تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیاتی از قرآن کریم خبر از وقوع ناگهانی قیامت میدهند، همچنین در روایات وارده از معصوم(ع)، ظهور حضرت مهدی(عج) نیز به قیامت تشبیه شده است؛ یعنی به طور ناگهانی و غیر منتظره اتفاق خواهد افتاد. و دلیل بر غیر منتظره بودن قیامت و ظهور حضرت مهدی این است که اولاً: هیچکس جز خداوند متعال، از زمان دقیق و قطعی وقوع آندو خبر ندارد. ثانیاً: ظهور حضرت مهدی آنقدر طولانی میشود و انسانها به گونهای سرگرم دنیا و امورات آن میشوند که گویی ظهور آنحضرت از یاد و باورشان میرود؛ از این رو وقتی به آنان خبر از ظهور میدهند برایشان قابل باور نیست؛ هراسان شده و تعجب میکنند. در مورد قیامت نیز چون پس از نفخه و صیحه اوّل، مدت زیادی در قبرها میمانند و خبر از چیزی ندارند، وقتی با نفخه و صیحه دوم، زنده میشوند و به آنها از برپایی قیامت خبر داده میشود، تعجب کرده و قابل باور نیست و این همان معنای غیر منتظره بودن ظهور و قیامت است که هیچ منافات و تضادی هم با یکدیگر ندارند.ممکن است گفته شود که چون میدانیم تا قبل از ظهور، قیامت اتفاق نمیافتد پس وقوع قیامت، با توجه به مقدم بودن ظهور بر آن، غیر منتظره نخواهد بود؟در جواب میگوییم: ناگهانی بودن وقوع قیامت، به معنای هیچگونه علم و آگاهی از اصل وقوع آن نیست تا گفته شود میدانیم اول ظهور واقع میشود بعد قیامت، پس وقوع قیامت ناگهانی و غیر منتظره نیست، بلکه مراد از ناگهانی بودن این است که هیچکس نمىتواند زمان دقیق وقوع قیامت را پیشبینى کند و فقط تقدیم و تأخیر آن با ظهور معلوم است، در حالیکه زمان ظهور نیز برای هیچکس جز خداوند متعال، معلوم نیست. بنابراین، معلوم نیست بعد از ظهور، چه مدتی طول میکشد تا قیامت برپا شود؛ از این رو، وقوع قیامت به طور ناگهانى خواهد بود و انسانها ناگهان با آن روبرو خواهند شد؛ چه کسانی که ظهور را درک کرده باشند، چه کسانی که ظهور را درک نکرده باشند، و تقدیم ظهور بر قیامت، موجب نمیشود قیامت، ناگهانی و غیر منتظره نباشد. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.