تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این باره که قمه زدن چه حکمی دارد میان فقیهان تفاوت اندیشه وجود دارد. پارهای آن را جایز یا مستحب و برخی آن را حرام میشمارند و هریک برای اندیشه برگزیده خویش دلایلی را بیان داشتهاند. کسانی که آن را مستحب میشمرد عمل مزبور را از مصادیق تعظیم شعائر میدانند که به تصریح قرآن کریم: ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ «بزرگداشت شعائر الهى نشانهى پاكى دل و مقام پرهيزگارى است.» دلیل دیگر آنان این است که قمه زنی از مصادیق عزاداری برای حضرت سید الشهدا علیه السلام و در زمره مصادیق دیگری هم چون سینه زنی و زنجیر زنی و گریه برای آن امام مظلوم قرار دارد و در استحباب عزاداری برای سالار شهیدان تردیدی روا نیست. ناگفته نماند فقیهانی که این امر را جایز و یا مستحب شمردهاند، به طور غالب، آن را مقید به عدم ورود ضرر و آسیب جدی و مهم (نه هر ضرری) به بدن میدانند. در آن سوی، مخالفان این اندیشه افزون بر استدلال به حرمت آسیبرسانی به بدن به دلایلی چون حرام بودن وهن و تضعیف مذهب استناد میکنند و معتقدند در عصر کنونی که جهان به دهکده اطلاعات تبدیل شده و با پیدایش فنآوریهای جدید و استفاده بسیاری از مردم دنیا از اینترنت، مراسم مزبور فیلم برداری میشود و به عنوان یکی از مظاهر خشونت و توحش در سرتاسر به تصویر کشیده میشود و اسلام و به ویژه مذهب اصیل تشیع به عنوان مذهبی خشونتگرا و بیرحم معرفی میشود. مقام معظم رهبري در این باره نوشتهاند: قمه زنى علاوه بر اینكه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمىشود و سابقهاى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمان هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شكل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست. و یا آيت الله فاضل لنكراني(ره) گفتهاند: با توجه به گرايشي كه نسبت به اسلام و تشيع بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در اكثر نقاط جهان پيدا شده و ايران اسلامي به عنوان ام القراء و مركز جهان اسلام شناخته ميشود و اعمال و رفتار ملت ايران به عنوان الگو و بيان گر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسائل سوگواري و عزاداري سالار شهيدان حضرت امام حسين (عليه السلام) به گونه اي عمل شود كه موجب گرايش بيشتر و علاقمندي شديد به آن حضرت و هدف مقدس وي گردد و پيداست در اين شرايط مسأله قمهزني نه تنها چنين نقشي ندارد، بلكه به علت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچگونه توجيه قابل فهم مخالفين، نتيجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شيعيان علاقمند به مكتب حسين ـ عليه السلام ـ از آن خودداري كنند و چنانچه در اين مورد نذري وجود داشته باشد، نذر واجد شرايط صحت و انعقاد نيست. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.