حقوق مادر در روایات /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

سلام روایتی از پیامبر نقل میکنن که فرمودن:اگر درحال نماز بودی و پدر صدایت کرد نمیتوانی نماز را بشکنی و لی اگر مادر صدایت کرد میتواتی نماز را بشکنی و جوابش را بدهی!این روایت را من باب مقام مادر ذکر میکنن اما سوال اینکه× آیا صحت دارد؟لطفا منبع را ذکر کنید؟در نماز واجب یا مستحب؟اگر نماز مستحب باشد که کلا در صورت لزوم میتوان آنرا شکست و مختص مادر تنها نیست که؛پس پدر را هم شامل میشود؟ و در روایتی دیگر از پیامبر ذکر میکنن که:اگر شرک نبود میگفتم زنان به شوهرانشان سجده کنن! این چطور؟آیا صحت دارد؟منبع را لطفا ذکر کنید؟و اینکه به چه علت پیامبر چنین جایگاهی را برای مرد قایل شدن؟آیا این نفی روایت اول نیست؟اجر کدام سختی مرد،مرد چنین مقامی میتواند داشته باشد؟آیا این روایت تصدیق این حرف که مرد خدای دوم زن است،نیست؟ با این روایت باید گفت؛اگر بهشت زیر پای مادران است،مادران و بهشت هردو زیر پای مردان هستن! چرا که مادر اول یک زن است بعد مادر!اگر بزرگان سخنی برای جایگاه زن و مادر بیان کردن در مقابل سخنی هم گفتن که دل مردا نشکنه و همچنان مرد را سرور زنان قرار داده نه همسر هم!!!!


در جهت پاسخ به پرسش اول شما نکاتی را خدمتتان ارائه می دهیم.1- در منابع روایی شیعه دو روایت در مورد قطع نماز در صورت صدا زدن مادر آمده است: أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ: قَالَ: إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا کَانَ فِی الصَّلَاةِ- فَدَعَاهُ الْوَالِدُ فَلْیُسَبِّحْ- فَإِذَا دَعَتْهُ الْوَالِدَةُ فَلْیَقُلْ لَبَّیْکِ؛[1] اگر شخصی در نماز باشد و پدرش او را صدا کند، در پاسخ تسبیح گوید و اگر مادرش او را صدا زد صراحتا پاسخ دهد. عَنِ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قَالَ: إِذَا کُنْتَ فِی صَلَاةِ التَّطَوُّعِ فَإِنْ دَعَاکَ وَالِدُکَ فَلَا تَقْطَعْهَا وَ إِنْ دَعَتْکَ وَالِدَتُکَ فَاقْطَعْهَا؛[2]‌ اگر در نماز مستحبی پدرت تو را خواند ، نماز را قطع نکن و اگر مادرت صدا زد نماز را قطع کن و پاسخ بده.2- اگر چه روایت اول به صورت مطلق نماز را آورده است ولی این اطلاق به وسیله روایت دوم مقیدمی شود. بر این اساس قطع نماز فقط در نماز مستحبی جائز است.3- حالت نماز نوعی احترام به خداست و شکستن نماز بی حرمتی تلقی می شود لذا فقط در صورتی شکستن نماز امکان دارد که خود خداوند اجازه دهد. این قاعده شامل نماز مستحبی و واجب هر دو می گردد. علاوه بر آن در صورتی که قایل باشیم شکستن نماز مستحبی اشکالی ندارد ، نهی از شکستن نماز در مورد پدر ناظر به کراهت آن خواهد بود.4- روایات مذکور فی حد نفسه ناظر به عظمت والدین است و از این روایت نمی توان عظمت مادر نسبت به پدر را به صورت یقینی نتیجه گرفت. چرا که اجازه قطع نماز در پاسخ به مادر می تواند به خاطر احساسات لطیف و زودرنجی مادر باشد نه عظمت او نسبت به پدر.5- مباحث نقش مادری و پدری را با مباحث همسری یا صرف زن و مرد بودن مخلوط کردن باعث التقاط فکری می شود. نقش ها و منزلت های اجتماعی هر کدام شان مخصوص خود را دارد. یک مرد یا زن حتی اگر کافر هم باشند در نقش پدری و مادری باید احترام شود، مورد احسان واقع شوند و حتی نفقه آنها نیز پرداخت شود لکن از نظر اجتماعی نجس تلقی می شود و ممکن است در صورتی که محارب باشند ،واجب باشد علیه آنان شمشیر کشید. پس نباید نقش های اجتماعی و ماهیت ذاتی افراد را بایکدیگر مخلوط کرد.پی نوشت ها:[1] . وسائل الشیعة ج : 7  ص :  256[2] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‌15، ص: 181‌  .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image