تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
قبل از پاسخ اصلی و نهایی لازم است به بررسی ادله شما برای رفتن به حوزه بپردازیم : درباره دلیل اول شما گفتنی است که منظوراز وجوب کسب علم از معصومین ( ع ) همه علوم نیست ، مقصود این است که اگر کسی می خواهد علم دین را فرا گیرد، باید از مسیر اهل بیت باشد؛ نه این که حتی طالب طب و مهندسی نیز باید از این راه کسب علم کند .روایت ( ( طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه ) ) شامل همه علومی می گردد که برای بشر نافع باشند و مختص به علوم دینی نیست . حدیث ( ( العلم ثلاثه ) ) نیزدر مقام حصر نیست که فقط این سه امر علم محسوب گردند و بود و نبودبقیه علوم یکسان باشد .البته علوم دینی و قرآنی از شریف ترین و والاترین علم ها به شمار می رود و ره پویان آن دارای ثوابی افزون خواهند بود .امادلیل دومتان صحیح است ؛ ولی همان طور که نوشته اید اغلب چنین است ،نه همیشه . دلیل سومتان هم درست است ؛ یعنی ، گرچه جوامع بشری دارای مشکلات مختلفی اند؛ ولی مشکل و کمبود اصلی آنها، کمبود معنویت است . اما درباره دلایلی که برای نرفتن به حوزه ذکر کرده اید، گفتنی است : 1- منظور از تفقد علم خداشناسی و دین شناسی است و اول کسی که اقدام به تربیت اشخاص در این علم کرد، شخص پیامبر ( ص ) بود؛ به طوری که افرادی از قبایل و سرزمین های مختلف آمده و نزد پیامبر ( ص ) دین رافرامی گرفتند و سپس به محل زندگی خود بازمی گشتند .آیه ( ( وما کان المومنون لینفروا کافه فلولا نفر من کل فرقه ... ) ) ، ( توبه ، آیه 122 ). به همین مساله تصریح دارد .این عمل در هر عصری باید به شکل خاص خودصورت گیرد .امام صادق ( ع ) نیز در این راستا رسما" اقدام به تاسیس حوزه چهار هزار نفری کرد. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.