تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
احکام الهی دارای ملاکات خاصی هستند یعنی وجوب و الزام یک حکم به خاطر مصلحتی لازم و قطعی است که ما حق صرف نظر کردن از آن مصلحت (که در سعادت ابدی ما تأثیر متنابه و قطعی دارد) را نداریم. و اگر امری حرام است چون مفسده ای غیر قابل اغماض دارد و چاره ای جز ترک آن نیست اما عقل و اندیشه ما همیشه نمی تواند به ملاک وجوب یا حرمت یک حکم دست یابد چون این احکام، از یک افق برتر از اندیشه انسانی به نام وحی ناشی شده اند . عربی خواندن نماز هم یکی از این دستورات و احکام الهی است که علاوه بر فوایدی که دارد، علت اصلی حکم آن را ما نمی توانیم، بدست آوریم اگر چه اجمالاً می دانیم که لزوم آن حاکی از یک مصلحت بزرگ است. لازم است یک مثال مختصر بیان کنیم ، فرض کنید شما سوار هواپیما می شوید و به مقصد دوری خود را می رسانید، در این جا شما از کم و کیف کار هواپیما و دستگاههای مربوط به آن آگاهی ندارید ولی به مقصود خود نائل می شوید، بعضی از احکام هم اگر چه ما از کم و کیف علل آن بی خبر بوده و توان دریافت فلسفه آن را نداریم ولی ما را به غرض و مقصود خواهند رساند. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.