عصمت انبیا(ع)-عصمت پیامبران(ع) /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا پیامبران معصوم نیستند پس چرا ۱۴ معصوم می گوییم؟


در اعتقاد شیعه ی جعفری ، نبی یعنی سفیر و سخنگوی خدا که بدون واسطه ی بشری ، پیام تشریعی خدا را ، از خدا یا فرشته ی وحی گرفته ، به بندگان خدا می رساند ؛ و غرض از ارسال انبیاء ، تعلیم شریعت الهی ، حکمت ، و تزکیّه ی عملی مردم است. و راه پیام رسانی و تعلیم و تزکیّه ی نبی یا کلام و گفتار است یا عمل و کردار یا سکوت و عدم نهی. لذا تا زمانی که نبی ، به عدم ربط گفتار یا رفتار یا سکوت خود ، به خداوند متعال تصریح نکرده ، تمام گفته ها ، کرده ها و عدم اعتراضهای او در حکم منبع دین خواهد بود..طبق تعریف شیعه از نبی ، عصمت از لوازم عقلی و منطقی نبی خواهد بود. چون اگر نبی معصوم نباشد ، چگونه می توان به صد در صد پیام الهی بودن سخن نبی یقین کرد. در حالی که احتمال دروغ گفتن و خطا نمودن و سهو کردن او وجود دارد؟!! و اگر نتوان به پیام الهی بودن سخن انبیاء یقیین منطقی ــ نه روانشناختی ــ حاصل کرد ، چگونه می توان سخن آنها را حجّت الهی شمرد. پس تا نبی معصوم نباشد ، عقلاً اطاعت از او و پذیرش کلامش بر هیچ کسی لازم و واجب نخواهد بود. در حالی که غرض خدا از ارسال انبیاء این است که سخن او پذیرفته شده و اطاعت شود. بنا بر این ، از غیر معصوم بودن نبی نقض غرض لازم می آید. اگر صرف اتّصال با عالم غیب و خبر دادن از غیب کافی برای حجّیّت کلام نبی بود ، در آن صورت سخن هر عارفی نیز حجّیّت پیدا می کند. در حالی که بسیاری از عرفا سخنان متناقض با یکدیگر دارند و خودشان نیز سخن خود را برای دیگران ، حجّت شرعی نمی دانند. بر این اساس ،« پیامبر غیر معصوم» مثل تعبیر « نامه یِ محرمانه یِ سرگشاده » است. یعنی همانطور که محرمانه بودن ناسازگار با سرگشاده بودن است. نبی و پیام رسان صد در صد صادق بودن نیز با غیر معصوم بودن در تضّاد است. اما چرا 14 معصومدر واقع اینکه بر زبان شیعه حرف از وجود چهاده معصوم رانده می شود تنها اشاره به وجود افراد معصومی است که مربوط به این مذهب می شوند و بیان کننده رهبران و پیشوایان در دین خاتم است. وگرنه همانطور که گفته شد ، شیعه به عصمت همه پیامبران باور دارد و عصمت را شرطی لازم برای رسالت و امامت می داند. سخن گفتن از افراد معصومی که پیشوایان و رهبران مذهب تشیع است هرگز به معنای نفی عصمت پیامبران نیست. همانطور که می دانید « اثبات چیزی به معنای نفی امور دیگر نیست » ، مثلا وقتی شما می گویید که علی ماشین دارد و پیوسته از ماشین و رانندگی علی سخن می گویید هرگز بدن معنا نیست که حسن ماشین ندارد و از رانندگی چیزی نمی داند. اینجا نیز چون می گوییم 14 معصوم و پیوسته از آنها سخن می گوییم به معنای عدم وجود عصمت در پیامبران نیست. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image