبیر شده است، تبدیل چیزی که در علم خداوند مصلحت نیست، به مصلحت، منع و اشکالی ندارد؛ برای نمونه به دو مثال اشاره می کنیم.
اول؛ خرید فلان چیز به صلاح من نبود من از خداوند می خواهم خداوندا آن را روزی من کن و صلاح مرا نیز در این قرار بده.
دوم؛ داشتن فرزند به صلاح من نبود؛ مثلاً قرار بود پس از به دنیا آمدن بمیرد و یا ...، دعا می کنم: خدایا فرزندی به من عطا کن که خیر و صلاح من باشد و او را زنده بدار.
این که گفته می شود معنای آن، تغییر و تبدیل در علم و اراده خداوند است، درست نیست؛ زیرا تمام اینها در لوح محو و اثبات است؛ یعنی در علم خدا روشن است که با دعای من آن چیز تغییر می کند.
در برخی از دعاها نیز به این نکته اشاره شده است.
الف. در برخی از دعاهایی که از ائمه(ع) به دست ما رسیده، بعد از بیان درخواستها، این درخواست نیز اضافه شده است که خدایا این امور را که از تو خواستم آنرا به صلاح و مصلحت من قرار بده.[1] روشن است مقصود در این دعا این است که خدایا این امور را برای من قرار بده حتی اگر در این امور صلاح من نیست، اینها را به مصلحت من قرار ده.
ب. عبدالله بن سنان میگوید: از امام صادق (علیه السّلام) شنیدم: (دعا، قضا و اراده حتمی و مبرم را حتّی بعد از اینکه قطعی شده باشد، برمیگرداند، پس بسیار دعا کن؛ زیرا دعا کلید تمام رحمتها، و سبب کامیابی و بر آورده شدن تمام خواستههاست، و جز با دعا کردن نمیتوان به آنچه نزد خداوند است نایل گردید. بیگمان هیچ دری نیست که بسیار کوبیده شود، مگر اینکه بهزودی به روی کوبندهاش گشوده میشود).[2]
این روایت نیز مطلق است؛ یعنی دعا قضای حتمی را برمی گرداند خواه بی مصلحت باشد یا مصلحت در خلافش باشد.
البته یک وقت هم مصلحت در کلیات و احکام است؛ مثل نماز خواندن، روزه گرفتن و ... در این گونه امور با توجه به این که مصلحت در این امور قرب الی الله است تبدیل مصلحت معنا ندارد که ظاهراً در پرسش این فرض وجود ندارد.
.
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.