تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

از ديدگاه قرآن ويژگي هاي بهشت و بهشتيان، چيست؟


قرآن كريم در مقام ترسيم چهره و ويژگي هاي بهشت و بهشتيان آيات فراواني را اختصاص داده است؛ مانند: 1 – باغ هاي طرب انگيز كه زير درختان آن نهرها جاري است. اين بيان حدود 70 بار در قرآن آمده است. 2 – درختان و سايه هاي آن مانند ميوه هايش هميشگي است: «أُكُلَها دائِم وَظِلُّها». رعد/35. 3 – فرشتگان بر بهشتيان وارد مي شوند و سلام و تحيت مي گويند. رعد/23. 4 – لباس هاي آنان از حرير و پرنيان است. 5 – بر تخت ها تكيه زده، نه آفتاب سوزان مي بينند و نه سرما. 6 – سايه درختان بهشتي بر سر بهشتيان و ميوه هايش در دسترس آنان است. 7 – ساقيان زيبارو و حوريان با جام هاي سيمين و بلورين بر آنان دور مي زنند. 8 – شراب هايي مي نوشند كه طبعش چون زنجبيل و عطرآگين است. 9 – چشمه سلسبيل در آن جاست. 10 – جهاني است بزرگ و كشوري است پرنعمت. 11 – لباسشان از استبرق و دست بندهايشان نقره فام است. 12 – ساقي شرابشان پروردگار، و شرابشان طاهر و پاك است. دهر/12 ـ 21. 13 – در رخسارشان شادماني نعمت هاي بهشتي پديدار است. 14 – شرابشان ناب و سر به مهر و دست نخورده است. 15 – تركيب طبع آن شراب اين كه به مشك مهر كرده اند و از عالم بالا است: «وَمِزاجُه مِنْ تَسْنيم».مطففين/24 ـ 27. تذكر: برخي از چشمه هاي بهشتي خالص و ناب است، مانند چشمه تسنيم و برخي از چشمه ها مزيجي و امتزاجي از تسنيم دارد مانند چشمه رحيق. 16 – آب هاي بهشت هيچ گاه گنديدده نمي شود و طعمش تغيير نمي كند. 17 – نهرهايي از شراب ناب كه براي نوشندگان لذت بخش است و چشمه هايي از شير كه طعمش تغيير نيابد و چشمه هايي از عسل مصفا در آن جاست. محمد/15. 18 – جايگاه امن، امان و سلامتي است. انعام/127. 19 – در آن جا براي بهشتيان از همه ميوه ها به اضافه لطف و بخشش پروردگارشان هست. محمد/15 و آنچه كه انسان بخواهد و چشم ها را به شوق و لذت اندازد مهياست و انسان در آن جاويد باشد: «وفيها ما تَشْتَهيه الأَنفُس وَتَلِذُ الأَعْينَ وأَنتُم فيها خالِدون». زخرف/71. گفتني است قران در اوصاف بهشت و همچنن در ويژگي هاي جهنم، به بيان آن دسته از مطالبي كه براي همگان قابل ادراك است پرداخته، با بيان نمونه هايي كه در اين جهان وجود دارد مطلب را نزديك ساخته است وگرنه، نظام آخرت با نظام دنيايي تفاوت اساسي دارد و واژه دنيايي توان تفسير كنه آن را ندارد؛ آن سان كه جنين در رحم مادر توان درك واقعيت هاي خارج از رحم را ندارد. از اين رو قرآن در موارد زياد به مثال و نمونه اكتفا كرده، مي فرمايد: «مَثَلَ الجَنه الَّتي وُعِدَ المُتَقوُن تَجري مِن تَحتِهَا الأَنهار» رعد/35. و «مَثَلَ الجَنَّه الَّتي وُعِد المُتَقوُن فيها آنهار مِن ماء غَير اسِن...» محمد/15. وگرنه نعمت هايي فراهم آورده است كه از دست رس فهم و ادراك بشر خارج و خرد را توان تعقل آنها نيست، بلكه هيچ كس بر آنها آگاه نيست: «فَلا تَعْلَم نَفس ما أَخفي لَهُم مِن قُرَّه أَعْيُن جَزاء بِما كانوُا يَعمَلون» سجده/17. هيچ كس نمي داند كه پاداش نيكوكاريش چه نعمت ها و لذت هاي روشني بخش دل و ديده است و در عالم غيب براي او چه ذخيره شده است. با اين كه مي دانيم قرآن مقام و مرتبه رضا و خشنودي خداوند را نسبت به بسياري از مقام ها برتر به شمار آورده است: «وَ رِضوانٌ مِنَ الله أكبر ذلِك هُو الفَوز العَظيم». توبه/72. بنابراين، نعمت ها و لذت هاي بي نهايت كه روشني بخش دل و ديده است به مراتب بايد برتر از مقام رضا باشد. eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image