انتظارات ازدواج-معنویت در ازدواج /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

انتظار معنوی از ازدواج چیست؟


موارد زیر می تواند از جمله انتظارات معنوی ازدواج باشد: - پیروی از سنت رسول اعظم ( صلی الله علیه و آله )یکی از اوامر الهی در آیات قرآن کریم , اطاعت از حضرت رسول ( صلی الله علیه و آله( می باشد . اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم از خدا و رسول و اولوالامر اطاعت کنید . در حقیقت پیروی از حضرت رسول , پیروی ازخدای تعالی است و انسان با این پیروی می تواند خود را به خدای خویش نزدیک کند .پیامبر ( صلوات الله علیه ) بارها بر امر ازدواج تأکید فرموده اند . امیر المؤمنین علی ( علیه السلام ) فرمودند : تزوجوا فان رسول الله کثیرأ ما کان یقول : من کان یحب ان یتبع سنتی فلیتزوج فان من سنتی التزویج . (1) ازدواج کنید همانا رسول الله بسیار میگفت : هر کس دوست دارد از سنت من پیروی کند , پس باید ازدواج کند همانا ازدواج کردن از سنت من است . - بروز و تکامل استعدادهاانسان مجموعه ای از استعدادها و توانائیهای بالقوه است و ازدواج زمینه ای مناسب برای شکوفایی این توانمندیهاست .استعدادهایی از قبیل عشق ورزیدن , بدست آوردن معاش , مدیریت خانواده , استقلال و خود کفایی , جمع گرایی و ما شدن , خروج از خود پرستی و خود دوستی و ....در سایه ی ازدواج , در حد عالی به کمال خواهد رسید .بعنوان مثال , تا وقتی انسان صاحب فرزند نشده است , بمعنی حقیقی عشق ورزی و کمک به همنوع , ازخود گذشتگی و ... را نمی چشد. انسان تا وقتی ازدواج نکرده , بیشترین توجه اش به خود و خواسته های شخصی اش می باشد ؛ ولی با ازدواج , از لاک فرد گرایی خارج شده , توجه بیشتری به جمع می کند . البته جمع گرایی نباید متوقف و محدود به همسر و فرزند و خانواده ی طرفین شود, بلکه می بایست خواسته های جامعه , شهر و چه بسا تمامی انسانها را نیز در نظر داشت .شهید مطهری می فرمایند : چرا در اسلام ازدواج , یک امر مقدس و یک عبادت تلقی شده , با اینکه از مقوله ی لذت شهوت است ؟ یکی از علل آن , این است که ازدواج , اولین قدم است که انسان از خودپرستی و خود دوستی به سوی غیر دوستی بر می دارد . تا قبل از ازدواج , فقط یک من وجود داشت و همه چیز برای من بود . اولین مرحله ای که این حصار شکسته می شود , یعنی یک موجود دیگر ی هم در کنار این من قرار می گیرد و برای او معنی پیدا می کند , کار می کند , زحمت می کشد , خدمت می کند , نه برای من بلکه برای او , در ازدواج است . (2)- پوشاندن معایب یکدیگرهن لباس لکم و انتم لباس لهن یعنی زن و مرد لباس یکدیگرند . زندگی کردن در کنار یکدیگر بالاخص رابطه ی زناشویی , عیوب پنهان انسان را ظاهر می کند . زن و مرد باید خود را ملبس به صفت ستار خداوند کرده , نه تنها عیبهای یکدیگر را برملا نکنند , بلکه نسبت به همه ی مسلمانان چنین باشند ؛ یعنی همچنانکه عیب همسر خویش را می پوشانند , عیب دیگر مردم را نیز آشکار نکنند .چنین انسانی از صفات مهلکی همچون غیبت کردن و تهمت زدن به دیگران در امان می ماند .- ازدواج , قلعه ای در برابر وسوسه های شیطانیانسان متأهل می بایست خواسته ها و نیازهای جنسی خویش را محدود به همسر خویش کند ؛ در این صورت از بسیاری از گناهان نجات یافته , با فکر و خیالی راحت و آسوده می تواند به پرورش استعدادها ی خویش بپردازد و درراه کمال و تقویت روح , تلاش کند .- همراهی یکدیگر در امور دنیا و آخرت هر یک از زوجین , نسبت به یکدیگر مسئولند . لذا هر یک علاوه بر تلاش در جهت امور معنوی خویش , می توانند نردبانی باشند برای صعود یکدیگر به قله ی رفیع معنویت .در روایتی از حضرت رسول ( صلی الله علیه و آله ) آمده است : کسی که خدا به او قلبی شاکر و زبانی مشغول به ذکر حق و همسری با ایمان که او را در امور دنیا و آخرت یاری کند بخشد , نیکی دنیا و آخرت را به او داده و از عذاب آتش بازداشته می شود . (3) - تأمین نیازهای جنسی مشروع یکدیگر هر یک از زوجین می بایست نیاز جنسی یکدیگر را به نحوی که شرع اجازه داده برطرف کنند و بدین وسیله از لذتی مباح و طبیعی بهره ببرند. برطرف شدن این نیاز به طور صحیح , تأثیر زیادی بر آرامش روح و کسب تقوا در انسان می گذارد .- مجاهده نفس و پاداش جهاد گرفتنتشکیل خانواده , برای زن و مرد و قیام به ادای حقوق متقابل و تحمل مشکلات تربیتی کودک و تلاش صادقانه برای مدیریت و ... در حکم جهاد فی سبیل الله است .امام علی ( علیه السلام ) فرمودند : جهاد المرأة حسن التبعل جهاد زن اینست که خوب شوهر داری کند .آرامش بخشیدن به کانون خانواده و ..... هر یک می تواند جهاد در راه خدا باشد ؛ چرا که هر یک از همسر و فرزندان به شرطی می توانند در محیط خارج از خانه , با روحیه و ایمانی محکم در جهت صلاح جامعه بکوشند که از کانون گرم و با محبت خانواده برخوردار باشند .( البته احادیث زیادی نیز در مورد مسئولیت مرد نسبت به همسر وجود دارد که جهت اختصار ذکر نشد . )- تربیت فرزندان صالحشاید هدف یک ازدواج معنوی , تربیت فرزندان صالح باشد .ازدواج سالم و پاک و خدایی , ازدواجی است که میوه و ثمره اش , فرزندان صالح باشد .لذا هر یک از زن و مرد باید تلاش کنند , به دستورات شارع مقدس در جهت تربیت فرزند , این موهبت الهی بکوشند ؛ چه قبل از بسته شدن نطفه و چه در هنگام بارداری و چه بعد از تولد کودک . این امر , در سایه ی یک ازدواج الهی تحقق پذیر است .مواردی همچون , تقویت اراده و بنیه ی اقتصادی و ثروت , رشد فکری و عقلانی , پرهیز از رفاقتهای کاذب و افراطی و .... نیز می توانند از انتظارات معنوی ازدواج باشد که بخاطر اختصار , به توضیح آن نمی پردازیم .در پایان بیان یک نکته را لازم و ضروری می دانم و آن اینست که : هر یک از مسائل ذکر شده , به شرطی انسان را به کمال معنوی می رساند که , برای رضای خدا انجام گیرد . 1) میزان الحکمه / ج 7796(2) تعلیم و تربیت در اسلام / ص 397(3) تفسیر نمونه / ج 2 / ص 66 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image