تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
۱. قانونگذار واقعی خداوند است و کسی جز او از چنین حقی برخوردار نیست، مگر کسانی که خداوند این حق را به آنان اعطاء نموده باشد.۲. احکام تابع مصالح و مفاسدی هستند که بسیاری از آنها بر ما پوشیده است.[1]۳. اگرچه زمانبندیهای دیگر از سال منعی ندارد، ولی سال قمری مبنای تمام آموزههای اسلامی است.۴. اگر تعیین ماههای حرام به مردم واگذار می شد، این ماه ها با توجه به عرف هر منطقه تغییر مییافت و عملاً دیگر فایده ای نداشت.۵. حرام اعلام کردن هر ماه دلیل بر ارزشمندتر بودن آن از ماه های دیگر نیست، بلکه شاید دلایل دیگری داشته باشد.از سوره مبارکه قدر و حدیث زیر و ادله دیگر استفاده میشود که ماه مبارک رمضان از ماههای دیگر حتی ماههای حرام فضیلت دارد، امّا با این حال جزو ماههای حرام نیست.عباد بن صهیب نقل شده که محضر امام صادق(ع) عرض کردم: خبر دهید مرا از ابوذر آیا او افضل است یا شما اهل بیت؟ حضرت فرمودند: اى ابن صهیب ماههاى سال چند تا است؟ عرض کردم: دوازده تا. فرمودند: چند تا از این ماهها، ماه حرام مىباشد؟ گفتم: چهار ماه. فرمودند: آیا ماه رمضان داخل ماههاى حرام است؟ گفتم: خیر. فرمودند: ماه رمضان افضل است یا ماههاى حرام؟ گفتم: ماه رمضان افضل است....[2]بر این اساس، قرار دادن یک یا چند ماه به عنوان ماه حرام در اختیار ما نیست، علاوه بر این اگر ماهی به عنوان ماه حرام مطرح نشد، این دلیلی بر بیاهمیتی و یا کم ارزشی آن نیست. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.