تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
آنچه در سؤال آمده، همان است که در بعضی از جوامع حدیثی ما، نقل شده است و در واقع این احادیث، مفسر "یوم معلوم" اند.توضیح اینکه از قرآن به دست میآید که ابلیس از درگاه خدا رانده شد و بعد از آن از خدا مهلت در خواست کرد و خداوند هم تا وقت معلوم به او مهلت داد، و این روایات بیان میکنند که آن وقت معلوم، زمان رجعت است نه روز قیامت و نه پایان دنیا.بنابراین، اولاً: مفاد این روایت این نیست که ابلیس کشته شده و سر او را بریدهاند و چنین چیزی با آموزههای قرآن منافات دارد و آنچه با قرآن تنافی داشته باشد پذیرفته نیست.پس شیطان (ابلیس) نمرده است، بلکه پیوسته به کار وسوسه در دلهای مردم مشغول است و سعی دارد آنان را از راه راست دور کند.ثانیاً: در این روایت آمده است که لشکر امیرالمؤمنین(ع) با شیطان و ذریه و یاران او میجنگند و اگر سخنی از عقبنشینی است، عقبنشینی لشکر امیرالمؤمنین(ع) است نه خود حضرت علی(ع).ثالثاً: جملهای از این روایت با مبانی تشیع سازگاری ندارد و در صورت پذیرش این روایت، باید آن جمله توجیه شود و معنای صحیحی از آن به دست داد. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.