دهان / خوشبو کننده دهان / خوردن مويز / خوردن لقمه ى پنير / خوردن پياز / خوردن حوک / خوردن بادروج / خوردن تَرِه / مُشكك به دندان مالیدن / جويدن كُنْدُر / آويشن و نمك / سرمه كشيدن / سرمه كشيدن به اِثْمِد / خضاب كردن /

تخمین زمان مطالعه: 14 دقیقه

چه چيزهايی دهان را خوشبو می سازد؟


رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :نِعمَ الطَّعامُ الزَّبيبُ ؛ يَشُدُّ العَصَبَ ، ويَذهَبُ بِالوَصَبِ ، ويُطفِئُ الغَضَبَ ، ويُرضِي الرَّبَّ ، ويَذهَبُ بِالبَلغَمِ ، ويُطَيِّبُ النَّكهَةَ ، ويُصَفِّي اللَّونَ . پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :مويز ، چه نيكو خوراكى است ! پِى را استحكام مى‏بخشد ، بيمارى را از ميان مى‏بَرَد ، خشم را فرو مى‏نشانَد ، پروردگار را خشنود مى‏سازد ، بلغم را مى‏بَرَد ، بوى دهان را خوش مى‏سازد و رنگ را صفا مى‏دهد .الاختصاص ، صفحه 124 عن أبي هند الداري ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 153 ، حديث 11 ؛ تاريخ دمشق ، جلد 21 ، صفحه 60 وليس فيه «يرضي الربّ» ، كنز العمّال ، جلد 10 ، صفحه 41 ، حديث 28266 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 382**********الإمام الصادق عليه‏السلام :نِعمَ اللُّقمَةُ الجُبنُ ؛ تُعذِبُ الفَمَ ، وتُطَيِّبُ النَّكهَةَ ، وتَهضِمُ ما قَبلَهُ ، وتُشَهِّي الطَّعامَ . امام صادق عليه‏السلام :چه نيكو لقمه‏اى است پنير! دهان را تَر و تازه مى‏كند ، بوى دهان را خوش مى‏سازد ، غذاى پيشين را هضم مى‏كند و غذا را مطبوع مى‏سازد .الدروع الواقية ، صفحه 42 عن سماعة ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 105 ، حديث 11 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 382**********الكافي عن عبد اللّه‏ بن محمّد الجعفي :ذَكَرَ أبو عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام البَصَلَ ، فَقالَ : يُطَيِّبُ النَّكهَةَ ، ويَذهَبُ بِالبَلغَمِ ، ويَزيدُ فِي الجِماعِ . الكافى- به نقل از عبد اللّه‏ بن محمد جعفى: امام صادق عليه‏السلام ، از پياز ياد كرد و فرمود : «بوى دهان را خوش مى‏سازد ، بلغم را مى‏بَرَد و بر توان آميزش مى‏افزايد» .الكافي ، جلد 6 ، صفحه 374 ، حديث 1 ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 330 ، حديث 2125 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 248 ، حديث 7 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 384**********الإمام الصادق عليه‏السلام :الحَوكُ بَقلَةُ الأَنبِياءِ أما إنَّ فيهِ ثَمانَ خِصالٍ : يُمرئُ ، ويَفتَحُ السُّدَدَ ، ويُطَيِّبُ الجُشاءَ ، ويُطَيِّبُ النَّكهَةَ ، ويُشَهِّي الطَّعامَ . . . امام صادق عليه‏السلام :حَوْك (بادْروج) ، سبزى پيامبران است . بدانيد كه در آن ، هشت ويژگى است : هَضم‏كننده است ؛ گرفتگى‏هاى عروق و مجارى را مى‏گشايد ؛ آروغ را خوش‏بو مى‏سازد ؛ دهان را بوى خوش مى‏بخشد ؛ اشتهاآور است ... . الكافي ، جلد 6 ، صفحه 364 ، حديث 4 ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 388 ، حديث 1309 نحوه وزاد في آخره «إنّه يـزيّن به أهـل الجنّـة موائـدهم» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 215 ، حديث 13. انظـر تمـام الحـديث فـي ج2 ، صفحه 198 ، حديث 1513 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 384 . براى ديدن متن كامل روايت ، ر .ك : بادرنگبويه ، ج2 ، ص199 ، حديث 1513 .**********الكافي عن أيّوب بن نوح :حَدَّثَني مَن حَضَرَ مَعَ أبِي الحَسَنِ الأَوَّلِ عليه‏السلام المائِدَةَ فدَعَا بِالباذَروجِ وقالَ : إنّي اُحِبُّ أن أستَفتِحَ بِهِ الطَّعامَ ؛ فَإِنَّهُ يَفتَحُ السُّدَدَ ، ويُشَهِّي الطَّعامَ . . . اِختِم طَعامَكَ بِهِ ؛ فَإِنَّهُ يُمرِئُ ما قَبلُ كَما يُشَهّي ما بَعدُ ، ويَذهَبُ بِالثِّقَلِ ، ويُطَيِّبُ الجُشاءَ وَالنَّكهَةَ . الكافى- به نقل از ايّوب بن نوح: يكى از كسانى كه با ابوالحسن اوّل (امام كاظم عليه‏السلام ) بر سرِ سفره‏اى حضور يافته بود ، برايم نقل كرد كه ايشان ، بادروج خواست و فرمود : «دوست دارم غذا را با آن آغاز كنم . انسدادها را باز مى‏كند ، غذا را دوست‏داشتنى مى‏سازد و . . . غذاى خويش را با آن ، پايان ده ؛ زيرا آنچه را پيش‏تر بوده ، گوارش مى‏دهد و آنچه را پس از آن خواهد بود ، دوست‏داشتنى مى‏سازد ، سنگينى را از ميان مى‏برد و بوى آروغ و بوى دهان را خوش مى‏سازد» . الكافي ، جلد 6 ، صفحه 364 ، حديث 3 ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 389 ، حديث 1312 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 215 ، حديث 14. انظر تمام الحديث في ج2 ، صفحه 198 ، حديث 1514 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 384 . براى ديدن متن كامل روايت ، ر .ك : بادرنگبويه ، ج2 ، ص199، حديث 1514 .**********الكافي عن فرات بن أحنف :سُئِلَ أبو عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام عَنِ الكُرّاثِ فَقالَ : كُلهُ ؛ فَإِنَّ فيهِ أربَعَ خِصالٍ : يُطَيِّبُ النَّكهَةَ... . الكافى- به نقل از فرات بن احنف: از امام صادق عليه‏السلام درباره تَرِه پرسيدند . فرمود : «بخور ؛ چرا كه در آن ، چهار ويژگى است : بوى دهان را خوش مى‏سازد ... ». الكافي ، جلد 6 ، صفحه 365 ، حديث 4 ، الخصال ، صفحه 249 ، حديث 114 ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 315 ، حديث 2085 ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 387 ، حديث 1303 عن الإمام الباقر عليه‏السلام نحوه ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 200 ، حديث 1. انظر تمام الحديث في : ج2 ، ص434 ، حديث 1928 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 386 . براى ديدن متن كامل روايت ، ر .ك : ج2 ص435 حديث 1928 .**********الإمام الصادق عليه‏السلام :اِتَّخِذوا في أسنانِكُمُ السُّعدَ ؛ فَإِنَّهُ يُطَيِّبُ الفَمَ ، ويَزيدُ فِي الجِماعِ . امام صادق عليه‏السلام :مُشكك را لابه‏لاى دندان‏هاى خويش كنيد ؛ چرا كه دهان را خوش‏بو مى‏كند و بر توان همبسترى مى‏افزايد .الكافي ، جلد 6 ، صفحه 379 ، حديث 4 عن أبي عزيز المرادي ، الخصال ، صفحه 63 ، حديث 91 ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 203 ، حديث 1601 كلاهما عن فضيل بن عثمان ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 302 ، حديث 952 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 435 ، حديث 3 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 386**********الإمام عليّ عليه‏السلام :مَضغُ اللُّبانِ يَشُدُّ الأَضراسَ ، ويَنفِي البَلغَمَ ، ويَذهَبُ بِريحِ الفَمِ . امام على عليه‏السلام :جويدن كُنْدُر ، دندان‏ها را استحكام مى‏دهد ، بلغم را مى‏راند و بوى [بد] دهان را مى‏بَرَد .الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم‏السلام ، تحف العقول ، صفحه 101 ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 423 ، حديث 1441 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 443 ، حديث 2 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 386**********مكارم الأخلاق عن الإمام الصادق عليه‏السلام :أربَعَةُ أشياءَ تَجلُو البَصَرَ ويَنفَعنَ ولا يَضرُرنَ ، فَسُئِلَ عَنهُنَّ فَقالَ : السَّعتَرُ وَالمِلحُ إذَا اجتَمَعا . . . يَطرُدانِ الرِّياحَ مِنَ الفُؤادِ ، ويَفتَحانِ السُّدَدَ ، ويُحرِقانِ البَلغَمَ ، ويُدِرّانِ الماءَ ، ويُطَيِّبانِ النَّكهَةَ ، ويُلَيِّنانِ المَعِدَةَ ، ويُذهِبانِ الرِّياحَ الخَبيثَةَ مِنَ الفَمِ ، ويُصَلِّبانِ الذَّكَرَ . مكارم الأخلاق :امام صادق عليه‏السلام فرمود : «چهار چيز است كه ديده را جلا مى‏دهد و سود دارد و زيانى نمى‏آورد» . درباره آنها از او پرسيدند . فرمود : «آويشن و نمك كه چون در بر هم قرار گيرند . . . بادها را از دل برون مى‏رانند ، انسداد را مى‏گشايند ، بلغم را مى‏سوزانند ، آب را [در بدن] به جريان درآورند ، بوى دهان را خوش مى‏سازند ، معده را نرمى مى‏دهند ، بوهاى بد را از دهان ببرند و آلت را سفتى مى‏بخشند» . مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 416 ، حديث 1410 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 198 ، حديث 4. انظر تمام الحديث في : صفحه 332 ، حديث 1756 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 388 . براى ديدن كامل روايت ، ر .ك : ج2 ، ص333 ، حديث 1756 .**********الإمام الصادق عليه‏السلام :الكُحلُ يُعذِبُ الفَمَ . امام صادق عليه‏السلام :سرمه كشيدن ، دهان را تَر و تازه مى‏كند .الكافي ، جلد 6 ، صفحه 494 ، حديث 5 عن حمّاد بن عيسى ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 109 ، حديث 237 ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 95 ، حديث 11 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 388**********عنه عليه‏السلام :الكُحلُ بِاللَّيلِ يُطَيِّبُ الفَمَ ، ومَنفَعَتُهُ إلى أربَعينَ صَباحا . امام صادق عليه‏السلام :سرمه كشيدن در هنگام شب ، دهان را خوش‏بو مى‏كند ومنفعت آن تا چهل روز ، استمرارمى‏يابد .مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 109 ، حديث 239 ، طبّ الأئمّة لابني بسطام ، صفحه 83 وليس فيه ذيله ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 95 ، حديث 11 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 388**********مكارم الأخلاق عن الإمام الصادق عليه‏السلام :عَلَيكُم بِالكُحلِ ؛ فَإِنَّهُ يُطَيِّبُ الفَمَ ، وعَلَيكُم بِالسِّواكِ ؛ فَإِنَّهُ يَجلُو البَصَرَ . قالَ [ الرّاوي ] : كَيفَ هذا؟ قالَ : لِأَنـَّهُ إذَا استاكَ نَزَلَ البَلغَمُ فَجَلاَ البَصَرَ ، وإذَا اكتَحَلَ ذَهَبَ البَلغَمُ فَطَيَّبَ الفَمَ . مكارم الأخلاق :امام صادق عليه‏السلام فرمود : «بر شما باد سرمه ، كه دهان را خوش‏بو مى‏كند ؛ و بر شما باد مسواك ، كه ديده را جلا مى‏دهد» . [راوى] پرسيد : چگونه؟ فرمود : «زيرا چون مسواك زند ، بلغم فرو نشيند و در پى آن ، ديده جلا يابد ؛ و چون سرمه كشد ، بلغم برود و دهان ، خوش‏بو شود» .مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 111 ، حديث 246 ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 96 ، حديث 11 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 388**********الإمام الباقر عليه‏السلام :الاِكتِحالُ بِالإِثمِدِ يُطَيِّبُ النَّكهَةَ ، ويَشُدُّ أشفارَ العَينِ . امام باقر عليه‏السلام :سرمه كشيدن به اِثْمِد ، بوى را خوش مى‏سازد و مژه‏گاه‏ها را استحكام مى‏بخشد .الكافي ، جلد 6 ، صفحه 494 ، حديث 4 عن عبد اللّه‏ بن الفضل الهاشمي عن أبيه وعمّه دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 388**********رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :نَفَقَةُ دِرهَمٍ فِي الخِضابِ أفضَلُ مِن نَفَقَةِ دِرهَمٍ في سَبيلِ اللّه‏ِ ، إنَّ فيهِ أربَعَ عَشرَةَ خَصلَةً : يَطرُدُ الرّيحَ مِنَ الاُذُنَينِ ، ويَجلُو الغِشاءَ عَنِ البَصَرِ ، ويُلَيِّنُ الخَياشيمَ ، ويُطَيِّبُ النَّكهَةَ ، ويَشُدُّ اللِّثَةَ ، ويَذهَبُ بِالغَشَيانِ ، ويُقِلُّ وَسوَسَةَ الشَّيطانِ ، وتَفرَحُ بِهِ المَلائِكَةُ ، ويَستَبشِرُ بِهِ المُؤمِنُ ، ويَغيظُ بِهِ الكافِرُ ، وهُوَ زينَةٌ ، وهُوَ طيبٌ ، وبَراءَةٌ في قَبرِهِ ، ويَستَحيي مِنهُ مُنكَرٌ ونَكيرٌ . پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :خرج كردن يك درهم براى خضاب ، برتر از خرج كردن يك درهم در راه خداست . در خضاب كردن ، چهارده خاصيت است : باد (يا بو) را از گوش‏ها مى‏بَرَد ، تيرگى را از چشمان مى‏گيرد ، ديده را جلا مى‏دهد ، حفره‏هاى بينى را نرم مى‏كند ، بوى دهان را خوش مى‏سازد ، لثه را استحكام مى‏دهد ، حالت غش را از يان مى‏برد ، از وسوسه شيطان مى‏كاهد ، فرشتگان از آن شادمان مى‏شوند ، مؤمن از آن خرسند مى‏گردد ، كافر از آن به خشم مى‏آيد ، زينت است ، عطر است ، برائتى در قبر است ، و منكر و نكير از آن شرم مى‏كنند .الكافي ، جلد 6 ، صفحه 482 ، حديث 12 ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 1 ، صفحه 123 ، حديث 285 وج 4 ، صفحه 369 ، الخصال ،ص 497 ، حديث 1 ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 97 ، حديث 2 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 390 در بعضى از نسخه‏هاى خطى الكافى عبارت «الغثيان» آمده، و در برخى واژه «الغشيان» به معناى بدنهادى آمده . در برخى از نسخه‏هاى خطى كتاب من لا يحضره الفقيه «بالصنان» آمده كه به معناى «بوى بد زير بغل» است و سرانجام در برخى از نسخ همين كتاب نيز «بالضنى» آمده كه به معناى «ضعف و سستى» است .**********الإمام الصادق عليه‏السلام :الحِنّاءُ يَذهَبُ بِالسَّهَكِ ، ويَزيدُ في ماءِ الوَجهِ ، ويُطَيِّبُ النَّكهَةَ ، ويُحَسِّنُ الوَلَدَ . امام صادق عليه‏السلام :حنا كردن ، بدبويى عَرَق را از ميان مى‏بَرَد ، بر طراوت و تازگى چهره مى‏افزايد ، بوى دهان را خوش مى‏سازد و فرزند را نكو مى‏كند .الكافي ، جلد 6 ، صفحه 484 ، حديث 5 ، تهذيب الأحكام ، جلد 1 ، صفحه 376 ، حديث 1161 ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 1 ، صفحه 121 ، حديث 273 ، ثواب الأعمال ، صفحه 39 ، حديث 4 ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 89 ، حديث 7 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 390**********الإمام الصادق عليه‏السلام :كانَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم إذا أفطَرَ بَدَأَ بِحَلواءَ يُفطِرُ عَلَيها ، فَإِن لَم يَجِد فَسُكَّرَةٍ أو تَمَراتٍ ، فَإِذا أعوَزَ ذلِكَ كُلَّهُ فَماءٍ فاتِرٍ ، وكانَ يَقولُ : يُنَقِّي المَعِدَةَ وَالكَبِدَ ، ويُطَيِّبُ النَّكهَةَ وَالفَمَ ، ويُقَوِّي الأَضراسَ... . امام صادق عليه‏السلام :پيامبر خدا به هنگام افطار با حلوايى آغاز مى‏كرد و بدان ، روزه مى‏گشود . اگر حلوا نمى‏يافت ، با شكرينه‏اى ديگر يا چند دانه خرما ، و اگر اين نيز يافت نمى‏شد ، با آبِ نيم‏گرم. آن‏گاه مى‏فرمود : «معده و جگر را پاك مى‏كند ، دهان را خوش‏بو مى‏سازد و دندان‏ها را تقويت مى‏كند . . .» . الكافي ، جلد 4 ، صفحه 153 ، حديث 4 ، المقنعة ، صفحه 317 نحوه وكلاهما عن عبد اللّه‏ بن مسكان ، المصباح للكفعمي ، صفحه 835 . انظر تمام الحديث في ج1 ، صفحه 454 ، حديث 764 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 390 . براى ديدن كامل روايت ، ر .ك : ج1 ، ص455 حديث 764 . **********الكافي عن فرات بن أحنف :سُئِلَ أبو عَبدِاللّه‏ِ عليه‏السلام عَنِ الكُرّاثِ ، فَقالَ : كُلهُ ؛ فَإِنَّ فيهِ أربَعَ خِصالٍ : يُطَيِّبُ النَّكهَةَ ، ويَطرُدُ الرِّياحَ ، ويَقطَعُ البَواسيرَ ، وهُوَ أمانٌ مِنَ الجُذامِ لِمَن أدمَنَ عَلَيهِ . الكافى- به نقل از فرات بن اَحنَف: از امام صادق عليه‏السلام ، درباره تره پرسيدند. فرمود : «آن را بخور ؛ چرا كه در آن ، چهار ويژگى است : بوى دهان را خوش مى‏سازد ؛ بادها را [از بدن] مى‏راند ؛ بواسير را ريشه كن مى‏كند؛ و براى كسى كه بر [خوردن] آن مداومت ورزد ، مايه ايمنى از جذام است» .الكافي ، جلد 6 ، صفحه 365 ، حديث 4 ، الخصال ، صفحه 249 ، حديث 114 ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 315 ، حديث 2058 وفيه «يقمع» بدل «يقطع» ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 387 ، حديث 1303 عن الإمام الباقر عليه‏السلام نحوه ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 200 ، حديث 1 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 442**********الإمام الرضا عليه‏السلام :اُدخُلِ الخَلاءَ لِحاجَةِ الإِنسانِ ، وَالبَث فيهِ بِقَدرِ ما تَقضي حاجَتَكَ ، ولا تُطِل فيهِ ؛ فَإِنَّ ذلِكَ يورِثُ الدّاءَ الدَّفينَ . امام رضا عليه‏السلام :براى قضاى حاجت ، به آبريزگاه برو و در آن‏جا به همان اندازه كه قضاى حاجت كنى ، بمان و آن را به درازا مكشان ؛ چرا كه اين كار ، درد نهفته را در پى مى‏آورد .في بحار الأنوار : «يورث داء الفيل» . قال العلاّمة المجلسي قدس‏سره في توضيح الحديث : «حدوث داء الفيل لكثرة الجلوس على الخلاء لعلّه لحدوث ضعف في الرجلين يقبل بسببه الموادّ النازلة من أعالي البدن . وفي النسخ «داء الدفين» أي الداء المستتر في الجوف» (بحار الأنوار ، ج62 ، ص340) .طبّ الإمام الرضا عليه‏السلام ، صفحه 49 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 317 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 438 در بحار الأنوار به جاى «الداء الدفين ( درد نهفته در داخل انسان )» عبارت «داء الفيل (پاخره و پافيلى )» آمده است . علاّمه مجلسى ، در توضيح روايت مى‏گويد : به وجود آمدن پاخره در اثر زياد نشستن در آبريزگاه ، شايد به‏خاطر موادّى باشد كه از قسمت‏هاى بالاى بدن به طرف پاها سرازير شده و موجب ضعف و سستى آنها مى‏شود.**********الإمام الصادق عليه‏السلام :البَصَلُ يُطَيِّبُ النَّكهَةَ ، ويَشُدُّ الظَّهرَ ، ويُرِقُّ البَشَرَةَ . امام صادق عليه‏السلام :پياز ، دهان را خوش‏بو مى‏كند ، پشت را قوى مى‏سازد و پوست را نرمى مى‏دهد .الكافي ، جلد 6 ، صفحه 374 ، حديث 4 ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 330 ، حديث 2124 كلاهما عن درست وفيه «الفم» بدل «النكهة» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 248 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 484www.hadithcity.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image