تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
اهميت علم و دانش و فضيلت كسب دانش بر كسي پوشيده نيست. در جاي جاي متون اسلامي ميتوان مطالب فراواني پيرامون دانش، مشاهده نمود كه دليل بر توجه خاص اسلام در اين زمينه ميباشد. قرآن ميفرمايد: «آيا كساني كه ميدانند با كساني كه نميدانند برابرند؟» پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ كسب دانش را بر هر مسلماني واجب و لازم ميدانند. امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ شرافت مؤمن را در آگاهي او ميدانند. اقسام علوم: دانشها را طبق معيارهاي مختلفي ميتوان تقسيم بندي نمود. از جمله اين تقسيم بنديها ميتوان به علوم اخروي و علوم دنيوي اشاره نمود. و يا تقسيم بندي به علوم دانشگاهي و علوم حوزوي. علومي كه مستقيماً با دين مرتبطند، و به عنوان علوم الهي معروفند، والاترين و برترين علوم ميباشند. علم دين چون با سعادت انسانها در دنيا و آخرت مرتبط است و موجب رسيدن انسان به سعادت واقعي ميگردد، شريفترين و والاترين علوم ميباشد. اما اين مطلب به اين معني نيست كه كسب علوم ديگر فضيلتي ندارد و نميتواند ارزشمند واقع گردد. در تقسيم بندي علوم، نيت و قصد دانشجو معيار ميباشد. يعني اگر قصد و هدف ما در كسب دانش، رسيدن به دنيا باشد، آن علوم دنيايي محسوب ميگردد و اگر مقصد و نيت ما رسيدن به مقامات اخروي باشد، علوم اخروي محسوب ميگردد. طبق فرمودة شهيد مطهري، همة دانشهايي كه در خدمت اسلام و مسلمين باشد و به رشد علمي و ديني و فرهنگي جامعة اسلامي كمك كنند، علوم ديني به حساب آمده و فراگيري آنها مورد تأكيد و سفارش و احترام اسلام است. در حقيقت آنچه كه مهم است خلوص نيت و الهي بودن انگيزة تحصيل ميباشد. بله، در ارزشگذاري تحصيل علم و دانش اندوزي، نقش عمده بر عهدة نيت دانشجو است. هر دانشي كه در آن نيت الهي لحاظ شود و موجب رشد علمي و ديني و فرهنگي جامعة اسلامي گردد، مورد سفارش اسلام ميباشد، حال چه آن علوم در حوزه آموخته شود و چه در دانشگاه. حتي در زمينههايي كه ضرورت جامعه و نياز جامعه اقتضاء كند، يادگيري علم در آن زمينهها واجب ميگردد. يعني هر كس بتواند و استعداد لازم را داشته باشد، بايد در آن رشته تحصيل نمايد تا نياز جامعه را برآورده نمايد. مثلاً وقتي جامعه نياز به پزشك متخصص دارد، بر كساني كه استعداد تحصيل در آن رشته را دارند واجب است كه در آن رشته به تحصيل بپردازند. و در صورتي كه افراد به اندازة كافي در آن رشته تحصيل نمودند، ديگر وجوب برداشته ميشود. دوست گرامي، در مورد تصميم شما به انصراف از دانشگاه چند نكته راعرض ميكنم: 1. شايد انصراف شما به خاطر اين است كه مي خواهيد با پرداختن به درسهاي حوزوي، بيشتر به اسلام خدمت كنيد و بيشتر به خداوند نزديك گرديد. در اين صورت توجه داشته باشيد كه خدمت به اسلام و نزديكي به پروردگار، فقط منحصر به حوزه نميباشد. شما ميتوانيد با نيت خالص به تحصيلات خود ادامه دهيد و دانش خود را در راه خداوند و خدمت به خلق خدا بكار بگيريد. 2. اين نكته را در نظر داشته باشيد كه در حوزه دروس مختلفي تحصيل ميگردد. غير از منطق و فلسفه، دروسي مانند فقه، عقايد، ادبيات عرب و ... جزو دروس مهم حوزه ميباشد. پس صرف علاقه به فلسفه و منطق نبايد تنها شاخص انتخاب شما قرار بگيرد. در غير اين صورت ممكن است دروس ديگر، باعث كسالت و زده شدن شما از حوزه گردد. روش تحصيل در حوزه هر طلبه به اندازة استعداد و توان خويش به دروس حوزه ميپردازد. معمولاً طلبهها به طور متوسط در روز حدود 7 يا 8 ساعت براي درس خود وقت صرف ميكند. (حدود چهار ساعت كلاس بعلاوة مباحثه و مطالعه). البته برخي كمتر يا بيشتر از اين مقدار نيز وقت صرف دروس مينمايند. دروسي هم كه در حوزه به عنوان مقدمات تحصيل ميگردد، عبارتند از: ادبيات عرب شامل صرف، نحو و بلاغت، احكام، عقايد، اخلاق، تاريخ، منطق. شما اگر بخواهيد درسهاي حوزه را به صورت غير حضوري مطالعه نمائيد، بهتر است به يكي از حوزههاي نزديك مراجعه نموده و از مواد درسي و كتابهاي درسي و مقررات فعلي حوزه آگاهي دقيق يابيد. دوست عزيزم، از نامة شما بر ميآيد كه دليل انصراف شما از دانشگاه به خاطر اين نميباشد كه به دروس حوزي به صورت تمام وقت بپردازيد. به عبارت ديگر، براي تحصيل غير حضوري درسهاي حوزه، نيازي به انصراف از دانشگاه نميباشد. چند راه به عنوان پيشنهاد ارائه ميدهيم. اميدآن كه رهگشاي مشكل شما واقع گردد: 1. اگر قصد ورود به حوزة علميه را داريد، و مي خواهيد به صورت تمام وقت به تحصيل حوزوي بپردازيد، قبل از انصراف، به يكي از مراكز حوزوي مراجعه نمائيد و ضمن دريافت فرم ثبت نام، از شرايط ثبت نام و زمان آزمون ورودي آگاهي يابيد. چه بسا شما از رشتة خود انصراف بدهيد و بعد از گذشت مهلت ثبت نام مراجعه نمائيد و يا شرايط ثبت نام را نداشته باشيد. و اين كار باعث سرگرداني شما بگردد. 2. در صورتي كه تصميم به تحصيل غير حضوري داريد، بهتر است اين كار را در كنار تحصيلات دانشگاهي و به صورت سبك شروع كنيد. درحال حاضر حوزة علميه، روشي بنام تحصيل غير حضوري ندارد. اما اگر شخصي تا اندازهاي دروس حوزه را قبلاً خوانده باشد و قصد ورود به حوزه را داشته باشد، طبق شرايطي از وي امتحان ميگيرند و وي ميتواند ادامة تحصيل را در حوزه به صورت رسمي ادامه دهد. البته اين قانون مربوط به حال ميباشد و هيچ تضميني نيست كه سالهاي آتي نيز چنين قانوني اجرا گردد. 3. با توجه به علاقة شما به رشتة دانشگاهي خود و علاقة به دروس خاصي از حوزه، بهترين پيشنهاد بنده در شرايط فعلي شما اين است كه در كنار تحصيل خود، به مطالعه كتابهاي منطق و فلسفه با همان وضعيت غير حضوري بپردازيد و ببينيد آيا امكان اين كار هست؟ علاقهتان به اين دروس همچنان باقي ميماند؟ و ... طرز تهيه لوح فشردة اين دروس را از حوزههاي علميه شهر ري بپرسيد. اگر آنجا نداشتند ميتوانيد از CD فروشيهاي قم كه كم هم نيستند تهيه كنيد. برادرم اگر در كنار تحصيل به تزكيه و زدودن دل از زنگار گناه بپردازيد، و به آنچه كه ميدانيد عمل نمائيد، خداوند تبارك و تعالي آگاهي و فهم شما را بالا ميبرد و بهترين راهها را پيش روي شما قرار ميدهد. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.