دوره آخرالزمان-اتفاقات خاورمیانه و ظهور-مرگ عبدالله و ظهور /

تخمین زمان مطالعه: 13 دقیقه

آیا این تحولات اخیر خاورمیانه و انطباق مرگ ملک عبدالله ملعون به عبدالله آخرالزمان از نظر شریف شما می تواند مصداق درستی باشد یا نه؟


عده‌اى با توجه به اوضاع و شرایط فعلى حاکم بر جهان ، به این باور رسیده‌اند دوره‌اى که در آن زندگى مى‌کنیم همان دوره‌ى آخرالزمان است که در روایات به آن اشاره شده است زیرا ، براى آخر الزمان نشانه‌هایى گفته شده ، مانند گسترش فساد و تفسیر دین بر اساس هوا و هوس و . . . که این نشانه‌ها در دوره‌ى زمانى ما به وقوع پیوسته است . پس زمان کنونى ، آخر الزمان است و ظهور نیز در این دوران محقق مى‌شود . به علاوه ، با وجود انقلاب اسلامى ایران و زنده شدن نام و یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه ، و معرفى ایشان به دنیا ، آمادگى و اقبال مردم به پذیرش ایشان ، بیشتر شده و امید به ظهور هم بیشتر شده است . به عبارت دیگر حرکت عمومى کشورها و جوامع به سمت وحدت و هم گرایى و به عبارت دیگر ، توجه به تشکیلات بین المللى و اتحادیه‌هاى منطقه‌اى و فاصله گرفتن از جزء گرایى ، ملت‌ها را به این نتیجه رسانده که براى آینده بهتر باید مرزها را به حداقل رساند و جهان را دهکده‌اى کوچک دانست . طبعاً ، این پدیده نیاز به یک قانون عمومى و بین المللى را تشدید مى‌کند . این رویداد ، آمادگى مردم را براى پذیرش یک حاکمیت فراگیر ، بیشتر کرده است . حرکت عمومى کشورها و جوامع به سمت وحدت و همگرایى و به عبارت دیگر توجه به تشکیلات بین المللى و اتحادیه‌هاى منطقه‌اى و فاصله گرفتن از جزءگرایى ، ملت‌ها را به این نتیجه رسانده که براى آینده‌اى بهتر ، باید مرزها را به حداقل رساند و جهان را دهکده‌اى کوچک دانست . این رویداد ، آمادگى مردم براى براى پذیرش یک حاکمیت فراگیر را بیشتر کرده است . البته استکبار جهانى تئورى دهکده جهانى را در جهت حفظ منافع خود و تک قطبى شدن جهان پى‌گیرى مى‌کند اما چه بسا اراده الهى به دست دشمنان خدا نیز انجام گیرد . اجحاف و تجاوز بیش از حد و روز افزون دولت‌هاى استکبارى به کشورهاى فقیر به شکل‌هاى گوناگون از یک سو و لجام گسیختگى فرهنگى و فکرى و علمى مانند بحران هویت ، بحران مشروعیت ، بحران مدنیت از سوى دیگر ، باعث هرج و مرج در زندگى بشر شده است . این گونه مسائل و مباحث این واقعیت را اثبات مى‌کند که آینده روشن فقط در سایه حاکمیت فردى آسمانى است که احتمالاً ظهورش نزدیک است . ظهور انقلاب اسلامى که منادى و معرف حقایق اسلام ( در حد ممکن ) بود ، باعث توجه بیشتر جهانیان به اسلام شد و روحیه کفر ستیزى و مبارزه با ظلم در میان ملت‌ها ، به ویژه مسلمانان بیشتر شده است به گونه‌اى که اصول‌گرایى اسلامى ، یکى از جریاناتى است که منافع غرب را به خطر انداخته است . برخى از علما نیز معتقدند : همان گونه که غیبت دو مرحله‌اى بود و غیبت صغرا براى ایجاد آمادگى مردم براى ورود به غیبت کبرا لازم بود همینطور ظهور نیز ممکن است دو مرحله‌اى باشد و با ظهور صغرا که در انقلاب اسلامى ایران تجلى یافته مردم با حقیقت قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه آشنایى بیشترى پیدا کرده و براى ظهور اصلى و قیام جهانى حضرت آماده مى‌شوند . به هر حال ما در عین آن که باید امید به تعجیل در فرج داشته باشیم و آمادگى براى ظهور را در خود تقویت بکنیم ، ولى نباید فکر خود را متوجه امورى بکنیم که از محدوده‌ى علم ما فراتر است و راهى براى دسترسى به آن نداریم . لذا سخن از نزدیکى علایم ، امرى قابل قبول نیست . نزدیک بودن ظهور امرى است که همه باید نسبت به آن امیدوار باشند چنان که در دعاهاى مربوط به حضرت ولى عصر عجل الله تعالی فرجه آمده است : « انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا دشمنان ظهور فرج را دور مى بینند ولى ما ( شیعیان ) آن را نزدیک مى بینیم » و نیز در روایتى سفارش شده است که هر صبح و شام منتظر ظهور آن حضرت باشید . بنابراین همه امیدواریم که روزى شاهد ظهور حضرت باشیم . اما با این حال هیچ کس نمى تواند به طور دقیق از زمان ظهور حضرت سخن بگوید . زیرا غیر از خداوند هیچ کس نسبت به آن آگاهى ندارد . آنچه در برخى از روایات درباره زمان ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه آمده است ، نشانه‌ها و علایمى است که بر اساس آنها برخى از علما و صاحب نظران اظهار نظرهایى نسبت به نزدیک بودن و یا نزدیک نبودن زمان ظهور کرده‌اند . بعضى از این بشارتها مى تواند شاهد وقرینه اى بر نزدیک بودن ظهور و ایجاد امید در دلها باشد . اما با این حال به طور قاطع نمى توان گفت که آیا امام عصر در این نزدیکى‌ها ظهور خواهد کرد یا خیر . و موضوع مورد سوال نیز چنین است و نمى توان رابطه اى بین آن و ظهور برقرار کرد . بنابر این ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه به اراده الهى بستگى دارد که در صورت فراهم بودن شرایط ، به دستور خداوند تحقق مى یابد . بنابراین ، تاریخ آن را فقط خداوند مى داند و هیچ کس نمى تواند تاریخ دقیق آن را پیش بینى کند . در روایات بیان شده که هر کس وقتى را براى ظهور مشخص کند ، دروغ گوست . مهزم اسدى از امام صادق علیه السلام پرسید : « فدایت شوم ! ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و تشکیل دولت حق که در انتظارش هستید ، طول کشید این امر کى تحقق خواهد یافت ؟ » حضرت فرمود : « تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ گویند عجله کنندگان هلاک مى شوند و کسانى که تسلیم هستند ، نجات مى یابند . » ( بحارالانوار ، ج 52 ، ص 103 ) در مورد تحولات منطقه نیز گفتنى است : بعضى از روایات از وجود التهاب و درگیرى گسترده در آستانه ظهور در مصر خبر مى دهند و بیان مى کنند که حاکم مصر در فاصله اى بسیار نزدیک به ظهور توسط مردم کشته شده و این کشور دستخوش درگیریهاى بسیاریست ، ورود نیروهاى خارجى به مصر از کشورهاى غربى و کشورهاى عربى شمال آفریقا در روایات عصر ظهور گزارش مى شود که مى تواند به بهانه تامین امنیت و در قالب نیروهاى حافظ صلح عربى و غیرعربى باشد ، هرچند نیروهاى عربى وارد شده به مصر بعد از مدت کوتاهى به سمت شام حرکت کرده و توسط دشمنان براى یارى به موفقیت فتنه سفیانى بکار گرفته مى شود ، تدوام جو اسلامى و حرکت انقلابى مردم مصر تا هنگام ظهور و استقبال از امام عصر عجل الله تعالی فرجه و سپاهش توسط مردم این سرزمین توسط روایات بیان گردیده است . یکى از نشانه هاى ظهور قتل فرمانرواى عربستان بنام عبدالله مى باشد که در ماه ذى الحجه روى خواهد داد . بخشى از تحولات و اتفاقاتى که در عربستان رخ مى‌دهد ، ناشى از حوادث اجتماعى و طبیعى داخلى است و بخشى متأثر از حملات و هجوم بیگانگان ، به ویژه سفیانى است که مجموعاً شرایط ملتهب و کاملاً بى‌ثباتى را در عربستان به وجود مى‌آورند و این دیار را مهیّاى ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه مى‌کنند . روایات منابع شیعه و سنى در مورد طلیعه ظهور حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه در حجاز ، بر پیدایش خلأ سیاسى و کشمکش بین قبائل بر سر فرمانروایى همداستانند . این حادثه در پى مرگ پادشاه یا خلیفه‌اى رخ مى‌دهد که با مردن او گشایش و توسعه در امور به وجود مى‌آید . نام وى در برخى روایات ، « عبدالله » ذکر شده است . بعضى از روایات مرگ او را در روز عرفه تعیین مى‌کنند ، که حوادثى پیاپى آن ، در حجاز تا خروج سفیانى ، نداى آسمانى ، درخواست نیرو از سوریه از جانب حجاز و سرانجام ظهور حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه به وقوع مى‌پیوندد . 1 از امیرالمؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام نقل شده است ، که فرمود : « سه پرچم به مخالفت با یکدیگر برافراشته مى‌شود پرچمى در مغرب ، پرچمى در عربستان و پرچمى در شام . فتنه و جنگ بین آنها یک سال طول مى‌کشد » امام صادق علیه السلام در این زمینه مى‌فرماید : « زمانى‌که مردم در سرزمین عرفات در حال وقوف مى‌باشند ، سوارى بر شترى سبک سیر به آنجا وارد مى‌شود و مرگ خلیفه را خبر مى‌دهد با مرگ او فرج آل محمد علیهم السلام و گشایش کار تمام مردم فرا مى‌رسد » . و « آنگاه که مرگ عبد الله فرا رسد ، مردم در جانشینى او نسبت به هیچکس به توافق نمى رسند و این جریان تا ظهور حضرت صاحب الامر همچنان ادامه مى یابد ، عمر سلطنت هاى چندین ساله بسر آمده ، نوبت پادشاهى چند ماهه و چندین روزه فرا مى رسد . ابوبصیر مى گوید : پرسیدم : آیا این وضع به طول مى انجامد ؟ فرمود : هرگز . و این درگیرى بعد از کشته شدن این پادشاه ( عبدالله ) منجر به کشمکش بین قبیله هاى حجاز مى شود . ( بحار 52 ص 210 و 240 ) اما سوال این است که آیا این نشانه ها با افراد خاصى در زمان حاضر تطبیق دارد ؟ ؟ در باره تطبیق این نشانه ها با افراد خاص ، باید با احتیاط و دقت رفتار نمود . متاسفانه در سال‌هاى اخیر ، شاهد تطبیقات نشانه ها بر افراد و اشخاص هستیم که هر روز به شکلى بروز مى کند و بعد از مدتى نادرستى بسیارى از آنها مشخص مى شود . این در حالى است که این تطبیقات نه از سوى خود آن افراد است بلکه از سوى اشخاصى است که سر رشته خاصى در این مباحث ندارند . در این بین گهگاه افراط ها و تفریط هایى ملاحظه مى گردد که هر دوى این امور از سوى علماى اسلام و محققین برجسته ى عرصه ى مهدویت نهى شده اند ، اما تعداد از افراد دچار این آفات شده اند و با نیت خیر ، اما بدون در نظر گرفتن جوانب احتیاط ، بى محابا به تطبیق هاى قطعى و حتمى پرداخته اند . این امر گرچه در کوتاه مدت ممکن است موج بزرگى در بین منتظران مهدى موعود عجل الله تعالی فرجه ایجاد کند ، اما در صورتى که این تطبیق ها صحیح نباشند و افراد یا نشانه هاى مورد بحث ، همان نشانه هاى ظهور نباشند ، در دراز مدت مى تواند اثرات نامناسبى داشته باشند و موجب نا امیدى در بین تعداد زیادى از منتظران گردند . با ملاحظه ى تیتر هاى خبرى تعدادى از وبلاگ ها و وبسایت هاى مهدوى که انصافاً در بسیارى از زمینه ها نیز موفق و موثر کار مى کنند ، مى توانیم تعدادى از این تطبیق هاى حتمى و قطعى را ببینیم : « بشاراتى از شعیب بن صالح درباره ى نزدیکى ظهور » ، « سال 2012 سال ظهور » ، « سال 2015 سال ظهور » ، « آغاز قیام سید یمانى در یمن » و . . . . . گرچه تعدادى از تطبیق هاى ارایه شده در این زمینه با روایات اسلامى سازگار مى باشند و شخصیت هاى مورد بحث در مقالات مذکور ، بضعاً شباهت هاى اعجاب آورى با شخصیت هاى زمینه ساز ظهور دارند ، اما تطبیق قطعى و بى قید و شرط شخصیت هاى مذکور با شخصیت هاى روایات مربوط به آخرالزمان ، امرى است که از سوى هیچ یک از علماى اسلام و محققین برجسته ى عرصه ى مهدویت مورد قبول نیست . چرا که این بزرگواران معتقدند ، حرکاتى از این دست ، ممکن است به توقیت بینجامد و توقیت ( وقت تعیین کردن براى ظهور ) ، امرى است که معصومین علیهم السلام به شدت از آن نهى کرده اند . البته مسئله ى تحقیق مستند و همراه با احتیاط در زمینه ى نشانه هاى ظهور ، امرى پسندیده و مناسب است و تبعات مثبتى همچون افزایش امید در دل هاى منتظران و شناخت صحیح دشمنان و دوستان در دوره ى آخرالزمان دارد ، اما تطبیق بى قید و شرط و قطعى این نشانه ها ، امرى مذموم بوده و مى تواند تبعات نامناسبى داشته باشد . . در بعضى از روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام ، ادعاى تعیین وقت ظهور برابر با کذب خوانده شده و شیعیان مأمور به تکذیب این مدعیان گردیده اند چنانکه در توقیع مبارک امام زمان علیه السلام به اسحاق بن یعقوب آمده است : . . . و اما ظهور الفرج فإنه إلى الله تعالى ذکره و کذب الوقّاتون ( و اما آشکار شدن فرج وابسته به اراده حق تعالى است و وقت گزاران دروغزنانى بیش نیستند ) البته نهى از توقیت نباید منجر به این شود که شیعیان و منتظران ، امر ظهور را پدیده اى دور از دسترس و مستقل از اراده خویش ، که در آینده اى محتمل و نامعلوم به وقوع خواهد پیوست ، بیانگارند . بلکه باید با حفظ روحیه نشاط و امید ، همواره ظهور را در چند قدمى خویش ببینند و این همان چیزى است که در برخى مجامع روایى و پاره اى از متون دینى بدان تصریح شده است چنانکه در دعاى عهد آمده است : . . . اللهم اکشف هذه الغمه عن هذه الامه بحضوره و عجل لنا ظهوره انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا ( پروردگارا ! با حضور ولى و دوست خود اندوه را از دلهاى این امت بزداى ودر ظهور وى شتاب کن ( هرچند ) دیگران ظهور حضرتش را دور مى انگارند و لى ما آن را نزدیک مى بینیم ) . بهتر است به جاى گمانه و دنبال نمودن فرضیه هاى زمان ظهور امام عصرعجل الله تعالی فرجه که معمولا ثمره چندانى هم ندارند - وظیفه خود را نسبت به حضرت عجل الله تعالی فرجه در زمان غیبت تشخیص داده و در تحقق این وظیفه حداکثر تلاش خود را انجام دهیم . وظیفه ما انتظار فرج است . این انتظار جز با آمادگى و فراهم نمودن شرایط ظهور تحقق نمى یابد بنابراین تا جائى که مقدور است ، لازم است خود ، خانواده و در نهایت جامعه را آماده پذیرایى حضرت عجل الله تعالی فرجه نمود که اگر این امر محقق شود و سربازى واقعى براى آن حضرت عجل الله تعالی فرجه باشیم حتى اگر مرگ - که اگر زمان ظهور هم تشخیص داده شود ، زمان مرگ قطعا قابل تشخیص نیست - بین ما و زمان ظهور فاصله اندازد ، خداوند به ما براى ادراک آن زمان و حیات دوباره خواهد بخشید . انشاءالله که همگى از یاوران حضرت عجل الله تعالی فرجه باشیم . براى مطالعه بیشتر . ک : . 1 مهدویت ( پس از ظهور ) ، رحیم کارگر نشر معارف . 2 چشم به راه مهدى ، جمعى از نویسندگان . 3 تحلیل تاریخى از نشانه هاى ظهور ، بوستان کتاب .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image