عصمت / عصمت /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

چند روایت محدود (چهار یا پنچ) روایت به این مضمون وجود دارد که: حضرت امام حسن و امام حسین (ع) بر سینه پیامبر (ص) بازی می کردند یا در برخی از روایات وارد شده است که در هنگام کودکی بر سینه پیامبر (ص) بول (ادرار) می کردند، یا درباره امام صادق (ع) چنین وارد شده است که زمان کودکی بعضی از پرندگان مانند پرستو را در صحن مسجد الحرام اذیت می کردند، به طوری که امام سجاد یا امام باقر (ع) ایشان را از این کار نهی می کردند. این دسته از روایات که دلالت بر افعال بچه گانه از طرف امامان معصوم (ع) در زمان طفولیت آنان دارد چگونه است؟ با این که در برخی دیگر از روایات مانند روایت امام رضا (ع) یا در برخی از آیات قرآن که از انبیا و زندگی آنان صحبت به میان آمده است؛ مانند حضرت عیسی، حضرت یحیی، حضرت یوسف و حضرت سلیمان آیاتی وارد شده است که چنین مطالبی در آن نیست.آیا رویاتی نداریم که در آن در ضمن شمردن علامات امام معصوم (ع) می فرماید: طهارت ولادت (حلال زاده بودن)، داشتن آثار فضل و کمال از کودکی، و اهل لهو و لعب نبودن. یا امیر المؤمنین (ع) در بیان این خصوصیات می فرمایند: « امامى که شایسته مقام امامت است داراى علاماتى است؛ از آن جمله این که از تمام گناهان کوچک و بزرگ معصوم باشد، لغزشى در فتوا نداشته باشد و جواب خطا ندهد و در نهایت سهو و نسیان نداشته و لهو و بازى در امور دنیا ندارد. همان طور که می دانیم بدرستی که برخی از امامان ما در کودکی به امامت رسیدند؛ از جمله امام جواد (ع) و حضرت حجت (عج) و ما هم در زیارت جامعه کبیره آنان را مورد خطاب قرار می دهیم که "او شما را بعلم خود برگزیده، و براى خزانه دارى مخازن غیب خود پسندیده، و براى پاسدارى سرّ خود انتخاب کرده، و بقدرت خود اختیار فرموده، و به هدایت خود عزیز ساخته، و به برهان خود اختصاص داده، و براى مشعل دارى نور خود برگماشته، و به روح خود تأیید فرموده، و بخلافت شما در زمین خودش، رضایت داده، و شما را حجّت هاى خود بر خلق خویش و یاران دین و حافظان سرّ و خازنان علم، و ودیعت گاه حکمت، و مترجمان وحى، و ارکان توحید، و شاهدان بر خلق، و نشانه‏هاى راهنما براى بندگان، و نورافکن‏ها در شهرها، و راهنمایان به صراط خود قرار داده است. او شما را از لغزش ها مصون داشته، و از دستبرد فتنه‏ها ایمنى بخشیده، و از پلیدی ها پاک ساخته، و ناپاکى را از ساحت قدستان دور گردانده، و شما را بى‏نهایت پاکیزه داشته، و از این رو، شما جلالش را عظیم داشتید، و شأنش را بزرگ ساختید، و کرمش را تمجید کردید، و ذکرش را دوام بخشیدید، و پیمانش را مؤکّد نمودید، و ..».امیدوارم به طور مفصل پاسخ دهید، چرا که این شبهه در میان شیعیان پخش شده و برخی که خودشان را به شیعه منسوب می کنند و مقام ائمه را در سطح یک مفتی یا مبلغ می دانند با تفسیر این روایات در صدد تقلیل مقام و شأن ائمه و امامان معصوم (ع) هستند. مجددا از شما می خواهم با دادن پاسخ دقیق و عمیق به این شبهه، آن را از اذهان شیعیان پاک کنید. با تشکر


به اعتقاد شیعیان، پیامبران الهی و جانشینان آنان باید معصوم از خطا و لغزش باشند، تا در پیشبرد اهداف و رهبری مردم موفق باشند، در کتب کلامی مشروحا معنای عصمت، و شرایط آن تبیین شده است و با احاطه بر معنای عصمت شبهات احتمالی، نظیر آنچه در سؤال شما آمده است برطرف می شود. به طور خلاصه موضوع عصمت را در سه مرحله مورد بحث قرار داده اند: عصمت در پذیرش وحی، تبلیغ و رساندن وحی، مصون بودن از معصیت و گناه، یعنى هر چه مخالف با مقام عبودیّت و منافى احترام و موجب هتک مقام مولا است نباید از معصوم سر زند، چه راجع به گفتار باشد یا راجع به افعال و این سه مرحله را مى‏توان در یک جمله خلاصه کرد و آن وجود امری است از جانب خدا در انسان معصوم، که او را از خطا و گناه مصون دارد. با توجه به معنایی که برای عصمت بیان شده است، اموری که در کودکی از امام حسن و امام حسین (ع) در بول کردن در دامان پیامبر (ص) انجام گرفته است و یا دنبال پرنده دویدن امام صادق (ع) از اموری نیست که به مقام عصمت خدشه ای وارد کند؛ زیرا امامان معصوم (ع) مثل سایر افراد، در جنبه بشری مثل دیگر انسان ها هستند، و ادرار کردن غیر اختیاری در کودک، از امور طبیعی و لازم برای انسان است، و ربطی به مقام عصمت ندارد، و در مورد دوم باز داشتن از آزار پرنده در مورد امام صادق (ع) توسط پدر یا پدر بزرگ ایشان، نیز جنبه توبیخی نداشته است؛ زیرا این امور از لوازم کودکی است. همچنین آثار فضل و بزرگی در کودکی اهل بیت (ع) نیز با مسائل ذکر شده، تضادی ندارد؛ زیرا در روایات متعدد آمده است که رسول خدا در کودکی با حسن و حسین (ع) بازی می کردند، و این لازمه طبیعی رشد هر کودکی است و در این زمینه فرقی بین معصومان با دیگران نیست، اما بازی آنان به گونه ای نبود که از جلالت و بزرگی آنان بکاهد، و آنان را در منظر مردم کوچک نماید. .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image