وهابیت و لعن آل امیه /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

شما در زیارت عاشورا لعن بر آل امیه و آل مروان می کنید در حالی که در جمع آنان افراد خوب نیز وجود دارد چرا شما همه را لعن می کنید؟


اولا: همانطور که علامه میرزا ابوالفضل تهرانی صاحب شفاء الصدور (در شرح زیارت عاشورا) بیان کرده اند، منظور از بنی امیه در زیارت عاشورا که مورد لعن قرار گرفته اند آنها هستند که در غصب خلافت و اطفاء نور خدا و دشمنی با آل محمد (ص) به عنوانی دست داشتند یا راضی بودند، که در آن عصر اکثریت آنها چنین بودند، بنابراین مانعی ندارد که اندکی از آنها از عمومیت لعن استثناء شده باشند.( اقتباس از شفاء الصدور، ص 253-258) و کسانی که استثنا شده اند دیگر جزء بنی امیه حساب نمی شوند تا لعن شامل آنها شود به طور مثال: فردی است از بنی‌امیه به نام سعد بن عبد الملک که از اولاد مروان است و امام باقر به او لقب سعدالخیر دادند. روزی سعد بر آنحضرت وارد شد در حالی که همچون مادر فرزند از دست داده گریه می‌کرد، حضرت از او علت گریه را جویا شدند پاسخ داد: چگونه گریه نکنم و حال این که من از شجره ملعونه هستم، حضرت به او فرمودند: تو از بنی‌امیه نیستی تو از ما هستی تو مگر قرآن نخواندی و این آیه شریفه را نشنیدی که از قول حضرت ابراهیم حکایت می‌کند که فرمود «فمن تبعنی فانه منی»( سوره ابراهیم، آیه 36) آن که از من پیروی کند از من است.( شیخ مفید، اختصاص، مؤسسه الاعلمی، بیروت، تحقیق علی‌اکبر غفاری، 1402، ص 85)ثانیا: لعن بنی‌امیه تنها در زیارت عاشورا نیست بلکه در قرآن و و احادیث شیعه و سنی نیز آمده است؛ مثلا خداوند در سوره اسراء آیه 60 می فرماید: « و ما جعلنا الرؤیا التی اریناک الا فتنةً للناس و الشجرة الملعونه فی‌القرآن و نخوفهم فما یزید الا طغیاناً کبیراً»بسیاری از مفسران و دانشمندان اهل سنت من جمله؛ فخر رازی، آلوسی، سمعانی و قنوجی و بخاری در تفسیر این آیه نقل کرده‌اند که پیامبر اکرم در خواب دید، بنی‌امیه مانند بوزینگاه از منبر او بالا می‌روند و از این مطلب خیلی ناراحت شد و فرمود: «بنی‌امیه شجره ملعونه هستند».(تفسیر فخر رازی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ج 7، ص 360، 361، و آلوسی بغدادی، تفسیر روح المعانی، دار احیاء التراث العربی بیروت، ط 4، 1405 هـ، ج 15، ص 107، سمعانی، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق ابی‌تمیم و ابی‌بلال، دارالوطن ریاض، 1418 هـ، ج 3، ص 254، قنوجی بخاری، فتح البیان، مکتبه العصریه، بیروت، ط دوم، 1415 هـ، ج 7، ص 415)و بسیاری از علمای شیعه مانند شیخ طوسی، طبرسی، صاحب منهج الصادقین، شبّر و علامه طباطبایی و... نیز بر همین قول هستند. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image