تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ازدواج موقّت باید مقدار وقت و مقدار مهر تعیین شده باشد و بدون آن باطل است[1]. و به محض اینکه عقد خوانده شد مرد مهریه را مدیون است. اکثر مراجع معظم تقلید از جمله حضرت امام خمینی"ره" در این زمینه فرموده اند:" اگر مرد مدّت صیغه را ببخشد، چنانچه با او نزدیکی کرده، باید تمام چیزی را که قرار گذاشته به او بدهد و اگر نزدیکی نکرده باید نصف آن را بدهد"[2] بعضی مراجع دیگر فرموده اند:" حتی در صورتی که نزدیکی هم نکرده باشد باید تمام مهر را بپردازد."[3] اما اگر مقدار مهر در عقد مشخص شد و مرد بنا به دلایلی قصد پرداخت آن را نداشته باشد عقد آنها صحیح است ولی مهر را باید بدهد[4]، و اگر نپردازد، کار حرام کرده و شرعاً مدیون و بدهکار است و مثل کسی است که مال دیگری را غصب کرده یا تصرف کرده و از پرداخت آن امتناع می کند قطعا چنین کاری حرام و گناه است . بله اگر قصد پرداخت مهریه را داشت ولی به یک علت غیر قابل پیش بینی مثل سرقت ، سیل ، آتش سوزی یا...مال خود را از دست داد و اکنون توانایی پرداخت مهر را ندارد مرتکب حرام و گناه نشده ولی باز شرعاً مدیون و بدهکار است و در اولین فرصت که توانایی مالی پیدا کرد باید دین خود (مهریه) را بپردازد. در هر صورت شوهر نمی تواند از اصل پرداخت مهریه امتناع ورزد[5]، مگر آنکه زن مهر خود را ببخشد. برای آگاهی بیشتر مراجعه شود به: نمایه: جواز ازدواج موقت، سؤال شماره 844 (سایت: 915) . [1] .توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج2، ص: 481. [2] . توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج2، ص: 484،م2431. [3] . توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج2، ص: 484،م2431. [4] .همان، ج2، ص: 494. [5] . استفتائات حضرت امام خمینی (ره)، ج3، ص 178. .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.