خوردنی های حلال و حرام در مسیحیت /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا در مسیحیت نیز خوردنی های حلال و حرام تفکیک شده است؟


بررسی تطبیقی حکم خوردنی و آشامیدنی ها در دین یهود،مسیح و اسلام ، موضوع گسترده ای است، در یک نامه نمی توان بدان پرداخت . بر آن شدیم بخشی از چیزهایی که در دین یهود و مسیح حرام هستند، بیان نماییم :در تورات کنونى در سفر" لاویان" فصل یازدهم ضمن بیان گوشت هاى حرام و حلال مى خوانیم:" از نوشخوار کنندگان و سم چاکان این ها را نخورید، شتر را با وجودى که نوشخوار مى کند اما تمام سم چاک نیست، آن براى شما ناپاک است ". (1) بى مهرگان معمولا حرام هستند. تنها استثنایى که در این مورد وجود دارد، انواع مختلف ملخ هایى هستند که درتورات از آن ها نام برده شده است. تنها یک گروه از یهودیان هنوز بر این سنت باقى اند . هر از گاهى ملخ مصرف مى کنند. مطابق احکام خوراکى ها، تمامى خزندگان مطلقا حرام هستند.در تورات تنها ماهى هایى که باله و فلس، هر دو، را داشته باشند ،حلال هستند . تمامى انواع دیگر حرامند. همچنین فهرستى با بیش از بیست نوع پرنده حرام گوشت در تورات ارائه شده است. بنا به گفته تورات، فقط مصرف حیوانات نشخوار کننده و سم شکافته مجاز است. از نظر جانورشناسى، این دسته گروهى کاملا مشخص را تشکیل مى دهند که شامل تمامى انواع گاو و گوسفند، آهو و قوچ و زرافه و اوکاپى می باشند. علاوه بر پرندگان و حیوانات حرام گوشت، احکام خاصى نیز درباره اجزائى از حیوانات که مصرف آن ها حرام است، وجود دارد: از ممنوعیت هاى مهم، مصرف خون است. تورات تأکید مى کند که «خون جان است و جان را با گوشت مخور» (2)در تورات تحریف شده مطالب وجود دارد، مبنی بر اینکه پولس خوردن گوشت خوک و شراب را بر مسیحیان حلال کرد و گرنه در اصل آیین آن ها حرام بوده است.(3) پولس این کار را بدان جهت انجام داد که عمل به دستورات بسیار پیچیده یهودیت سخت بود.پولس شریعت (حلال و حرام و مکروه و مستحب) را از مسیحیت حذف کرد . ایمان را برای رستگاری کافی دانست.(4) همچنین پولس برای جلب طرفداران بیش تر صریحا اعلام کرد که دیگر عمل «ختان» وجوب ندارد، هم چنین رعایت حلال و حرام در طعام و شراب ضروری نیست . افراد بشر را نباید به نجس و طاهر تقسیم کرد.(5) البته در مسیحیت واقعی، مثل اسلام شراب حرام است اما در این زمان که مسیحی ها مشروب می خورند، دین شان تحریف شده است و تابع یک دین منحرف هستند؛ که بدعت های بسیاری وارد آن شده است.از برخی آیات نیز استفاده می شودکه برخی از چیزها در یهود حرام بوده است که در دین مسیح حرمتآن ها برداشته شده است. در تفسیر نمونه ذیل آیات 50و51 سوره آل عمران آمده است:" این آیات نیز ادامه سخنان حضرت مسیح است، و در واقع بخشى از اهداف بعثت خود را شرح مى دهد، مى گوید:" من آمده ام تورات را تصدیق کنم . مبانى و اصول آن را تحکیم بخشم" (وَ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التوریة). نیز آمده ام تا پاره اى از چیزهایى که (بر اثر ظلم و گناه) بر شما تحریم شده بود (مانند ممنوع بودن گوشت شتر و پاره اى از چربی هاى حیوانات و بعضى از پرندگان و ماهى ها) بر شما حلال کنم". (6)پی نوشت ها :1.ناصر مکارم شیرازى، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیة ،1374 ج3، ص82.3. محمد حسین طباطبایی ، تفسیر المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، چاپ دوم، ج3، ص 213.4. علی اصغر رضوانی، ، نگاهی به مسیحیت و پاسخ به شبهات، قم، انتشارات جمکران، چاپ اول، ص 37.5. جن بی ناس، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، تهران، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، چاپ پنجم، 1372ش، ص614.6. تفسیر نمونه ، ج2، ص 560 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image