تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ارتباط با آنچه در پرسش مطرح شده باید به نکاتی توجه داشت:تعبیر به فرشته یا شیطان در مورد نیروها و صفات موجود در ساحت انسان، بویژه در مورد صفاتی، مثل راستی نفرت و طمع، مناسب نیست. البته تعبیر به شیطانی یا ملکوتی و روحانی بودن در مورد این نیروها و صفات، از آن جهت که کار این نیروها و صفات از نوع کار فرشتگان و یا شیاطین و هماهنگ با آنها است، مشکل ندارد.عنصر ایمان چگونه شیطان و یا شیطانی شمرده شده است؟! آیا گوینده این جملات، خود به آنچه گفته ایمان ندارد؟! و اگر دارد، آیا این باور او باوری شیطانی است؟!در منابع دینی علاوه بر نیروهای درونی، وجود نیروهای بیرونی؛ مثل فرشتگان و شیاطین نیز پذیرفته شده است.[1]تأثیر و نقش نیروها و صفات انسان در تقویت رویکردهای مثبت و منفی او مورد پذیرش است و تردیدی در آن نیست. اما ادعای انحصار که هیچ عامل دیگری بر عملکرد انسان تأثیر ندارد قابل پذیرش نیست؛ زیرا مطمئناً وسوسهها و نصیحتهای دوستان و اطرافیان انسان میتواند تأثیر مثبت و منفی بر درون و رفتار انسان بگذارد و انکار این موضوع، به نحوی انکار بدیهیات است.[2] پس از چه جهت معتقدیم که عوامل غیبی؛ مانند فرشتگان و شیاطین نمیتوانند تأثیرگذار باشند؟! و به عبارت دیگر، کسانی که مدعی انحصار هستند، باید مدعای خود را ثابت کنند.[3] .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.