احکام / روزه / احکام روزه / مفطرات روزه /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

حکم جویدن آدامس، سقز (صمغ درخت بن(پستۀ وحشی) است) و کندر و مانند آن چیست؟(1)


اگر اجزایی از آن جدا نشده و به حلق نرسد، اشکالی ندارد؛(2) ولی چنانچه اجزایی از آن جدا می شود، فرودادن آن، روزه را باطل می کند(3) (مشهور). چنانچه هیچ طعمی نداشته باشد که به حلق برود، روزه صحیح است؛ لکن این عمل برای روزه دار پسندیده نیست و تظاهر به آن از بعضی جهات اشکال دارد (آیت الله صافی). پی‌نوشت‌‌: 1- عروة الوثقی، فصل 4، فیما لا بأس للصائم؛ تحریر الوسیله، القول فیما یجب الامساک عنه، مسئلۀ 17؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج 1، ص 148، سؤال 714؛ صافی، استفتائات موجود در سایت، سؤال 44؛ سایت مقام معظم رهبری به نشانی: www.lider.ir؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، ص 148، سؤال 426. 2- تظاهر به روزه خواری حرام است و اگر معتقد باشد گناهی نکرده است و درحقیقت منکر روزه باشد و انکارش به انکار خدا یا پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلم) باز گردد، حکمش قتل است و چنانچه به روزه معتقدباشد و به گناهش اعتراف کند، حاکم شرع او را تعزیر می کند. کسانی که از روزه گرفتن معذور هستند، مانند مسافر یا مریض، نباید به روزه خواریت ظاهر کنند. حتی برای آن ها مکروه است در روز ماه رمضان، در خوردن و آشامیدن، خود را کاملاً سیر کنند. همچنین جماع برای آن ها مکروه است (استفتای کتبی از برخی مراجع). 3- این حکم به جایی مربوط است که اجزای مذکوردر آب دهان مستهلک نشود. منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393. .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image