مساوات و عدالت-حکومت امام زمان(عج)-مساوات اسلامی-عدل و مساوات /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا مساوات و عدالت در دولت امام زمان این است که مزد وکیل با کارگر یکی است واگر این نیست توضیح دهید ؟


واژه «قسط » که در روایات مربوط به حضرت مهدی آن بیشتر در امور اقتصادی و توزیع اموال بر اساس عدالت اجتماعی بین افراد به کار می رود که در این جهت هیچ گونه تبعیضی نباشد و در مقابل جور قرار گرفته است ولی عدل یک معنی عامی داردکه شمال عدالت در تمام ابعاد از عقائد و فرهنگ وسیاست و ... خواهد شد که در مقابل ظلم است. توسعه عدل و داد در زمان آن حضرت در حدی است که طبق بعضی از روایات نخستین گامی که امام قائم پس از خروج بر می دارد این است که سخنگویی آن حضرت به جهانیان اعلم می کند . کسانی که می خواهند حج مستحبی به جای آورند حجر الاسود ومحل طواف را به کسی که حج واجب دارند واگذار نمایند .جهان که در طول تاریخ بر اثر ظلم وبی عدالتی از اختلاف طبقاتی رنج بسیار برده است در سایه حکومت عدل الهی آرامش می یابد وحق هر انسانی داده خواهد شد و اثری از ظلم و ستم باقی نخواهد ماند چنانچه امام باقر فرمودند. زمانی که قائم ما اهلبیت قیام کند به طور مساوی تقسیم می نماید و عدالت را در میان مردم بیان خواهد نمود . ( شاید مقصود از تساوی این است که طلب و درخواست قابلیت ها را پاسخ می دهد و به هر موجودی از ممکنات به مقدار نیازش عطا می فرماید .)در پرتو عدالت حضرت مهدی همه مردم غنی و بی نیاز خواهند شد چنانچه در حدیث آمده است ثروت چنان عالمگیر میشود که هرگاه کسی بخواهد صدقه ای بدهد یا کمکی بنماید مستحقی پیدا نمی کند .پیامیر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند. امت من در زمان حضرت مهدی آن چنان از نعمت ها برخوردار می گردند که هرگز این گونه برخوردار نگردیده بودند .و حضرت امام باقر علیه السلام می فرمایند : هنگامی که قائم ما قیام می نماید زمان برابری و برادری فرا می رسد در آن زمان یک مسلمان آنچه نیاز داشته باشداز جیب برادر مسلمانش بر می دارد واو مانع نمی شود ... ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای بسط عدل جهانی اجتماعی انسان ها است و به وسیله از بین رفتن طاغوت های کشور ها مقدماتش فراهم می شود و حضرت آن را عملی می سازد و آن هم وقتی فراهم می شود که ملت ها از اطاعت ستمگران سرباز زنند. تدریجی بودن بسط عدل به این است که پیش از ظهور حضرت مهدی به مقدمات آن که روشنگری افراد روشن و بیداری مردم است شروع شود و پس از ظهور آن حضرت تا مقداری از زمان که خداخواهد . عدل اجتماعی یعنی تمام امور اجتماعی از اقتصادی و فرهنگی و قضائی و نظامی همه از روی عدل و میزان باشد .عدل شخصی یعنی آنچه راجع به زندگی داخلی شبانه روزی شخصی از قبیل خوردن و آشامیدن و پوشیدن مسکن و نکاح و نظائر آن است که باید حد وسط از افراط وتفریط رعایت شود و خلاصه عدل شخصی یعنی هر فردی در امور شخصی خود رعایت عدل کند که آن هم به برکت رشد عقلی انسان ها و نور ایمان و ولایت به تدریج حاصل می شود .(3) البته ما نباید عدل را به معنی یک جور و تساوی معنی کنیم والا باید بگوئیم درهمه جهان باید مرد یا زن وجود داشته باشد – همه باید قد بلند باشند و ... آقای قرائتی می نویسد عدالت همه جا به معنای تساوی نیست پزشک عادل – پزشکی نیست که به همه بیماران یک نوع دارو بدهد معلم عادل – معلمی نیست که به همه دانش آموزان یک نمره بدهد بلکه این تساوی کمال بی عدالتی است .مگر سلول چشم باسلول استخوان یکسان است ؟ آری تفاوت دو نوع است :گاهی حکیمانه و بر حق است و گاهی تبعیض و ناحق (4) بنابراین آنچه مسلم و قطعی است وجود عدل و داد در زمان امام مهدی می باشد ( زمان ظهور ) و اصلاً شاید درآن زمان وکیل وجود نداشته باشدچرا که این همه دادگاه و مسائل حقوقی و کیفری در اثر ظلم وستم عده ای می باشد و وکیل دراین چنین وضعیتی وجود دارد در حالی که با آمدن حضرت جهان پراز عدل می شود .... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم پی نوشت ها : 1- حضرت مهدی فروغ تابان ولایت – محمدی اشتهاردی - ص 124 و نیز رجوع شد به .ص 284 .2- پرسش و پاسخ درباره امام زمان – مصطفی بهرمند- ص 11 تا 21 ( با تلخیص ).3- 82 پرسش – شهدی دستغیب - ص 226 تفصیل این بحث را در ص 222 نگاه کنید .4- تمثیلات ...- محسن قرائتی – ص 49به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image