تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگرچه توصیهای به انتخاب مرده شوری به عنوان شغل نشده است، اما برای غسل دادن میّت پاداشهایی بیان شده است که برای نمونه برخی از روایات ذکر میشود:1. رسول خدا(ص) فرمود: «هیچ مؤمنی نیست که میّتی را غسل دهد، مگر اینکه حرارت آتش از او دور شود و خداوند مسیر عبور او از پُل صراط به مقداری که صدایش میرسد را وسعت بخشد و نوری به او میدهند که با آن به بهشت رسد».[1]2. امام محمّد باقر(ع) فرمود: «مؤمنى نیست که جنازه مؤمنى را غسل دهد، و به هنگام پهلو به پهلو کردن او بگوید: اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا بَدَنُ عَبْدِکَ الْمُؤْمِنِ قَدْ أَخْرَجْتَ رُوحَهُ مِنْهُ وَ فَرَّقْتَ بَیْنَهُمَا فَعَفْوَکَ عَفْوَکَ؛ بار الها! این بدن بنده تو است که روح را از آن جدا کردى و در میان آن دو جدایى انداختى، پس او را بیامرز، او را بیامرز مگر اینکه خداوند گناهان یک سال او را –غیر از گناهان کبیره- مىآمرزد».[2]3. امام صادق(ع) فرمود: «کسى که جنازه مؤمنى را غسل دهد و حقّ امانت را درباره او ادا کند، خداوند او را میآمرزد». راوى پرسید: چگونه حق امانت را ادا کند؟! آنحضرت فرمود: «آنچه را که میبیند، فاش نکند».[3]البته با جستوجویی که در منابع روایی انجام گرفت؛ حدیثی را که دلالت بر توصیه به شستن مرده مؤمن حداقل ماهی یکبار کند نیافتیم. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.