عقیده به مهدویت از فطرت انسان سرچشمه گرفته است /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

عقیده به مهدویت از فطرت انسان سرچشمه گرفته است یک کارشناس دینی گفت: از راه غیر تعبد نیز می‌توان ضرورت تحقق قیام در آخرالزمان را به اثبات رساند، منشأ این فکر، یک رشته اصول قوی است که از سرشت و فطرت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است. حجت‌الاسلام عباس دهقان، کارشناس دینی گفت: یکی از سؤال‌هایی که در مورد مهدویت ممکن است در ذهن ما پدید آید این است که فلسفه حکومت عدل جهانی چیست و چرا در آخرالزمان باید حکومتی توحیدی و جهانی برپا شود و آیا صرفاً جنبه تعبدی دارد و این امر از جمله اموری است که قرآن و سنت به آن خبر داده و تعبداً باید به آن اعتقاد پیدا کرد.


عقیده به مهدویت از فطرت انسان سرچشمه گرفته است یک کارشناس دینی گفت: از راه غیر تعبد نیز می‌توان ضرورت تحقق قیام در آخرالزمان را به اثبات رساند، منشأ این فکر، یک رشته اصول قوی است که از سرشت و فطرت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است. حجت‌الاسلام عباس دهقان، کارشناس دینی گفت: یکی از سؤال‌هایی که در مورد مهدویت ممکن است در ذهن ما پدید آید این است که فلسفه حکومت عدل جهانی چیست و چرا در آخرالزمان باید حکومتی توحیدی و جهانی برپا شود و آیا صرفاً جنبه تعبدی دارد و این امر از جمله اموری است که قرآن و سنت به آن خبر داده و تعبداً باید به آن اعتقاد پیدا کرد.وی افزود: در برخی کتب، این قیام جهانی از علایم قیامت شمرده شده است و یا این‌که از غیر راه تعبد نیز می‌توان آن را اثبات کرد و به آن ایمان آورد و به نظر می‌آید که از راه غیر تعبد نیز می‌توان ضرورت تحقق این حکومت و قیام را در آخرالزمان به اثبات رساند و برای آن، زیربنای عقلی یا عقلایی فرض کرد که این بحث از دو منظر بررسی می‌شود که ضرورت حکومت عدل جهانی از دید اندیشه و خرد و لزوم حکومتی عدل‌گستر در آخرالزمان بخشی از آن است. حجت‌الاسلام دهقان با اشاره به این‌که ضرورت حکومت عدل جهانی را از چند راه می‌توان اثبات کرد، تصریح کرد: راه فطری، فلسفی، عقلی، تکامل و تاریخی از جمله آن‌هاست.وی در تشریح راه فطری که موردی از موارد یاد شده است، گفت: ایمان به حتمیت ظهور منجی عالم در فکر عموم انسان‌ها وجود دارد و منشأ این فکر، یک رشته اصول قوی است که از سرشت و فطرت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است؛ زیرا فطرت بشر طالب رسیدن به کمال در تمام مجالات مربوط به خود است و او می‌داند که این کمال تنها در سایه حکومت عدل توحیدی الهی تحقق می‌یابد.این کارشناس دینی در معنای فطرت نیز اظهار کرد: دانشمندان معتقدند که انسان از نوعی کشش و میل همراه با آگاهی که عقلی و کلی است و از غزیزه آگاهانه‌تر است، مثل حس حقیقت‌جویی، حس گرایش به زیبایی و حس پرستش که در مجموع آن را فطرت می‌نامیم برخوردار است و در اثبات آن این مورد کافی، که آن را در خود می‌بینیم.این مدرس دانشگاه تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ﴿21﴾ لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ ﴿22﴾؛ پس تذکر ده که تو تنها تذکردهنده اى (21) بر آنان تسلطى ندارى (22)»، سوره غاشیه آیات 21 و 22.این کارشناس دینی در پایان افزود: همچنین در آیه 9 سوره زمر آمده است «إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ؛ منحصرا خردمندان عالم را متذکر شوند» که از این آیات و آیاتی دیگر استفاده می‌شود که انسان، معلوماتی فطری دارد که قرآن، در واقع تذکری بر آن‌هاست. مرجع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image