تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
الذریعه مهمترین معرف آثار مکتوب شیعه است که از مراحل تدوین آن حدود پنجاه سال می گذرد. این رساله به ترتیب و تنظیم گزیده هایی از این آثار در محدوده مجلدات ۱ تا ۱۰ آن پرداخته است. روایات منسوب به پیامبر (ص)، امام علی (ع)، امام سجاد(ع)، حضرت رضا(ع)، و نیز اصول نگاشته شده توسط اصحاب ائمه (ع)، امالیها، اربعینیات، جوامع حدیثی متقدم و متاخر و کتب درایه گزینش و تنظیم نموده و مواردی را بر آن افزوده و بخشی از اطلاعات ارایه شده توسط آقا بزرگ را با دیگر پژوهشها مقایسه نموده است.[1]
مصنفات شیعه؛ ترجمه و تلخیص الذریعه الی تصانیف الشیعه، تألیف شیخ آقا بزرگ تهرانی [در شش مجلّد] به اهتمام محمّد آصف فکرت، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی [مجلّدات اوّل تا چهارم] 1373 [مجلّدات پنجم و ششم زیر چاپ] وزیری، گالینگور.
ارزش و اهمیّت کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه که یک دائرة المعارف بزرگ کتابشناسی است بر اهل تحقیق پوشیده.
شادروان علامه شیخ آقابزرگ تهرانی بیشتر سالهای عمر عزیز و با برکت خویش را در راه تألیف این کتاب طبقات اعلام الشیعة وقف کرد. الذریعه به زبان عربی تألیف و مکرّر در ایران و برخی از کشورهای دیگر چاپ شده است.
متن عربی «الذریعة» در بیست و شش مجلد است که مجلد بیست و ششم مستدرکات مؤلف را تشکیل میدهد و مجلد نهم خود چهار جلد است که به این ترتیب شماره مجلدات الذریعه به بیست و نُه مجلد میرسد.
مدتها بود که پژوهشگران به ترجمه تلخیص شدهای به فارسی از کتاب «الذریعة» احساس ضرورت میکردند که انتشار مصنّفات شیعه براساس همین نیاز صورت گرفته است.
البته تمام مطالب مندرج در «الذریعه» مفید و متضمن معلومات و اطلاعات مغتنمی در کتابشناسی و علم الرجال است؛ اما بنیاد پژوهشهای اسلامی با توجه به احساس نیازمندی به یک مجموعه فارسی کم حجم و در بردارنده ضروریترین اطلاعات موجود کتابشناسی در «الذریعه» به ترجمه و تلخیص آن اقدام کرد. مصنفات شیعه این اطلاعات ضروری را به ترتیبی سهل الوصول در بردارد.[2]
.[1]http://www.hawzah.net/Hawzah/Thesiss/ThesisView.aspx?LanguageID=1&ThesisID=71860&SearchText=الذریعه%20مهمترین
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.