تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

سؤالی دارم که مدت هاست ذهنم را به خود مشغول نموده است: فرضاً به دنبال مطلب یا روایتی در خصوص یک موضوع به یکی از کتب حاضر از علماء متأخرین مراجعه می کنم، به عنوان مثال مؤلف مذکور این حدیث یا روایت را از کتاب غررالحکم یا دیگر کتب اصلی نقل می کند. اینجانب خود به کتاب اصلی مراجعه می کنم باب مذکور را پیدا نموده و از آنجا آدرس حدیث مربوطه را بدست می آورم. در انتهاء این حدیث و روایت را مستقیماً بدون ذکر منبع اولی که فلان مولف متأخر در کتاب خود ذکر کرده بود، در مقاله یا کتاب خود می آورم. حال با توجه به حقوق معنوی ای که برای مؤلفین موجود است اشکالی ندارد که واسطه ها را در ذکر حدیث و روایت حذف کنم و تنها بدون اشاره به آنها منبع اصلی را بیان نمایم. با توجه به این که هرگز گمان نمی کردم که روایت مذکور در این منبع اصلی باشد. همانند حدیث ذیل: قال أمیر المؤمنین علی علیه السلام: اَلْمُؤمِنُ مَنْ وَقی دینَهُ بدُنیاهُ وَ الْفاجِرُ مَنْ وَقی دُنیاهُ بِدینِهِ. غررالحکم، ح 1546‌.


از آنجا که خواهان حکم فقهی در سؤال مذکور هستید لازم دانستیم از مراجع عظام (حفظهم الله) استفتاء نمائیم، که در ذیل پاسخ آنان تقدیم می گردد: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): در فرض سؤال فی نفسه اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): در صورتی که خود شما حدیث را در منبع اصلی که مثلاً غررالحکم باشد، دیده اید اشکالی ندارد که حدیث را مستقیماً از غرر الحکم نقل نمائید. و الله العالم دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکالی ندارد. .

موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/03



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image