ازدواج موقت در روایات /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

کدام آیه یا حدیث در رابطه با حلال بودن ازدواج موقت است؟


[کامل از کد25347] خداوند متعال در سوره نساء به حلیت متعه (عقد موقت) اشاره فرمود: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً»؛نساء(4)، آیه 24. «و زنانى را که متعه (ازدواج موقت) مى کنید. واجب است است مهرشان را بپردازید». به گواهى بیشتر مفسران اهل تسنن و همه مفسران شیعه، این آیه مربوط به ازدواج موقّت است. روایات فراوانى از اهل بیت علیه السلام در ذیل آیه وارد شده که آن را به متعه تفسیر و تبیین مى کند واژه «متعه» - که «استمتعتم» از آن گرفته شده - در لغت به معناى بهره گیرى است، ولى در اصطلاح شرع، به معناى ازدواج موقت است. گذشته از آیه، روایات فراونى از پیامبرصلى الله علیه وآله آمده که ازدواج موقت در آغاز عصر رسالت مشروع و حلال گردیده و اتفاق عموم دانشمندان شیعه و سنى بر جواز آن بوده است و حتى مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل مى کردند. منتها مخالفان مدعى اند: این حکم بعدها نسخ و تحریم شده است. البته بدیهى است که هیچ کس - جز پیامبر اسلام - حق نسخ احکام را ندارد و تنها او است که مى تواند به فرمان خدا پاره اى از احکام را نسخ کند. جالب اینکه جمله معروف خلیفه دوم «متعتان کانت على عهد رسول الله و انا محرمهما و معاقب علیهما متعة النساء و متعة الحج»: دو متعه در زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله بود که من آنها را حرام کردم و بر آنها مجازات مى کنم متعه زنان و حج تمتع (که نوع خاصى از حج است).، به طور صریح دلالت مى کند که این حکم نسخ نشده و او خود این امر را حرام کرده است؛ به هر حال اصل حکم مسلم بوده و هیچ دلیل قانع کننده اى بر نسخ آن وجود ندارد.ر.ک: تفسیر نمونه، ذیل آیه 24 از نساء.[پایان کد انتخابی] .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image