تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
پرسش را در دو بخش پاسخ خواهيم گفت:1. ماهيت و گسترهى مرگ به هنگام قيامت2. كسانى كه از آن استثنا شدهاند.بخش اول:از نظر قرآن كريم، مرگ هر چيزى هنگامى است كه "اجل" آن شىء فرا برسد و از آن رو كه همهى موجودات داراى "اجل" هستند، در نتيجه همگان را - چه انسان و چه غير انسان - مرگى خواهد بود.اجل تعيين شده هر چيزى نزد خداوندى است كه باقى و فنا ناپذير است و مرگ، "انتقال از حياتى فانى به زندگى باقى و جاويدان نزد خداوند" است. مرگى كه همهى موجودات را فرا مىگيرد در هنگام قيامت فرا خواهد رسيد و در حقيقت، قيامت، عرصهى حضور همگان نزد خداونداست.قرآن منشأ چنين رخدادى را نواخته شدن و دميدن در "شيپورى" مىداند كه بار اول، سبب ميراندن و بار دوم، سبب زنده نمودن خواهد بود. از اين رو دستهاى از آيات و روايات، حاكى از برچيده شدن بساط آسمان ها و زمين، و دستهاى بيانگر فانى گشتن همه ی موجوداتىاند كه در آنها به سر مىبرند، و دستهاى ديگر گوياى ورود همهى خلايق فانى گشته به قيامت كه تجلى گاه حيات ابدى است.با مطالعهى اين آيات و روايات فهميده مىشود كه آسمانها و زمين و عالم برزخ و نيز همهى كسانى كه در آنها هستند حتى حاملان عرش و ملائكه ی مقرب پروردگار (جبرئيل و ميكايل و ملك الموت و اسرافيل) از حوادث هولانگيز و عظيم دو نفخه؛ يعنى مرگ فراگير و حشر همگانى، در امان نيستند.بخش دوم: آيات و روايات پيش گفته و مانند آنها كه همگى بيانگر اين پديدهى بزرگاند، علاوه بر مطالب فوق، روشنگر خصوصيات كسانى هستند كه از هراس و رنجهاى طاقت فرساى دو نفخه استثنا شدهاند و به دور از همهى اين اتفاقات در امن و امان به حيات خود ادامه مىدهند. طبق بيان قرآن آنان داراى دو خصوصيت كلى هستند، اين دو امر در واقع يك چيز است به دو تعبير:1. داشتن حسنهاى محض و مطلق و پيراسته از هر گونه سيئه و پليدى.2. خالص بودن و بنده مخلص خدا شدن.آنان انسانهايى هستند كه در دنيا، در اثر مجاهدت و رياضت در راه خداوند، هم از تعلقات دنيا و صورتهاى مثالى و قالبهاى برزخى رهيده و هم به حساب خود رسيدهاند و يكسره به بهشت ذات و لقاى پروردگار خود بار يافته اند. در نتيجه، نه توقفى در برزخ دارند و نه رنجهاى قيامت دامنگير آنان مىگردد. در حقيقت، آنان تبلور "موتوا قبل أن تموتوا" هستند.مصداق كامل و حقيقى اين عده همان چهارده معصوم (ع) مىباشند. گرچه انبيا و اولياى الاهى و انسانهايى كه عارف و دوستدار و پيراسته از دشمنى به مقام ولايت اين چهارده ذوات نورانى هستند، به حسب درجاتى كه دارند، نيز مصداق افراد استثنا شدهى از تبعات دو نفخه هستند و خواهند بود.منبع: http://farsi.islamquest.net .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.