تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در آیات 61 و 62 سوره مریم چنین آمده است:
بهشت های عَدْنی هستند که خداوند به بندگان خود وعدۀ غیبی داده است، و البتّه وعدۀ خدا آمدنی است. در آن بهشت ها أبداً کلام لغو و بیهوده ای نمیشنوند مگر سلام و سلامتی که از ناحیۀ خدا به آنها میرسد، و از برای آنان روزی آنان در هر صبح و شب خواهد بود.
در تفسیر علی بن إبراهیم قمّی آمده است که:
جنّات عدن بهشت هائی در دنیاست، قبل از قیام قیامت. (تفسیر علی بن إبراهیم طبع سنگی، ص 412 )
دلیل آن اینکه: در این آیه لفظ بکره و عشی ـ که صبح و شب است ـ بکار برده شده و صبح و شب در بهشت آخرتی نیست. بلکه صبح و شب متعلّق به بهشت های دنیوی است که ارواح مؤمنان بدانجا انتقال مییابد و در آنجا صبح و شب وجود دارد.
توضیح بیشتر اینکه عالم برزخ عالمی است که برخی از ویژگی های عالم دنیا را دارد و برخی از ویژگی های عالم قیامت را
برزخ از این حیث که در ان جسم و ماده وجود ندارد مانند عالم قیامت است و از این حیث که در آن صور و مثال ها هستند شبیه عالم دنیاست. بنابراین وجود نعمتهایی که شبیه نعمتهای دنیاست و وجود باغها و میوه ها و انهار و ... همه شبیه عالم دنیاست. با این تفاوت که فساد و اذیت و تباهی و اذیت های دنیا در ان نیست. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.