تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر مي شود تفسيري قابل فهم درباره معناي اين آيه (احزاب 72)ما امانت را بر آسمان و زمين و كوهها عرضه كرديم پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند و انسان آن را برداشت راستي او ستمگري نادان بوده برايم بگوييد و منظور از امانت و اينكه او ستمگري نادان بوده چيست.


در رابطه با ستمگري و ناداني كه در اين آيه آمده تفاسير متعددي وجود دارد. (1) مثلا در مورد جهول بودن يكي از تفاسير آن «جهل ذاتي» است يعني انسان خود بخود و بدون عنايات الهي در جهل و بي‏خبري است و اگر از هر طريقي علم و دانشي كسب مي‏كند همه از عنايات و فيوضات رباني و به اصطلاح علم افاضي است. اين ويژگي به هيچ روي قابل تغيير نيست وقتي در مورد پيامبران و امامان (ع) نيز چنين است و تنها خداوند است كه علم مطلق است و علم او ذاتي است نه افاضه شده از ناحيه ديگري. (2) تفسير ديگر آن «جهل نسبي» است يعني انسان هراندازه دانش بياموزد معرفت كسب كند دانسته‏هاي او در برابر نادانسته‏هايش آن چنان اندك است كه گويي قطره‏اي در برابر درياست. اين ويژگي نيز در همه انسان هاي عادي وجود دارد غير از آنان كه به تعبير قرآن «راسخون في‏العلم» اند. (3) جهل ديگري كه با سياق اين آيه سازگارتر است ناآگاهي نسبت به رسالت الهي انسان و تكليف و لوازم آن مي‏باشد. و از همين‏جا است كه «ظلوم» بودن نيز رخ مي‏نمايد. زيرا عدم توجه جدي به وظايفي كه انسان در برابر خالق خويش دارد موجب سرپيچي از فرامين وي و ستم در ابعاد و اشكال مختلف آن مي‏گردد. اين وضعيتي است كه اكثر مردم جهان گرفتار آنند البته بنه ه طور مطلق بلكه نسبي و نه يكسان بلكه با مراتب مختلف و مسلما اين مسأله درمان‏پذيراست و يكي از فلسفه‏هاي بعثت انبيا درمان اين بيماري است ليكن همچنان كه خود فرموده است همگان در مسير صلاح خويش برنمي‏آيند (و قليل من عبادي الشكور) نكته ديگر آن كه (ظلوم و جهول) در برابر آن نقطه مقابلي وجود دارد كه عبارت است از عدل و علم، موجودي كه مي‏تواند«ظلوم» و «جهول» باشد الزاما بايد بتواند «عادل» و «عالم» نيز باشد بنابراين نه تنها اين دو صفت در آيه شريفه مذمتيبراي انسان نيست بلكه به گونه‏اي ظريف مدح انسان است بنابراين مي‏توان آيه را اينگونه تفسير نمود: « ما امانت را به آسمان و زمين عرضه نموديم از تحمل آن ابا كردند ولي انسان آن را پذيرفت زيرا او مي‏تواند عادل و يا ظالم عالم و ياجاهل باشد.» اما منظور از امانتي كه در آيه ذكر شده نيز تفاسير متعددي هست: 1. منظور از امانت ولايت الهيه و كمال صفت عبوديت است كه از طريق معرفت و عمل صالح حاصل مي شود. 2. منظور صفت اختيار و آزادي اراده است. 3. منظور عقل است كه ملاك تكليف و مناط ثواب و عقاب است. 4. منظور معرفه الله است. 5. منظور ولايت اهل بيت است. و جمع اينها به اين است كه امانت الهي همان قابليت تكامل به صورت نامحدود، آميخته با اراده و اختيار و رسيدن به مقام انسان كامل و بنده خاص خدا و پذيرش ولايت الهيه از مسير ولايت اهل بيت كه البته همه مواهب الهي امانت هاي خداوند هستند ولي اين امور از اهميت بالاتري برخوردار است.eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image