محمدبن عبدالوهاب و صحابه /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه محمدبن عبدالوهاب درباره صحابه چیست؟


وهابیون دائما از آیات قرآن استفاده می‌کنند که آیه 100 سوره توبه ، آیه آخر سوره فتح و غیره به اینکه صحابه چنین و چنان هستند،خدا از ایشان راضی شده،همه بهشتی هستند!!لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ.سوره فتح آیه18وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِ‌ینَ وَالْأَنصَارِ‌ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّ‌ضِیَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَرَ‌ضُوا عَنْهُ سوره توبه آیه100 محمدبن عبدالوهاب در مورد صحابه می گوید: الذین قال الله فیهمصحابه آن کسانی هستند که در حقشان گفته شده است:یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا کَلِمَةَ الْکُفْرِ وَکَفَرُوا بَعْدَ إِسْلَامِهِمْ.سوره توبه آیه 74أما سمعت آیا نمی شنوی؟الله کفرهمخدای عالم صحابه را تکفیر کرده است.بکلمةیک جمله گفتند بودند.مع کونهم فی زمن رسول اللهبا اینکه این صحابه در زمان پیامبر بودند.ویجاهدون معهدر رکاب پیامبر می‌جنگیدند.ویصلون ویزکون ویحجونپشت سر پیامبر نماز می‌خواندند و زکات می‌دادند و حج می‌رفتند.ویوحدونموحد بودند.کشف الشبهات، ص39 دارالایماناین عبارت محمدبن عبد الوهاب است،شما که اعتقاد دارید قرآن صحابه را بهشتی می داند،آیا از این واضح تر می‌خواهید ضد قرآن گفته باشد؟ از این روشن تر توهین به صحابه کرده باشد؟عبارت وهابی رو دقت کنید:صحابه،کسانی بودند که قرآن را به ما رساندند،جهاد نمودند،چنین و چنان بودند،اما آقایون(یعنی شیعیان)این گل های باغ اسلام رو کافر و مرتد می دانند!حال عبارت محمدبن عبدالوهاب (که گل های باغ آقایان را کافر می داند) را در کنار این مطلب وهابیون بگذارید و ببینید که کدام راست می گوید و کدام دروغ؟آیا این مطلب محمدبن عبدالوهاب،مخالف قرآن است یا موافق قرآن؟ اگر موافق قرآن است؛ پس بخشی از صحابه کافر شدند، و اگر مخالف قرآن است، محمدبن عبد الوهاب شما،دروغ گفته و مخالف قرآن حرف زده!اما بد نیست یک سری به صحیح بخاری هم بزنیم،به مطالب جالبی برخورد خواهیم کرد1- اصحاب و تبعیت از یهود و نصاری6889حدثنا محمد بن عبد العزیز حدثنا أبو عمر الصنعانی من الیمن عن زید بن أسلم عن عطاء بن یسار عن أبی سعید الخدری عن النبی صلى الله علیه وسلم قال لتتبعن سنن من کان قبلکم شبرا شبرا وذراعا بذراع حتى لو دخلوا جحر ضب تبعتموهم قلنا یا رسول الله الیهود والنصارى قال فمنابوسعید خدری می گوید:رسول خدا(ص)فرمود:به درستی که وجب به وجب و ذراع به ذراع روش کسانی که قبل از شما بودند را پیروی خواهید کرد،اگر چه داخل لانه سوسماری رفته باشند!گفتیم یا رسول الله! منظورت یهود و نصاری است؟فرمود:پس کی؟ صحیح بخاری کتاب الاعتصام ح7320.2-اصحاب و بازگشت به دوران کفر و جاهلیتیُؤْخَذُ بِرِجَالٍ مِنْ أَصْحَابِی ذَاتَ الْیَمِینِ وَذَاتَ الشِّمَالِ فَأَقُولُ أَصْحَابِی فَیُقَالُ إِنَّهُمْ لَمْ یَزَالُوا مُرْتَدِّینَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ مُنْذُ فَارَقْتَهُمْفردای قیامت صحابه من را از راست و چپ می گیرند و من عرضه می دارم که اینها صحابه من هستند، گفته می شود از روزی که تو از آنها جدا شدی، ‌اینها به ارتداد و دوران جاهلیت برگشتند.صحیح بخاری ج2ص 490 حدیث 3447 المطبعه السلفیه3- اعتراف صحابه به بدعت گزاری بعد از رسول الله ص:3852 - حَدَّثَنِی أَحْمَدُ بْنُ إِشْکَابٍ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَیْلٍ عَنْ الْعَلَاءِ بْنِ الْمُسَیَّبِ عَنْ أَبِیهِ قَالَ لَقِیتُ الْبَرَاءَ بْنَ عَازِبٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا فَقُلْتُ طُوبَى لَکَ صَحِبْتَ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَبَایَعْتَهُ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَقَالَ یَا ابْنَ أَخِی إِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا أَحْدَثْنَا بَعْدَهُمن(علاءبن مسیب از پدرش) رفتم خدمت براء بن عازب و گفتم: خوشا به حالت! تو توفیق و سعادت صحابه پیامبر اکرم (ص) را به دست آوردی و در زیر شجره رضوان در صلح حدیبیه با پیامبر اکرم (ص) بیعت کردی. براء می‌گوید: ای برادر زاده ام! تو خبر نداری که ما چه بدعت هایی بعد از پیامبر اکرم (ص) گذاشتیم.صحیح البخاری، ج3، ص130- حدیث4170 کتاب المغازی، باب غزوة الحدیبیة المطبعه السلفیه4- از صحابه کسی نجات پیدا نمی کند مگر به اندازه همل نعم:6099-عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَیْنَا أَنَا قَائِمٌ إِذَا زُمْرَةٌ حَتَّى إِذَا عَرَفْتُهُمْ خَرَجَ رَجُلٌ مِنْ بَیْنِی وَبَیْنِهِمْ فَقَالَ هَلُمَّ فَقُلْتُ أَیْنَ قَالَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهِ قُلْتُ وَمَا شَأْنُهُمْ قَالَ إِنَّهُمْ ارْتَدُّوا بَعْدَکَ عَلَى أَدْبَارِهِمْ الْقَهْقَرَى ثُمَّ إِذَا زُمْرَةٌ حَتَّى إِذَا عَرَفْتُهُمْ خَرَجَ رَجُلٌ مِنْ بَیْنِی وَبَیْنِهِمْ فَقَالَ هَلُمَّ قُلْتُ أَیْنَ قَالَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهِ قُلْتُ مَا شَأْنُهُمْ قَالَ إِنَّهُمْ ارْتَدُّوا بَعْدَکَ عَلَى أَدْبَارِهِمْ الْقَهْقَرَى فَلَا أُرَاهُ یَخْلُصُ مِنْهُمْ إِلَّا مِثْلُ هَمَلِ النَّعَمِپیامبر ص فرمود:من، فردای قیامت در کنار حوض ایستاده ام و تعدادی از صحابه می خواهند نزد من بیایند، ولی آنها را از طرف حوض بر می گردانند به سوی دیگر. گفتم: اینها را کجا می برید؟ می‌گویند: به خدا قسم! اینها را به سمت آتش جهنم می بریم. عرضه می کنم: مگر اینها چه کار کرده اند؟ خطاب می آید:اینها بعد از تو مرتد شدند و بدعت‌ها گذاشتند و به دوران جاهلیت برگشتند. سپس گروه دیگری را اینگونه به سمت آتش می برند.می گویم: اینها را کجا می برید؟ می‌گویند: به خدا قسم! اینها را به سمت آتش جهنم می بریم. عرضه می کنم: مگر اینها چه کار کرده اند؟ خطاب می آید:اینها بعد از تو مرتد شدند و بدعت‌ها گذاشتند و به دوران جاهلیت برگشتند.، و از اینها هیچکس از آتش نجات پیدا نمی کند، مگر به اندازه هَمَل نعم.صحیح بخاری حدیث6099(همل نعم یعنی:چهارپایان بازیگوشی که معمولا از گله جدا می شوند و مشغول بازیگوشی هستند و سرگردان می‌شوند و این نشان قِلَّتْ و کمی تعداد آنهاست)اشکال وهابیون بر این حدیث:توجیهشان این است که در روایت آمده:بینا انا قائم، فإذا زمرة«زمره» یعنی یک گروه و طائفه کوچک، و پیامبر اکرم (ص) 120 هزار صحابه داشت منظور از «زمره»، گروه کوچکی است از صحابه، نه تمام صحابهپاسخ:در صحیح بخاری، ج7، ص40 حدیث 6542 روایتی را می آورد در رابطه با اینکه «زمره» چقدر است. روایت از ابوهریره است که می‌گوید پیامبر ص فرمود:یَدْخُلُ الْجَنَّةَ مِنْ أُمَّتِی زُمْرَةٌ هُمْ سَبْعُونَ أَلْفًاگروهی از أمت من که آمارشان 70 هزار نفر است، وارد بهشت خواهند شد5- ابن کثیر دمشقی ـ از استوانه‌های علمی وهابیت ـ از عایشه نقل می‌کند:لما قبض رسول الله صلى الله علیه و سلم إرتدت العرب قاطبة و اشرأبت النفاق.تمام عرب‌، بعد از رحلت پیامبر (ص) مرتد شدند و نفاق میان مردم برخاست.البدایة و النهایة لإبن کثیر ج9ص422 للطباعه و النشر و التوزیع والاعلانما می گوییم سه نفر حداقل سالم ماندند،اما ام المومنین عایشه می گوید:نخیر،همه مرتد شدند!!6- به صحابی رسول خدا(ص) ، أبو سعید خُدری گفتند:هنیئا لک برؤیة رسول الله صلی الله علیه و سلم و صحبته!خوشا به حالت که پیامبر (ص) را دیدی و جزء صحابه پیامبر (ص) بودی.گفت:إنک لا تدری ما أحدثنا بعده.تو خبر نداری که ما صحابه بعد از پیامبر چه بدعت‌هایی را گذاشتیم.الإصابة فی تمییز الصحابة لإبن حجر العسقلانی، ج4، ص167 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image