تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
شتابزدگی و آگاهی محدود ما غالباً پرده ای بر فواید رنج های پیرامون ما می کشند و مانع از آن می گردند تا ارزیابی روشنی از خیر و شر داشته باشیم. ما در برابر رنج، ناشکیبا هستیم، زیرا از علت آن بی خبریم. اساساً به گفته خداوند متعال صبوری در گرو دانایی است[1] همه ما تجربه های گوناگونی در این زمینه داشته ایم. چه بسیار اتفاقاتی را برای خود شر می پنداشتیم، اما پس از آگاهی و تأمل به خیر بودن آن پی بردیم و گذر زمان این مسئله را آشکار ساخت. داروی تلخی که فرزند بیمارمان آن را شر می پندارد، به دلیل نقص آگاهی او درباره نقش درمان گر آن است.
{خداوند متعال [می فرماید]:
وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ[2]
«حتما شما را با اندکی از ترس، گرسنگی و آفت در مالها و جانها و میوهها میآزماییم، و مردان صبور با استقامت را مژده بده. (یعنی بلاها و گرفتاریها برای کسانی که مقاومت میکنند و ایستادگی نشان میدهند، سودمند است و اثرات نیکی در آنان به وجود میآورد، لذا در چنین وضعی باید به آنان مژده داد.)» و نیز خداوند متعال فرمود:
وَ الصَّابِرِینَ وَ الصَّابِراتِ ...[3]
خداوند مغفرت و پاداش بزرگی برای مردان و زنان صبر کننده مهیا ساخته است.» و نیز فرمود:
وَ اصْبِرْ حَتَّی یَحْکُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمِینَ[4]
پیغمبرم صبر پیشه کن تا وقتی که خدا (میان تو و مخالفانت) حکم کند که او بهترین حاکم است.
امثال این آیات در مورد صبر و استقامت در برابر مصیبتها و مشکلات در قرآن کریم بسیار است.
بدان ای عمو و عموزاده! خداوند عز و جل هرگز لحظهای بلا و سختی دنیا را از دوستش جدا نمیکند و هیچ چیز نزد خدا از صبر و مقاومت در برابر مصایب محبوبتر نیست.
نیز خداوند متعال هیچ گاه دشمنش را لحظهای از نعمت مادی محروم نمیکند (یعنی خداوند همواره به دوستانش در دنیا سختی و بلا میدهد و به دشمنانش راحتی و نعمت).
و اگر این چنین نبود دشمنان خدا هرگز دوستانش را نمیکشتند و ظلم و ستم بر آنها روا نمیداشتند و از حق خودشان منعشان نمیکردند و بر دوستانش غالب و چیره نمیشدند.}[5]
رنج هایی که بندگان خوب خداوند متحمل می شوند برای ارتقاء درجه آنهاست و رنج های افراد گنه کار، در واقع اثر گناهشان می باشد که در زندگی برایشان آشکار می گردد چنانکه آمده است:
{مفضل بن عمر گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: ای مفضل: از گناهان بپرهیز و شیعیان ما را از آنها بر حذر دار، به خدا سوگند که گناهان از همه بیشتر در شما شیعیان اثر کند. شما اگر خلاف نظر سلطان را انجام دهید فورا اذیت و آزار او به شما میرسد، و این بخاطر گناهانی است که انجام دادهاید و لذا اگر به کسی مرضی میرسد بخاطر گناهانی است که انجام داده است (عکس العمل نافرمانی خداست) و اگر کسی روزیش بریده میشود بخاطر گناهانی است که انجام داده است، و اگر کسی مردن برایش سخت میشود تا جایی که حاضران میگویند: مرگ او را در بر گرفته و این مثال، حکایت از شدت مرگ میکند. بخاطر گناهانی است که انجام داده است. مفضل گوید: چون حضرت آنچه بر من ظاهر شد (از ناراحتی و اندوهی که از گفتار امام علیه السلام در باره اثر گناهان شنیدم) مشاهده کرد فرمود: آیا میدانید این گرفتاریها برای چیست؟ عرض کردم: نه فرمود: مجازات شما به گناهان در دنیا بخاطر این است که در آخرت به آنها مواخذه نشوید و در دنیا مواخذه شوید.}[6]
موفق باشید. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.