تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا تمام افرادی که در جهنم وجود دارند، پس از سپری شدن مقدار عقوبت خود به بهشت می‌روند یا همیشه در آتش می‌سوزند؟


همه کسانی که وارد جهنم می‌شوند، برای همیشه در جهنم نخواهند بود و تنها عده خاصی (مانند کافران) برای همیشه در جهنم خواهند بود.مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج 6، ص 483. در آیات قرآن مجید افراد یا گروه‌های مختلفی - بالخصوص - به عنوان کسانی که همیشه در عذاب جهنم خواهند بود و مخلد در آتش هستند، نام برده شده است؛ از جمله: 1. کافران، اعم از منکران خدا یا عالم آخرت یا مشرکان و تکذیب کنندگان آیات الهی یا دشمنان خدا و پیامبر(ص) یا افراد مرتد؛آل‌عمران، 116 - اعراف 36 - بینه، 6 - توبه، 17 - بقره، 217 - آل عمران، 88 - فصلت، 28. 2. منافقان‌نسا، 140 - مجادله، 17. 3. آنان که غرق در گناه‌اند و گناه سراسر وجودشان را احاطه کرده است.Vبقره، 81 - یونس، 27. 4. قاتلان و جانیان (مرتکبان قتل عمد).Vنساء، 93. 5. رباخواران.بقره، 275. 6. ظالمان و ستمگران.شوری، 42، 44، 45 - حشر، 17. 7. کسانی که میزان اعمال‌شان در قیامت سبک و بی ارزش باشد.مؤمنون، 102 و 103 - کهف، 105. 8. گنه‌کاران و سرپیچی کنندگان از دستورات خدا و رسول(ص).جن (72)، آیه 23؛ نساء (4)، آیه 14؛ زخرف (43)، آیه 74. البته همه این موارد در زمانی است که فرد پیش از مرگ توبه متناسب با آن گناه نکرده باشد. اما آنچه در جمع بندی بین آیات مذکور و سایر آیات قرآن و نیز به ملاحظه روایات می‌توان گفت، همان است که شیخ مفید فرموده‌اند: (تمام علما اتفاق نظر دارند که تهدید به خلود در آتش مخصوص کفار است و کسانی از اهل نماز که دارای ایمان به خدا و اقرار به واجبات او دارند، هرگاه مرتکب گناهی بشوند، شامل‌[شان ]نمی شود)اوایل المقالات، ص 53. قرینه‌های فراوانی در خود آیات مذکور و نیز سایر آیات قرآن وجود دارد که نشان می‌دهد آیات یاد شده، ناظر به کسانی است که گناه‌شان منتهی به کفر و انکار مبدأ یا معاد یا نبوت یا ضروریات دین می‌شود، از جمله اینکه: (کأنما اغشیت وجوههم قطعا من اللیل مظلما) (گویی صورت‌های آنها با پاره‌ای شب تاریک پوشانده شد).یونس (10)، آیه 27. با توجه به توصیف کافران به این وصف در آیات 40 تا 42 سوره عبس، که مقصود از این گنه‌کاران. همان کافران‌اند. در آیه 48 و 116 سوره (نساء) که می‌فرماید: (ان الله لا یغفر أن یشرک به و یغفر مادون ذلک لمن یشاء) (تنها مشرکان [و کافران که ملحق به مشرکان است ]قابل بخشش نیستند و طبعا در جهنم خلود دارند، ولی گنه‌کاران دیگر قابل بخشش و آمرزش‌اند)آیت الله مکارم شیرازی، پیام قرآن، تفسیر موضوعی، ج 6، صص 496 - 491. eporsesh.com .

موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/03



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image