اهل بیت(ع) /

تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه

منظور از اهل بیت نبوت علیهم السلام چه کسانی هست؟ آیا ما را هم شامل است یا خیر؟


مراد از اهل البیت علیهم السلام:خدای متعال در سی و سومین آیه شریفه از سوره مبارکه احزاب، اهل البیت را مطهر و پاکیزه از هر بدی معرفی نموده اند. مفسران این تطهیر الهی را به معنی عصمت دانسته اند. بجز دو نفر از راویان - که البته در بین افراد غیرقابل اعتمادند ، - تمامی مفسرین و راویان مصداق اهل البیت علیهم السلام در آیه مذکور را خاندان عصمت و طهارت یعنی چهارده معصوم علیهم السلام دانسته اند. قرآن نسبت به همسران پیامبر کلمه «ازواج النبی»، «نساءالنبی» یا «ازواجک» به کار برده است.بیش از هفتاد روایت در کتاب های اهل سنت ، مبنی بر این که اهل البیت فقط پنج تن آل عبا هستند ، وجود دارد :فخر رازی می گوید: این روایت [که اهل بیت را به افراد مذکور تفسیر نموده] روایتی است که دانشمندان اهل تفسیر و حدیث، همه اتفاق بر صحت آن دارند. (تفسیر فخر رازی، ج 8، ص 80، ذیل آیه61 آل عمران؛ ر.ک: آیات ولایت در قرآن، مکارم شیرازی، ص 166)گفتنی است که 15 نفر از صحابه و 16 نفر از تابعین این روایات را نقل کرده اند. از جمله افرادی که اهل سنت که روایات فوق نقل کرده اند: 1-مسلم، در صحیحش، ج 4، ح 22424 به نقل از پیام قرآن، ج 9، ص 1432-صحیح ترمذی (ر.ک: احقاق الحق، ج 2، ص 503)3- المستدرک علی الصحیحین، ج 2، ص 416 (به نقل از احقاق الحق، ج 2، ص 504)4- الدر المنثور، ج 5، ص 1985- السنن الکبری، ج 2، ص 1496- شواهد التنزیل، ج 2، ص 10-927- مسند احمد حنبل، ص 330، ج 4، ص 107، ج 6، ص 292 (ر.ک: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ج 9، ص 144، آیات ولایت در قرآن، مکارم شیرازی، ص 166)از این گذشته گروه زیادی از علما اهل سنت حدیث کساء را نقل کرده و تصریح نموده اند که پیامبر: علی و فاطمه و حسن و حسین را زیر عبای یمانی قرار داد و فرمود: خداوندا اینان اهل بیت من هستند پس پلیدی را از آنان دور کن و آنان را پاک و مطهر قرار ده آنگاه آیه ی تطهیر در شأن آنها نازل شده است، افراد ذیل این حدیث را نقل کرده اند: 1- مسلم در صحیحش باب فضائل اهل بیت النبی، ج 5، ص 37، ح 24242- ترمذی در صحیحش، ج 5، ص 663 باب مناقب اهل البیت، ح 3787 (بیروت، داراحیاء التراث)3- امام احمد بن حنبل در مسند، ج 1، ص 2304- حاکم در مستدرک، ج 3، ص 133، 147 و ج 2، ص 4165- امام نسائی در خصائص، ج 1496-ذهبی در تلخیص، ج 2، ص 1507- طبرانی در معجم، ج 3، ص 48، ج 12، ص 988- حاکم حسکانی در شواهد التنزیل، ج 2، ص 119- نجاری در تاریخ الکبیر، ج 7، ص 18710- ابن حجر عسقلانی، در اصابه، ج 2، ص 50911- فخر رازی در تفسیرش، ج 2، ص 70012- قندوزی حنفی، در ینابیع الموده، ص 10713- خوارزمی در مناقب، ص 2314- طبری در تفسیرش، ج 22، ص 615- سیوطی در الدر المنثور، ج 5، ص 19816- ابن الجوزی در تذکره الخواص، ص 23317- زمخشری در تفسیر کشاف، ج 3، ص 53818- قرطبی در تفسیرش، ج 14، ص 18219- ابن کثیر در تفسیرش، ج 3، ص 49220- ابن اثیر در اسد الغابه، ج 2، ص 1221- ابن عساکر در تاریخش، ج 1، ص 18522- ابن حجر در صواعق المعرقه، ص 14323- ابن عبدالبر در استعیاب، ج 3، ص 37و افراد فراوان دیگر (ر.ک: ولایت مطهرین، شماره 3 و 4، سید محمد علوی(حسین پور) ص 99-100)به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره می شود:1- ترمذی و حاکم در روایت صحیحه، و ابن جریر و ابن منذر و ابن مردویه و بیهقی در سنن خود از ام سلمه نقل کرده اند که گفت: پیامبر فاطمه، علی، حسن و حسین علیهم السلام را خانه من بودند که آیه تطهیر نازل شد حضرت آنان را داخل عبایی که بر دوش بود قرار داد و فرمود: «بار خدایا این جمع اهل بیت من می باشند پس الودگی را از آن ها دور بداد». (روح المعانی، آلوسی، ج 22، ص 14)در ادامه آلوسی می گوید: «در برخی از روایات دارد که ام سلمه گفت آیا من جزء اهل بیت شما می باشم حضرت فرمود: تو برخیری ولی جزء اهل بیت من نیستی». (همان) آنگاه آلوسی می گوید: سخن پیامبر که فرمود: اینها [چهار نفر] اهل بیت من می باشند و در حق آن ها دعا فرمود و این که ام سلمه را داخل عبا (کساء) راه نداد آن قدر از طرق مختلف نقل شده است که قابل شمارش نیست. (همان) و این روایت عمومیت اهل بیت در آیه را به هر معنایی که باشد تخصیص می زند پس مراد کسانی است که زیر عبا (کساء) قرار داشتند لذا شامل همسران نمی شوند. (همان، ص 15) 2-ابن جریر و ابن ابی حاتم و طبرانی و ابن مردویه از ام سلمه همسر پیامبر نقل می کنند که پیامبر در خانه او زیر کسای خبیری خوابیده بود، پس در آن هنگام فاطمه غذایی آورد رسول خدا فرمود: تا شوهر و فرزندانش حسن و حسین را فرا خواند و آنان آمدند هنگام خوردن غذا آیه تطهیر نازل شد پیامبر انان را با کساء پوشانید و بعد رو به آسمان برد و گفت: «خدایا! اینان اهل بیت و خواص من می باشند، پلیدی را از آنان دور کن و آنان را پاکیزه گردان، این را سه بار گفت. ام سلمه می گوید: من هم با شما می باشم؟ حضرت دوباره فرمود: تو برخیری». (سیوطی، الدر المنثور، ج 6، ص 603، شبیه این در ص 604 نقل شده، و ر.ک: المعجم الکبیر، ج 23، ص 336)3- واثله ابن اسقع می گوید: آمدم خدمت علی ولی او را ندیدم، فاطمه گفت: وی رفته تا رسول خدا را دعوت کند نشستم تا آنان آمدند، و با فاطمه با هم وارد شدند پس رسول خدا حسن و حسین را ندا داد، و آنان آمدند، و با فاطمه و شوهرش (علی) نزدیک خود قرار داد سپس لباس خود را روی آنان قرار داد من شاهد این قضیه بود، آنگاه فرمود: «انما یرید الله لیذهب ....؛ پروردگارا! این ها اهل بیت من هستند». روای می گوید: این حدیث صحیح است (بنابر شرط صحت حدیث) نزد مسلم. (المستدرک علی الصحیحین، ج 2، ص 416، تلخیص المستدرک، ج 2، ص 416) و همین طور حاکم سند حدیث را صحیح می داند. (المستدرک علی الصحیحین، ج 3، ص 141) ابن تیمیه که بنای بر تشکیک را دارد می گوید: «حدیث کساء صحیح است؛ زیرا این حدیث را احمد و ترمذی از ام سلمه نقل کرده، مسلم در صحیح خود از عایشه نقل نموده است. (ابن تیمیمه، منهاج الغه، ص 5، ص 13) ابن حجر که تعصب خاص دارد می گوید: اکثر مفسرین برآنند که آیه ی تطهیر در حق علی و فاطمه و حسن و حسین نازل شده است، زیرا ضمیر «عنکم» و بعد آن مذکر آمده است. (ابن حجر، الصواعق المعرفه، ص 85) از این ها گذشته روایات فراوانی در منابع اهل سنت آمده که پیامبر اکرم هر روز صبح یا پنج شنبه وقت (در اوقات نماز) بر در خانه علی و فاطمه می آمد و آیه تطهیر را بر آنان می خواند تا مصداق اهل بیت مشخص شود، این احادیث برخی می گوید: این کار به مدت یک ماه ادامه داشت. (مسند ابی داود طباسی و دار الکتب اللبنانی، ص 274) برخی چهل روز (مجمع الزوائد، ج 9، ص 267، حدیث 14987، الدر المنثور، ج 6، ص 606) برخی شش ماه (ترمذی در صحیحش، ج 5، ص 352، حاکم در مستدرک، ج 3، ص 158، احمد بن حنبل در مسند، ج 3، ص 259) بعضی هفت ماه (جامع البیان طبری، ج 22، ص 6) و برخی ده ماه گفته است (مجمع الزوائد، ج 9، ص 267، حدیث 14986) انس بن مالک می گوید: هنگامی که آیه تطهیر نازل شد پیامبر خدا نزدیک به شش ماه وقت نماز به در خانه فاطمه می آمد و فرمود شما، اهل البیت (انما یرید الله لیذهب تا آخر);(نفحات الازهار، ج 20، ص 81)منابع بیشتر از اهل تسنن : معانی القرآن للجصاص: 348/5، مناقب علی بن أبی طالب لابن مردویه المتوفی 410: 301 ح 478، ، سبل الهدی والرشاد للصالحی الشامی: 12/11. تفسیر ابن کثیر: 493/3، جامع البیان: 12/22. ورواه الحسکانی فی شواهد التنزیل : 38/2 ، وابن البطریق فی العمدة: 40 - 44 - 45. مسند أحمد: 296/6 باب حدیث بعض أزواج النبی 6،مجمع الزوائد: 166/9، المصنف لابن أبی شیبة: 501/7، باب فضائل علی بن أبی طالب، المعجم الکبیر للطبرانی: 55/3 و 330/23، تاریخ مدینة دمشق: 203/12. تاریخ مدینة دمشق: 145/14. الدر المنثور: 198/5، تفسیر الآلوسی: 14/22، مسند أحمد: 323/6، مسند أبی یعلی: 344/12، 456، المعجم الکبیر للطبرانی: 53/3، کنز العمال: 645/13، شواهد التنزیل: 115/2 .شواهد التنزیل: 87/2 . ائمة اهل البیت علیهم السلام فی کتب اهل السنةآیة التهطیر فی مصادر الفریقینآیة التطهیراهل البیت فی آیة التطهیرو ده ها کتاب در پایگاه عقاید :http://www.aqaed.com/ .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image