تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
قبل از پاسخگویی به این سؤال بیان چند امر ضروری می باشد : 1)- اگر چه سخن از وجوب تقلید از اعلم در دنیای کنونی که دنیای تخصصهاست بی هیچ شک و شبهه ای مورد قبول همگان است اما عقل آدمی حکم می کند در جایی که انسان نسبت به مسأله ای علم ندارد و یا علم او به حد تخصص نرسیده، از کسی که در آن مسأله تخصص لازم را داراست حرف شنوی داشته باشد مثلا اگر بدانیم فلان پزشک از همه پزشکهای زمان خود حاذق تر است قطعا بدنبال او خواهیم رفت ، حال اگر این مسأله مورد نظر ما از اهمیت بیشتری برخوردار باشد اهمیت مراجعه به متخصص و اعلم در آن مسأله بیشتر هویدا خواهد گشت. 2)- اکثر مراجع عظام در این مسأله که “آیا تقلید از اعلم واجب است یا نه” فرمودند: “تقلید از اعلم واجب است” [i] و اگر شناختن اعلم مشکل باشد باید از کسی تقلید کرد که گمان به اعلمیت او می رود. [ii] اعلم کسی است که در فهمیدن حکم خداوند متعال از همه مجتهدین عصر خود عالمتر و استادتر باشد. 3)- تغییر مرجع تقلید فقط در صورتی جایز است که مجتهد دوم عالم تر از مجتهد اول “که فعلاً مرجع تقلید است” باشد و در غیر اینصورت انسان نمی تواند خود را تغییر دهد. [iii] 4)- شناختن مجتهد اعلم سه راه دارد: الف: خود انسان اهل علم باشد یعنی در علوم حوزوی تحصیل کرده باشد و بتواند اعلم را تشخیص دهد. ب: دو نفر عادل عالم مجتهدی را بعنوان اعلم معرفی کنند در صورتی که دو نفر عالم عادل دیگر آن مجتهد را غیر اعلم ندانند. ج: اعلمیت مجتهدی شیوع پیدا کند یعنی در بین اهل علم شایع شود که فلان مجتهد اعلم است. [iv] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.