حضرت مسيح / حضرت خضر / حضرت الياس / حضرت ادريس / حضرت مهدی / اعتقاد شيعه / عمر جاودانه / مصلح كل /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آيا غير از حضرت مهدی (عج) پيامبری هست كه غايب باشد (به اعتقاد اسلام و شيعه)؟


از متون ديني استفاده می‌شود كه برخی از پيامبران همانند حضرت مسيح و خضر و الياس و ادريس زنده‌اند.تمام مورخان اتفاق نظر دارند كه حضرت خضر آب زندگی خورده و عمر جاودانه دارد.در برخی از احاديث آمده است كه حضرت خضر به استقبال جنازه حضرت اميرالمؤمنين(ع) رفت و حسنين(ع) را تسليت داد و آنان را به قبر ساخته نوح(ع) راهنمايی كرد و منزل او بيشتر مسجد صعصعه و مسجد سهله بوده و است.سيد بن طاووس روايت كرده است: خضر و الياس همه ساله در موسم حج در مكه يكديگر را ملاقات می‌كنند و از آن جا، جدا می‌شوند تا سال بعد كه به هم می‌رسند.(1)در موضوع چگونگی رفع و عروج حضرت عيسی(ع) ميان اهل نظر اختلاف است. برخی گويند: حضرت عيسی با همين جسم عنصری زنده است تا ظهور حضرت مهدی(عج) كه فرود آيد و پشت سر آن حضرت نماز خواند.برخی ديگر معتقدند از كلمه «متوفيک» در آيه شريفه(2) استفاده می‌شود كه حضرت عيسی(ع) قبض روح شده و روح او را به آسمان‌ها برده‌اند.(3)برخي از روايات ديدگاه اوّل را تأييد می‌كند و سفارش اين است كه حضرت عيسی(ع) زنده است و در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) فرود می‌آيد و پشت سر حضرت مطابق سنّت او نماز می‌خواند.(4)اهل سنّت نيز در اين موضوع با شيعه اتفاق نظر دارند و گفته‌اند: آن گاه كه عيسی(ع) فرود آيد، هيچ يک از سنّت‌های حضرت محمّد(ص) را نسخ نخواهد كرد و در هنگام نماز، از امامی كه از امّت محمّد(ص) است جلو نمی‌افتد، بلكه او را مقدّم داشته و پشت سر او نماز می‌خواند.(5) برخی از مورخان با توجه به آيه شريفه «و رفعناه مكاناً عليّاً»(6) معتقدند كه حضرت ادريس(ع) نيز زنده است و گفته‌اند كه بعد از 356 سال زندگی در دنيا، او را همانند حضرت عيسی(ع) به آسمان‌ها برده‌اند.(7)در نتيجه ممكن است گفته شود: زنده بودن اين پيامبران نوعی غيب محسوب می‌شود كه خداوند از آن‌ها آگاهی داشته و ما با قاطعيت نمی‌توانيم در مورد آن‌ها اظهار نظر كنيم.از نظر اسلام به نحو قطعی تنها غايبی كه مصلح كل است و جهانيان منتظر ظهور او هستند كه زمين پرشده از ظلم و جور را پر از عدل و داد كند، حضرت مهدی(عج) است.پی‌نوشت‌ها:1. قصص الأنبياء، عمادزاده اصفهاني، انتشارات اسلام، جزء اوّل، صص 342-343.2. آل عمران(3)، آيه 49.3. قصص الأنبياء، جزء دوم، صص 735 - 736.4. كمال الدين و تمام النعمه، شيخ صدوق، جزء 1، ص 280، ح 27 و ص 332، ح 17.5. تأويل مختلف الحديث، عبداللَّه بن مسلم بن قتيبة، چ دارالجيل، بيروت، ص 188.6. مريم(19)، آيه 57.7. قصص الأنبياء، جزء اوّل، ص 190 ؛ تفسير نمونه، ج 13، ص 98.منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image