تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
علمای اسلام در گذشته بر اساس نیازهاى زمان و مکان خود، به طرح مباحث میپرداختند و در زمان آنها نیازى به طرح اسلام به صورت یک نظام سیستمى وجود نداشت. اما امروز این بحث مطرح است. و دانشمندانی نظیر استاد مطهری، شهید صدر و ... به این مهم پرداختهاند، به باور ما نظریهی «اندیشهی مدون» استاد هادوی تهرانی، بهترین و کاملترین نظریهای است که با ژرفنگری در ابعاد گوناگون قرآن، احادیث و میراث کهن اسلامی توانسته، تعریفی جامع و کارآمدی از دین در تمام ابعاد آن عرضه نمایند.در پاسخ به این پرسش که اسلام به حکم اینکه دین خاتم است و احکام، قوانین و دستوراتش جنبهی جاودانگی دارد و باید همانطوری که از روز اوّل بوده برای همیشه باقی بماند، ولی زمان به خودی خود متغیر و کهنه میشود و هر روز اوضاع و شرایط جدید خلق میکند که با شرایط پیشین کاملاً مغایر است، حال چگونه ممکن است، چیزی که در ذات خود ثابت و لا یتغیر است، با چیزی که در ذات خود متغیر است توافق داشته باشد؟!در این زمینه باید گفت؛ جامعترین نظریها ی که به گونهی علمی به تمام ابعاد این مسئله پرداخته، نظریهی «اندیشهی مدون» است. این نظریه بر این باور است که بر اساس مبانی و اهدافی که دین تعریف نموده و با شناختی دقیق از زمان و مکان میتوان ساز و کاری کارآمد مطابق با نیازهای جامعه و جهان در تمام ابعاد آن از دین عرضه کرد؛ یعنی عناصر جهانشمول دین را استنباط کرد و به فلسفه، مکتب و نظام اسلامی دست یافت. البته رسیدن به فلسفه، به شیوهی کلامی، و دستیابی به مکتب و نظام اسلامی، به شیوهی فقهی و تحلیلی صورت میگیرد که فقهای ما متکفل بیان آن هستند و آنها را هم بیان کردهاند. بله ساز و کارها نیاز به امروزی شدن دارد که علوم در طراحی آنها کاربرد دارند و یقینا پیشرفت آن در طراحی بهتر و دقیقتر ساز و کارها، مؤثر است و این امر بر عهدهی خصوص فقها نمیباشد و کار مشترک فقیهان و عالمان علوم بشری دیگر است. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.