اشاره «پل صراط» در قرآن / عقاید / معاد / قیامت /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

با این که در قرآن کلمه ای در مورد «پل صراط» نیست ولی در مورد آن زیاد شنیده می شود. صراط فقط به معنای راه آمده است آن هم نه راهی که به پل صراط ربطی داشته باشد. جریان چیست؟


پاسخ اجمالی اگر چه لفظ «پل صراط» در قرآن نیامده اما در برخی روایات، به این لفظ تصریح شده است؛ مثلاً، امام صادق (ع) در تفسیر کلمۀمرصاد، در آیه ۱۴ سورۀفجر، آن را پلی دانسته اند که از جهنم می گذرد. جهت روشن شدن موضوع، مطالبی در بارۀکلمۀصراط بیان می کنیم. صراط به معنای راه است و منظور از کلمۀصراط مستقیم که در برخی آیات قرآن آمده، راه راست و طریق هدایت در همین دنیاست که اگر کسی در این مسیر باشد، در آخرت نیز بر آن خواهد بود و اگر کسی از این مسیر منحرف گردد و پایش بلغزد، در آنجا هم سقوط خواهد کرد.  شاهد کلام ما، روایتی است که از امام صادق (ع) نقل شده است، ایشان می فرمایند: «صراط، یعنی طریق معرفت خداوند، که شامل دو صراط می شود، صراطی در دنیا و صراطی هم در آخرت. اما صراط در دنیا، امامی است که اطاعت او واجب است و اما صراط در آخرت، پلی است که بر روی جهنم زده شده است، و هر کسی در دنیا از صراط دنیا، به درستی رد شود (یعنی امام خود را بشناسد و او را اطاعت کند) در آخرت نیز از پل آخرت به آسانی می گذرد. و کسی که در دنیا امام خود را نشناسد، در آخرت هم، قدمش بر پل آخرت می لغزد و به درون جهنم سقوط می کند. » معنای این جملۀامام، آن است که این دو صراط با هم ارتباط دارند؛ یعنی هر که در دنیا در صراط باشد در آخرت از پل صراط به آسانی خواهد گذشت و در جهنم سقوط نمی کند و در واقع، پل صراط مطرح شده در روایات، بروز و ظهور همان پل صراط دنیاست که از آن به امام و … تعبیر شده است و مردم مکلف هستند در این مسیر باشند. پس اگر در روایات، از صراط که یکی از مواقف روز قیامت است، با تعابیری چون پل صراط، پل جهنم و… یاد شده است، صرفا برای آشنایی ذهن مردم با این مسئله و سهولت فهم آن می باشد. پاسخ تفصیلی به عنوان مقدمه، باید گفت که کلمۀصراط به معنای راه است و آنگاه که با کلمۀمستقیم توصیف گردد، به معنای راه راست و مستقیم می باشد.  در قرآن نیز در برخی آیات، کلمۀ«صراط مستقیم» به کار رفته است که در ذیل، به این آیات اشاره می شود: ۱) «خدایا ما را به راه مستقیم هدایت کن[۱]. » ۲) «به درستی که خداوند، پروردگار من و شما است. پس او را پرستش کنید، این راه مستقیم است[۲]. » ۳) «کسی که به خداوند تکیه کند، به راه مستقیم هدایت شده است[۳]. » ۴) «این راه مستقیم پروردگار تو است، به تحقیق ما نشانه ها را برای کسانی که متذکر می شوند، توضیح دادیم[۴]. »در همۀاین آیات، مراد از «صراط مستقیم»، راه راست و طریق هدایت در همین دنیا است که اگر کسی در این دنیا در این مسیر قدم بردارد، در آخرت نیز در مسیر مستقیم و صراط مستقیم است؛ یعنی نتیجۀاعمال صحیح خود را در دنیا، خواهد دید. واضح است که مراد قرآن مجید از «صراط مستقیم» در این آیات، عمل کردن به مجموعۀدستورات و احکام نورانی الهی است که به منزلۀبهترین راه و روش زندگی انسان ها در این جهان است و عمل به این دستورات، همانند حرکت در جادۀمستقیمی است که انسان را به هدایت می رساند. به همین دلیل می باشد که در بعضی روایات، از ائمه، به صراط مستقیم تعبیر شده است. [۵]امام صادق (ع) فرمود: «صراط، یعنی طریق معرفت خداوند، و شامل دو صراط می شود، صراطی در دنیا و صراطی هم در آخرت. اما صراط در دنیا، امامی است که اطاعت او واجب است و اما صراط در آخرت، پلی است که بر روی جهنم زده شده است، و هر کسی در دنیا از صراط دنیا، به درستی رد شود (یعنی امام خود را بشناسد و او را اطاعت کند) در آخرت نیز از پل آخرت به آسانی می گذرد. و کسی که در دنیا امام خود را نشناسد، در آخرت هم، قدمش بر پل آخرت می لغزد و به درون جهنم سقوط می کند. »[۶] هم چنین ایشان در مورد آیۀ۱۴ سورۀفجر: «ان ربک لبالمرصاد»[۷]، می فرماید: «مرصاد پلی است بر طریقی که از جهنم می گذرد و کسی که حق مظلومی بر گردن او باشد، از آن نخواهد گذشت. »[۸]البته این بیان امام صادق(ع) از قبیل بیان یکی از مصادیق مرصاد (کمین گاه) است. چرا که کمین گاه الهی منحصر به قیامت و پل معروف صراط نیست و خداوند در همین دنیا نیز در کمین ظالمین است …. »[۹] بنابراین، «پل صراط» واقعیتی است که هم در قرآن مجید به آن اشاره شده[۱۰] و هم در روایات، خصوصیات و ویژگی های آن بیان گردیده است. امام صادق (ع) فرمود: «بر روی جهنم پلی است که از مو باریک تر و از شمشیر برنده تر است. »[۱۱]پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «ثابت قدم ترین شما بر صراط (پل صراط)، کسی است که محبتش نسبت به اهل بیت من بیشتر است. »[۱۲]نکتۀقابل توجه این است که پل صراط، یکی از مواقف روز قیامت است و در روایات، از آن با تعابیر مختلفی هم چون پل، صراط، پل صراط، پل جهنم و … یاد شده است. ولی منظور همۀاین روایات، این موقف است که به جهت آشنایی بیشتر اذهان سادۀمردم، از آن به پل تعبیر شده است، نه اینکه مثل پل های این دنیا دارای پایه هایی باشد و راه گذشتن مردم و حیوانات و وسائل نقلیه باشد.  مراد از پل و صراط در قرآن مجید و روایات، یعنی راه، مسیر، روش، مکتب و به عبارت دیگر، مردم باید بدانند که آن مکتب و طریقی که آنان را به سعادت حقیقی و ابدی می رساند، یک مکتب و راه و روش، با خصوصیات و ویژگی های خاص یعنی دین پروردگار متعال (اسلام حقیقی) می باشد و تنها، قدم گذاشتن در این راه است که موجب نجات و رستگاری است. و از طرف دیگر، غفلت از معرفت واقعی به ویژگی ها و ظرایف و دقایق این راه، موجب انحراف از آن و افتادن در مسیر گمراهی است. بنا بر این تفسیر، پل صراط، که در روایات برنده تر از «شمشیر» و باریک تر از «مو» توصیف شده است، راه بسیار دقیق و حساب شده ای است که خداوند در همین دنیا، نقطه شروع و ابتدای آن را قرار داده است و ادامۀاین راه به جهان آخرت متصل می شود. بنابراین، کسانی که می خواهند از صراط و پل آن به راحتی عبور کنند باید از هم اکنون و در همین دنیا مواظب باشند که در این مسیر بوده و از این مسیر خارج نشوند. و به تعبیر دقیق تر، پل صراط در قیامت، بروز و ظهور همان پل صراط در دنیاست که از آن به امام و … تعبیر شده .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image