تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اولا: انسان این توان و استعداد را دارد که با انجام اعمال مورد نظر الاهی، کمالاتی را کسب نموده و به جایی برسد که دارای تمام کمالات گردیده و به مقام انسان کامل نایل آید.ثانیا: نایل شدن به مقام انسان کامل، بدین معنا نیست که آنهایی که بدین مقام رسیدهاند، حالات گوناگونی نداشته باشند.از دیدگاه ما و بسیاری از مسلمانان، امام علی(ع) اسوه و الگوی مسلمانان و حائز مقام انسان کامل است، اما حالات مختلفی دارد؛ یعنی گاهی درد کشیدن تیر از پایشان را احساس نمیکنند و گاهی نیز در حال نماز، صدای فقیر را شنیده و انگشتر خویش را به ایشان میبخشند.ثالثا: آنچه در نکتهی دوم بیان شد، گویای این مطلب است که حالت معنویت امام علی(ع) در حالت نخستین بسیار بالاتر از حالت دوم است، اما در این موضوع حرف دقیقتری هم وجود دارد.عرفا میگویند انسان میتواند به جایی برسد که جامع بین ملک و ملکوت گردد؛ یعنی میتواند در عین توجه به ملکوت و خدا، به مسائل ملکی و دنیایی نیز توجه داشته باشد؛ از این جهت آنها حالت دوم حضرت علی(ع) را بالاتر از حالت نخستین میدانند؛ چرا که آنحضرت در این حالت به جهت دارا بودن مقام والای انسانی و اشرافیت کامل، معرفتی که از آن به مقام جمع سالم تعبیر میکنند، هم نظر به خدا داشت و هم به ماسوی الله؛ یعنی در عین اینکه مشغول به خدا است، مشغول به ماورا هم میباشد، نه اینکه از خدا غافل است و به فقیر توجه کرده، بلکه آنچنان توجهاش به خدا، کامل است که در آنحال، تمام عالم را میبیند. از این جهت این مقام بالاتر از حالتی است که فقط غرق در معنویت و خدا است و درد کشیدن تیر را احساس نمیکند. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.